Nádraží, vlaky a škola
Název práce v češtině: | Nádraží, vlaky a škola |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | Trainstations, trains and school |
Klíčová slova: | nádraží, vlaky, škola, výtvarná výchova, cestování, současnost, historie, literární kontexty |
Klíčová slova anglicky: | trainstations, trains, school, art education, traveling, contemporary, history, contextes of literature |
Akademický rok vypsání: | 2011/2012 |
Typ práce: | diplomová práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Katedra výtvarné výchovy (41-KVV) |
Vedoucí / školitel: | doc. ak. mal. Ivan Špirk |
Řešitel: | skrytý![]() |
Datum přihlášení: | 21.12.2011 |
Datum zadání: | 21.12.2011 |
Datum a čas obhajoby: | 15.01.2014 00:00 |
Místo konání obhajoby: | UK Pedf - KVV |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 27.11.2013 |
Datum proběhlé obhajoby: | 15.01.2014 |
Předmět: | Obhajoba diplomové práce (OSZD005) |
Oponenti: | PhDr. Leonora Kitzbergerová, Ph.D. |
Konzultanti: | prof. ak. mal. Martin Velíšek, Ph.D. |
Mgr. MgA. Jana Šindelová, Ph.D. | |
Zásady pro vypracování |
V teoretické části prozkoumejte téma cestování – jeho proměny v souvislostech civilizačního vývoje, jeho sociologické aspekty, psychologii cestování vlakem. Dále učiňte krátký exkurz do historie, architektury a fyzikálních principů pohonu lokomotiv. Prostudujte rozmanitost forem v oblasti železnic (luxusní rychlovlaky i periferie měst).
V didaktické části vytvořte projekt „vlaky“, který v souvislostech teoretických zkoumání představí strukturovaný pohled na téma ve spolupráci s dětmi. Vlastní projekt ověřte ve školní praxi na prvním a druhém stupni ZŠ. Ve vlastním souboru výtvarných prací vytvořte téma d. p. tři cykly: kresebný, grafický a fotografický, které budou každý zachycovat jednu z mnoha různých výtvarných interpretací inspirujících atmosfér, nálad nebo skutečností v železniční dopravě minulosti, či dneška. |
Seznam odborné literatury |
KREJČIŘÍK, Mojmír. Po stopách našich železnic. Praha: Nakl. dopravy a spojů, 1991. 279 s. ISBN 80-7030-061-2.
BEČKOVÁ, Kateřina. Nádraží a železniční tratě: zaniklé, proměněné a ohrožené stavby. Praha: Schola ludus - Pragensia, 2009. 155 s. ISBN 978-80-902505-7-4. PEŠAT, Zdeněk; PETROVÁ, Eva. Skupina 42: antologie České moderny - Svazek 5. Brno: Atlantis, 2000. 486 s. ISBN 8071082090. SITNÁ, Dagmar. Metody aktivního vyučování: spolupráce žáků ve skupinách. Praha: Portál, 2009. 150 s. ISBN 978-80-7367-246-1. CÍLEK, Václav. Obraz krajiny: pohled ze středních Čech. Praha: Dokořán, 2011. 310 s. ISBN 978-80-7363-205-2. HRABAL, Bohumil. Tři novely. Praha: Čs. spisovatel, 1989. 332 s. ISBN 80-202-0059-2. BRANALD, Adolf. Sentimentální průvodce po pražském nábřeží. Praha: Československý spisovatel, 1970. 103 s. LAHODA, Vojtěch. Zdeněk Rykr 1900-1940. Praha: Galetie hlavního města Prahy, 2000. 377 s. ISBN 80-7010-077-X. FULKOVÁ, Marie; NOVOTNÁ, Marie. Výtvarná výchova. Praha: Fortuna, 1997. 127 s. ISBN 8071683825. SLAVÍK, Jan; BOUČEK, Jaroslav. Iluze a skutečnost. Praha: Akademie věd České republiky, 2000. 231 s. ISBN 802000727X. PETŘÍČEK, Miroslav. Myšlení obrazem. Praha: Herrmann a synové, 2009. 201 s. ISBN 978-80-87054-18-5 |