Využití nových výukových metod a výchovných strategií na podporu čtení a čtenářské gramotnosti na 1. stupni ZŠ
Název práce v češtině: | Využití nových výukových metod a výchovných strategií na podporu čtení a čtenářské gramotnosti na 1. stupni ZŠ |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | Using new teaching methods and educational strategies to support reading and reading literacy at the primary school. |
Klíčová slova: | čtenářská gramotnost, žák, učitel, kompetence, kritické myšlení, metody, čtení, psaní, kladení otázek, předvídání, sdílení, čtenářské dovednosti, reflexe, text |
Klíčová slova anglicky: | reading literacy, student, teacher, competence, critical thinking, methods, reading, writing, asking questions, predicting, sharing, reading skills, reflections, text |
Akademický rok vypsání: | 2011/2012 |
Typ práce: | diplomová práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Katedra preprimární a primární pedagogiky (41-KPPP) |
Vedoucí / školitel: | PhDr. Jana Poche Kargerová, Ph.D. |
Řešitel: | skrytý - zadáno vedoucím/školitelem |
Datum přihlášení: | 18.12.2011 |
Datum zadání: | 07.03.2013 |
Datum a čas obhajoby: | 10.06.2013 00:00 |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 11.03.2013 |
Datum proběhlé obhajoby: | 10.06.2013 |
Předmět: | Obhajoba diplomové práce (OSZD005) |
Oponenti: | doc. PhDr. Anna Tomková, Ph.D. |
Zásady pro vypracování |
Diplomová práce se zabývá využíváním nejnovějších metod pro podporu a rozvoj čtenářské gramotnosti na 1. stupni základní školy. Teoretická část se zaměřuje na vymezení pojmu čtenářská gramotnost, kritéria čtenářské gramotnosti. Dále se věnuje metodám rozvíjení čtenářských dovedností. Popisuje také kurs „Podpora čtenářské gramotnosti“, který autorka DP absolvovala.
Výzkumná část prezentuje akční výzkum, kde autorka ověřuje získané teoretické znalosti nových konkrétních výukových metod a výchovných strategií na podporu čtení a čtenářské gramotnosti v praxi. Výzkum ověřuje efektivitu inovativních metod z hlediska rozvoje klíčových kompetencí žáků k učení a zkoumá rovněž, zda jsou naplňovány rovnoměrně kritéria čtenářské gramotnosti. |
Seznam odborné literatury |
ALTMANOVÁ, J.: Gramotnosti ve vzdělávání, VÚP, Praha: 2011. ISBN 978-80-87000-74-8
KOŠŤÁLOVÁ, H.: Kritické listy,č.36, 2009 PENNAC, D.: Jako román. Mladá fronta, Praha: 2004 SKALKOVÁ, J.: Obecná didaktika. Praha: ISV nakladatelství 1999. ISBN 80-85866-33-1 TOMKOVÁ, A.: Program Čtením a psaním ke kritickému myšlení v primární škole. Praha: 2007. ISBN 978-80-7290-315-3 TUPÝ, J., JEŘÁBEK, J.: Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání. Praha: VÚP 2005. ISBN 80-87000-02-1 URBANOVSKÁ, E.: Hodnocení a sebehodnocení. Kritické listy, č. 13, 2003 WILDOVÁ, R.: Aktuální problémy didaktiky prvopočátečního čtení a psaní. Praha: PedF UK 2002. ISBN 80-7290-103-6 |