Rámcování konfliktu na Blízkém východě českými deníky
Název práce v češtině: | Rámcování konfliktu na Blízkém východě českými deníky |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | The framing of conflicts in the middle east of czech media |
Klíčová slova: | Média a válka, framing, mediální rámcování, válečné zpravodajství, Izrael, Palestina, Libanon, válka v Gaze, druhá libanonská válka, Blízký východ, arabsko-izraelský konflikt, Právo, Mladá fronta Dnes. |
Klíčová slova anglicky: | Media and war, framing, media framing, war reporting, Israel, Palestine, Lebanon, Gaza war, Second Lebanon war, Middle East, Arab-Israeli conflict, Právo, Mladá fronta Dnes |
Akademický rok vypsání: | 2011/2012 |
Typ práce: | diplomová práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Katedra mediálních studií (23-KMS) |
Vedoucí / školitel: | PhDr. Vlastimil Nečas, Ph.D. |
Řešitel: | skrytý![]() |
Datum přihlášení: | 12.01.2012 |
Datum zadání: | 12.01.2012 |
Datum a čas obhajoby: | 28.01.2013 00:00 |
Místo konání obhajoby: | FSV Praha 1. |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 29.12.2012 |
Datum proběhlé obhajoby: | 28.01.2013 |
Oponenti: | PhDr. Jan Křeček, Ph.D. |
Zásady pro vypracování |
Význam masových médií v období válečných konfliktů stoupá. Podpora válečného úsilí a cílů u veřejnosti (ať už ve smyslu občanů vlastního státu či mezinárodní komunity) je pro jakoukoliv válečnou operaci dnes klíčová a vlády všech zemí proto musí vyvíjet značné úsilí pro legitimizaci války (srov. Andersen, 2006, xxi - xxxi), zvláště s ohledem na možnosti nových médií. Rámcování zahraničních konfliktů v médiích má zásadní vliv na vnímání důležitosti, příčin, jednotlivých stran, cílů a důsledků válečného konfliktu veřejností a politiky, kteří i na jejich základě činí politická rozhodnutí. Masová média tak sehrávají klíčovou roli i ve vztahu k samotné tvorbě zahraniční politiky států (Evans, 2010, 209).
Jakým způsobem česká média referují o mezinárodních válečných konfliktech, jsem se rozhodla zkoumat na příkladu dvou válek Blízkého východu: druhé libanonské války a války v Gaze. Soustředit se přitom budu na analýzu rámců, pomocí kterých média o konfliktech informovala. Volba dvou obdobných konfliktů poskytuje užitečnou možnost srovnání mediálních rámců a případné odhalení jejich opakujících se rysů či naopak jejich odlišností. Nezanedbatelnou částí práce bude také srovnání verbální a obrazové stránky informování o těchto konfliktech. Význam obrazového materiálu v dnešním tisku roste a válečné fotografie tak mají silný dopad na percepci války publikem. Proto je důležité analyzovat, jaký „obraz“ válečného konfliktu přináší a jak se vztahují k verbálnímu textu, který doprovází. |
Seznam odborné literatury |
EVANS, Matt. Framing international conflicts : media coverage of fighting in the Middle East. International Journal of Media & Cultural Politics. 2010, 6 (2), pp. 209 – 233.
Text seznamuje čtenáře s výzkumem, který srovnával a analyzoval hloubku a zejména jazyk zpravodajství New York Times o dvou podobných konfliktech Blízkého východu (boje v táborech Nahr al-Bared a Dženín), přičemž staví na rozsáhlé literatuře věnující se teorii mediálního rámcování. RILL, Leslie A.; DAVIS, Corey B. Testing the second level of agenda setting: effects of news frames on reader-assigned attributes of Hezbollah and Israel in the 2006 war in Lebanon. Journalism and Mass Communication Quarterly. 2008, 85 (3), pp. 609 – 624. Článek popisuje průběh a výsledky experimentu, který potvrzuje existenci účinků nastolování agendy druhého stupně na příkladu zpravodajství o druhé libanonské válce a jeho vlivu na publikum. KALB, Marvin; SAIVETZ, Carol. The Israeli–Hezbollah War of 2006: the media as a weapon in asymmetrical conflict. The Harvard International Journal of Press/Politics. 2007, 12 (3), pp. 43 – 66. Článek na základě obsahové analýzy globálních médií a rozhovorů s žurnalisty a diplomaty popisuje přerod médií z objektivního pozorovatele na zapáleného advokáta – zbraň v moderní válce. DOBERING, Karin; LOBINGER, Katharina; WETZSTEIN, Irmgard. Covering Conflict : differences in visual and verbal news coverage of the Gaza crisis 2009 in four weekly news media. Journal of Visual Literacy. 2010, 29 (1), pp. 88 – 105. Článek se soustředí na rostoucí význam fotografií ve válečném zpravodajství a upozorňuje na výrazné rozdíly v psaném a vizuálním textu v rámci zpravodajství čtyř tištěných médií, které se týkalo konfliktu v Gaze v roce 2009. CHOMSKY, Noam; PAPPÉ, Ilan. Gaza in crisis : reflections on Israel’s war against the Palestinians. London : Penguin, 2010. Kniha nabízí analýzu operace Lité olovo v kontextu dlouhodobé “války proti Palestincům”. Je kompilací esejí a rozhovorů s historikem Ilanem Pappé a lingvistou a známým sociálním kritikem Noamem Chomskym. PHILO, Greg; BERRY, Mike. Bad News from Israel. London : Pluto Press, 2004. Další z prací Glasgow Media Group je rozsáhlou studií televizního zpravodajství, které se věnuje izraelsko-palestinskému konfliktu. Zabývá se zejména tím, jak se toto zpravodajství vztahuje k postojům a názorům publika. Výsledky naznačují, že zpravodajství publikum mate a ve významné míře obsahuje stanoviska izraelské vlády. ENTMAN, Robert M. Framing: toward clarification of a fractured paradigm. Journal of Communication. 1993, 43 (4), pp. 51- 58. Základní text týkající se multidisciplinární teorie rámcování. Definuje proces rámcování a samotné rámce a zabývá se tím, jakým způsobem rámce vznikají a jak jsou manifestovány v textu. ENTMAN, Robert M. Projections of power : framing news, public opinion, and U.S. foreign policy. Chicago : University of Chicago Press, 2004. Kniha přináší nový pohled na fungování médií a nabízí model mediálního rámcování. Soustředí se zejména na to, jaké faktory mají dnes vliv na souhlasné či nesouhlasné reakce médií na zahraniční politiku vlády USA a na následné důsledky tohoto nového mediálního prostředí pro tvorbu politiky a veřejného mínění. IYENGAR, Shanto. Is anyone responsible? : how television frames political issues. Chicago : The University of Chicago Press, 1991. Kniha se zabývá dopady rámcování televizního zpravodajství na politické otázky. Prostřednictvím série výzkumů ukazuje, že televizní zpravodajství má nezanedbatelný vliv na způsob, jakým veřejnost vnímá příčiny a řešení klíčových politických problémů. REESE, Stephen D.; GANDY Jr., Oscar H.; GRANT, August E. Framing public life. New Jersey: Lawrence Erlbaum Associates, 2001. Publikace se zabývá důkladným zkoumáním způsobů tvorby významů. Přináší multidisciplinární přístup ke studiu médií a ilustruje, jak texty a jejich autoři významně tvarují neboli “rámcují” náš sociální svět. CARRUTHERS, Susan L. The media at war: communication and conflict in the twentieth century. London : Macmillan Press, 2000. Široké shrnutí role médií při reprezentaci konfliktů. Navzdory novým možnostem informačních technologií, které umožňují civilistům být válce blíže než kdy dříve, mají státy a mediální organizace často spíše tendenci přehnaně citlivě rozhodovat o tom, čeho může být publikum vzdáleným svědkem. ANDERSEN, Robin. A century of media, a century of war. New York : Lang, 2007 Kniha přináší pohled na válku a její příběhy jako na bitvu o veřejné mínění. Historie boje mezi válkou a její reprezentací změnila způsob, jakým jsou války vedeny. „Informační management“ (kdysi nazývaný cenzurou a propagandou) se vyvíjí v tandemu s moderními mediálními technologiemi a dokonce transformuje válku v zábavu. HOSKINS, Andrew; O’LOUGHLIN, Ben. War and Media: the emergence of diffused war. Cambridge : Polity, 2010. Autoři publikace nabízí ucelený a čtivý přehled základní literatury a zároveň čerstvý přístup k chápání složitého vztahu mezi válkou a médii. Dnešní válka je „rozptýlená“ skrze komplexní síť každodenních médií (zejména elektronických a digitálních), což sebou přináší nové výzvy pro ty, kteří válku vedou či naopak se snaží jí zabránit, pro mechanismy nových médií a samotnou veřejnost. ROBINSON, Pierce. The CNN effect : the myth of news, foreign policy and intervention. London ; New York : Routledge, 2002. Kniha The CNN effect zkoumá vzájemný vztah médií a státu a zaměřuje se na roli zpravodajství v sérii humanitárních intervencí v Iráku, Somálsku, Bosně, Kosovu a Rwandě. Autorka polemizuje s konceptem poslušných médií a tvrdí, že soucitné zpravodajství může v klíčovém momentu ovlivnit reakce západních vlád. THUSU, Daya Kishan; FREEDMAN, Des. War and the media : reporting conflict 24/7. London : Sage Publications, 2003. Kniha nabízí kritický pohled na měnící se kontury mediální reprezentace války a zabývá se komplexním vztahem masových médií a vlád ve válečné době. Speciálně se soustředí na zpravodajství po 11. září a na mediální reprezentaci války proti teroru, včetně nových fenoménů, jakým je například al-Džazíra. ŠKODOVÁ, Markéta; NEČAS, Vlastimil; ČERVENKA, Jan; TABERY, Paulína; KALVAS, František; TRAMPOTA, Tomáš. Agenda-setting : teoretické přístupy. Praha : Sociologický ústav AV ČR, 2009. Publikace představuje komplexní a současně velmi fundovaný přehled několika rovin a konceptualizací jevu, souhrnně řazeného pod pojem agenda-setting. Navzdory obvyklým vymezením pojmu se pokouší o plastičtější tematizaci a kromě nastínění historického pozadí různých rovin uvedeného jevu se je pokouší uchopit jak teoreticky, tak metodologicky. MCCOMBS, Maxwell E. Agenda setting : nastolování agendy - masová média a veřejné mínění. Praha : Portál, 2009. Autor je zakladatelem teorií týkajících se konceptu agenda setting. Ve své knize shrnuje stovky mediálních výzkumů na toto téma a kritickým způsobem se zabývá prameny a dopadem agendy nastolované médii. |
Předběžná náplň práce |
I. Úvod
II. Média a moc 1. Koncept mediální, symbolické moci 2. Teorie vztahu médií a společnosti resp. státu (budování souhlasu vs. hlídací pes), normativní teorie médií a požadavky na zpravodajství III. Role médií ve válečném konfliktu 1. Význam médií při reprezentaci a legitimizaci války (mediální, veřejná a politická agenda), válka významů 2. Zpravodajství a ideologie: cenzura, propaganda a bias v médiích, sebepojetí žurnalistické profese 3. Válečné zpravodajství: stručný nástin historie „médií ve válce“, válečné zpravodajství po konci studené války, syndrom Vietnam, válka a nová média, válka jako zábava, 11. září a válka s terorem, parashutist/firemen journalists, kamera jako zbraň IV. Framing (rámcování) 1. Původ a definování konceptu (rámce vs. proces rámcování) 2. Rámcování jako 4složkový proces 3. Typy rámců (obecné, specifické) a rámcování (tematické a epizodní) 4. Rámcování a teorie nastolování agendy 5. Dopady a příčiny mediálního rámcování 6. Rámcování a ideologie 7. Rámcování válečných konfliktů (dosavadní výzkum) V. Metodologická východiska: kvantitativní a kvalitativní analýza mediálních obsahů 1. kvalitativní vs. kvantitativní výzkum 2. stručná charakteristika a metody kvantitativního a kvalitativního výzkumu 3. Framing (rámcování) a jeho místo ve výzkumu mediálních účinků – přístupy k výzkumu rámců VI. Srovnávací analýza mediálního zpravodajství o tzv. druhé libanonské válce a válce v Gaze ve zpravodajství MF DNES a Práva 1. pozadí a historie konfliktů 2. cíle výzkumu, výběrový soubor, metodologie 3. zjištění a jejich interpretace VII. Závěr |
Předběžná náplň práce v anglickém jazyce |
I. Introduction
II. Media and power 1. Symbolic power of the media 2. Theories about the relationship between media and society/state (manifacturing consent vs. watchdog of the government), normative media theories and fair newsreporting III. Role of the media in the time of war 1. The importance of media in representing and legitimizing war (media, public and political agenda), war of meaning 2. Newsreporting and ideology: censorship, propaganda and bias in the media, self definiton of the journalsitic profession 3. War reporting: short history of „media at war", war reporting after the end of cold war, the Vietnam syndrome, war and new media, war as fun, 9/11 and war on terror, camera as a weapon IV. Framing 1. Origins and definition(frames vs. process of framing) 2. 4 phases of the process of framing 3. Types of frames (generic and specfic) and framing (thematic a epizodic) 4. Framing and agenda setting 5. Impact and casuses of media framing 6. Framing and ideology 7. Framing war conflicts (existing research) V. Methodologic foundations: quantitative and qualitative analysis of media content 1. qualitative vs. quantitative research 2. short characterization and methods of qualitative vs. quantitative research 3. Framing and its place within media effects research - approaches to framing research VI. Comparative analysis of the media coverage of the Second Lebanon war and The Gaza war in Právo and MF DNES 1. Background and history of conflicts 2. Aim of research, sample, methodolody 3. Findings and their interpretation VII. Conclusion |