Ohlasy dekonstrukce v recentní historiografii dějin umění
Název práce v češtině: | Ohlasy dekonstrukce v recentní historiografii dějin umění |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | Reception of Deconstruction in Recent Art Historiography |
Klíčová slova: | dekonstrukce, dějiny umění a filosofie, metodologie, J. Derrida |
Klíčová slova anglicky: | Deconstruction, Art History and Philosophy, Methodology, J. Derrida |
Akademický rok vypsání: | 2011/2012 |
Typ práce: | diplomová práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Ústav dějin křesťanského umění (26-UDKU) |
Vedoucí / školitel: | doc. PhDr. Viktor Kubík, Ph.D. |
Řešitel: | skrytý![]() |
Datum přihlášení: | 10.01.2012 |
Datum zadání: | 02.02.2012 |
Datum potvrzení stud. oddělením: | 22.02.2012 |
Datum a čas obhajoby: | 05.09.2012 14:30 |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 29.06.2012 |
Datum odevzdání tištěné podoby: | 29.06.2012 |
Datum proběhlé obhajoby: | 05.09.2012 |
Oponenti: | prof. PhDr. Marie Rakušanová, Ph.D. |
Zásady pro vypracování |
I. Úvod
1.1. Téma diplomové práce 1.2. Recepce dekonstrukce v dějinách umění: shrnutí literatury a struktura práce II. Ohlasy dekonstrukce v recentní historiografii dějin umění 2.1. Úvod do myšlení Jacquesa Derridy a dekonstrukce 2.1.1. Počátek Derridova myšlení: problém počátku a kritika metafyziky přítomnosti 2.1.2. Problém jazyka a kritika logocentrismu (základní derridovské pojmy: différance, écriture) 2.1.3. Dekonstruktivní metodologie 2.1.3.1 Cesta filosofie reflexe: Abbau-Destruktion-déconstruction 2.1.3.2 Dekonstrukce jako „metoda“ 2.2. Dekonstrukce v dějinách umění 2.2.1 Umění jako téma dekonstrukce 2.2.2 Zpracování dekonstrukce v příručkách metodologie dějin umění 2.2.3 Přístupy jednotlivých historiků umění 2.2.3.1 Donald Preziosi a jeho „umění dějin umění“ 2.2.3.2 Micheal Ann Hollyová: archeologie dějin umění a souvztažnost uměleckého díla a textu o něm 2.2.3.3 Stephen Melville: dekonstrukce a modernismus 2.2.3.4 Norman Bryson a Mieke Balová: důslední šiřitelé jazykového obratu v dějinách umění 2.2.3.5 W. J. T. Mitchell a jeho ikono-logie aneb pohled na obraz slovem 2.2.3.6 Keith Moxey: moc a politika v konstrukci dějin umění 2.2.3.7 Rosalind Kraussová: derridovská rétorika v umělecké kritice 2.2.3.8 Craig Owens: vztah moci k diskursům současného umění 2.2.3.9 David Carrier: rétorika uměleckohistorického psaní 2.2.3.10 James Elkins a jeho kritická poznámka k situaci dějin umění III. Závěr: Nové podněty i slepá místa 3.1. Shrnutí metodologického přístupu 3.2. Důsledky derridovské epistémé pro dějiny umění |
Seznam odborné literatury |
AINSWORTH Maryan W., Early Netherlandish Painting an the Crossroads. A Critical Look at Current Methodologies, The Metropolitain Museum of Art, New York : Yale University Press, 2001
BRUNETTE Peter/ WILLS David (ed.): Deconstruction and the Visual Arts. Art, Media, Architecture, Cambridge 1994 BRYSON Norman (ed.), Calligram. Essays from New Art History from France, Cambridge : Cambridge University Press, 1988 DERRIDA Jacques: De La Grammatologie, Paris 1967 DERRIDA Jacques: La Vérité en peinture, Manchecourt 2005 DERRIDA Jacques: Mémoires d ´aveugle. L´autoportrait et autres ruines, Paris 1990. ELKINS James, What Painting is? How to think about oil Painting, Using the Language of Alchemy, New York/ London : Routledge, 2000 EMISON Patricia, The Shaping of Art History. Meditation on a Discipline, University Park, Pennsylvania : The Pennsylvania State University Press, 2008 FELPERIN Howard, Beyond Deconstruction. Use and Abuse of Literary Theory, Oxford/ New York/ Toronto : Oxford University Press, 1985 HARRIS Jonathan, The New Art History. A Critical Introduction, London/ New York : Routledge, 2001 HARLAND Richard, Superstructuralism. The Philosophy of Structuralism and Post-Structuralism, London/ New York : Methuen, 1987 HOLLAND Nancy J. (ed.), Feminist interpretations of Jacques Derrida, University Park, Pennsylvania : Pennsylvania University Press, 1997 KEMAL Salim/ GASKELL Ivan (ed.): The Language of Art History (Cambirge Studies in Philosophy and the Arts), Cambridge 1991 KRISTEVA Julia, Desire in Language. A Semiotic Approach to Literature and Art, New York : Columbia University Press, 1980 LEITCH Vincent B.: Deconstructive criticism. An Advanced Introduction, New York 1983 MOXEY Keith, The Practice of Theory. Poststructuralism, Cultural Politics and Art History, Ithaka/ London : Cornell University Press, 1994 NAAS Michael, Taking on the Tradition. Jacques Derrida and the Legacies of Deconstruction, Stanford : Stanford University Press, 2003 NORRIS Christopher: Deconstruction Theory and Practise, London/ New York : Routledge, 1991 PREZIOSI Donald, Rethinking Art History. New Haven/ London : Yale University Press, 1989 PREZIOSI Donald (ed.), The Art of Art History. A Critical Anthology, Oxford/ New York : Oxford University Press, 1998 REES A.L./ BORZELLO Frances, The New Art History, London : Camden Press, 1986 Revue d´éstetique. Ce que l´art fait a la philosophie ? le cas Déleuze, Jean-Michel Place, Paris, 2004 SILVERMAN Hugh J., Textualities. Between Hermeneutics and Deconstruction, New York/ London : Routledge, 1994 STOCKER Barry (ed.): Jacques Derrida. Basic Writings, Routlege 2006 ULMER Gregory, Apllied Grammatology, Baltimore/ London : John Hopkins University Press, 1985. |
Předběžná náplň práce |
Cílem diplomové práce je zmapování proudu v současné historiografii dějin umění, jenž zasazuje své uměleckohistorické analýzy do myšlenkového rámce dekonstrukce. Bude se tedy zabývat jak metodologickým východiskem, obsaženým ve filosofických pracích Jacquesa Derridy, tak především konkrétními díly současných historiků umění (Donald Preziosi, Norman Bryson, Keith Moxey etc.) a jejich individuálním zpracováním podnětů filosofického přístupu dekonstrukce. |
Předběžná náplň práce v anglickém jazyce |
The aim of the presented master thesis is an outline of the current in the contemporary art history, embedding its art historical analysis within the framework of deconstruction. We will thus discuss both the methodological foundation, based on the work of the philosopher Jacques Derrida, and the concrete works of the contemporary art historians (Donald Preziosi, Norman Bryson, Keith Moxey etc.) and their individual elaborations of the impulses of the philosophical approach of deconstruction. |