Témata prací (Výběr práce)Témata prací (Výběr práce)(verze: 368)
Detail práce
   Přihlásit přes CAS
Trendové věci v dospívání aneb materializace prestiže?
Název práce v češtině: Trendové věci v dospívání aneb materializace prestiže?
Název v anglickém jazyce: Trendy things in adolescence – prestige and its materialization
Klíčová slova: trendové věci, prestiž, adolescent, sociální struktura, materiální hodnoty, škola
Klíčová slova anglicky: trendy things, prestige, materialism, adolescent, social structure, school
Akademický rok vypsání: 2011/2012
Typ práce: diplomová práce
Jazyk práce: čeština
Ústav: Katedra psychologie (41-KPSY)
Vedoucí / školitel: PhDr. Dana Bittnerová, CSc.
Řešitel: skrytý - zadáno vedoucím/školitelem
Datum přihlášení: 14.12.2011
Datum zadání: 14.12.2011
Datum a čas obhajoby: 08.09.2014 00:00
Datum odevzdání elektronické podoby:27.06.2014
Datum proběhlé obhajoby: 08.09.2014
Předmět: Obhajoba diplomové práce (OSZD005)
Oponenti: Mgr. Markéta Levínská, Ph.D. et Ph.D.
 
 
 
Zásady pro vypracování
Práce bude založena na studiu teoretické literatury, která se stane výchozím teortickým rámcem pro interpretaci dat získaných na základě kvalitativního výzkumu. Použita bude technika zúčastněného pozorování a interview. Sběr dat se bude řídit principy oborové etiky.
Seznam odborné literatury
Seznam odborné literatury:

1.BARIEKZAHYOVÁ, Tereza. SOCIÁLNÍ STATUS, MATERIALISTICKÁ HODNOTOVÁ ORIENTACE A SPOKOJENOST SE ŽIVOTEM U STUDENTŮ STŘEDNÍCH ŠKOL. In Sborník IV. mezinárodní konference doktorandů (29-38). Nitra: Katedra psychologických vied a Katedra sociálnej práce a sociálnych vied Fakulty sociálnych vied a zdravotníctva UKF, 2009.
2.BENOIT-SMULLYAN, Emile. Status, status types, and status interrelations. American Sociological Review, 9, 1944, str. 151-161.
3.CHAPLIN, Lan Nguyen; JOHN, Deborah Roedder. INTERPERSONAL INFLUENCES ON ADOLESCENT MATERIALISM: A NEW LOOK AT THE ROLE OF PARENTS AND PEERS. Journal of Consumer Psychology 20, 2010, str. 176–184.
4.DE BRUYN, Eddy H. a VAN DEN BOOM, Dymphna C. Interpersonal Behavior, Peer Popularity, and Self-esteem in Early Adolescence. Social Development, 14, 2005, 555–570.
5.DOUBEK, David. Pravý život : s příklady ze třetí třídy. In Pražská skupina školní etnografie. 3. třída : příloha závěrečné zprávy o řešení grantového projektu GA ČR 406/97/0870 "Žák v měnících se podmínkách současné školy" [online]. Praha : Pedagogická fakulta Univerzity Karlovy, 1998 [cit. 2011-12-13]. Dostupné z WWW: <http://userweb.pedf.cuni.cz/~www_kpsp/etnografie/frame.htm>.
6.LANGMEIER, Josef; KREJČÍŘOVÁ, Dana. Vývojová psychologie. 2., aktualiz. vyd. Praha : Grada, 2006, 368 s. ISBN 80-247-1284-9.
7.RENDL, Miroslav; ŠKALOUDOVÁ, Alena. MAPOVÁNÍ ZMĚN: ŠKOLA, RODINA, VOLNÝ ČAS A HODNOTY. In: PRAŽSKÁ SKUPINA ŠKOLNÍ ETNOGRAFIE: ČEŠTÍ ŽÁCI PO DESETI LETECH. PSŠE : Praha, 2004. ISBN 80-7290-200-8.
8.RYBOVÁ, Markéta. Holky 2000. In Pražská skupina školní etnografie. 6. třída : příloha závěrečné zprávy o řešení grantového projektu GA ČR 406/00/0470 "Žák v měnících se podmínkách současné školy" [online]. Praha : Pedagogická fakulta Univerzity Karlovy, 2001 [cit. 2011-12-13]. Dostupné z WWW: <http://userweb.pedf.cuni.cz/~www_kpsp/ etnografie/frame.htm>.
9.SCHUMANN, Robert. MATERIALIZED PRESTIGE. REMARKS ON ARCHEOLOGICAL RESEARCH OF SOCIAL DISTINCTION BASED ON CASE STUDIES OF THE LATE HALLSTATT GOLDEN NECKLACES IN EARLY LA TÉNE MASKENFIBELN. In R. Karl, J. Leskovar: Interpretierte Eisenzeiten. Fallstudien, Methoden, Theorie. Tagungsbeiträge der 5. Linzer Gespräche zur interpretativen Eisenzeitarchäologie. Studien zur Kulturgeschichte von Oberösterreich, Folge 37, Linz, 2013, 123–136.
10.STEPHENSON, Bret. CO DĚLÁ Z CHLAPCŮ MUŽE. DUCHOVNÍ PŘECHODOVÉ RITUÁLY VE VĚKU NEVŠÍMAVOSTI. Praha: DharmaGaia, 2012. 349 s. ISBN 978-80-7436-019-0.
Předběžná náplň práce
Studentka prostuduje odbornou literaturu a provede kvalitativní výzkum v prostředí vyššího ročníku běžné základní školy. V teoretické části diplomové práce se bude věnovat zejména fenoménu trendových věcí a prestiže, v empirické části poté popíše vlastní výzkum a zanalyzuje získaná data. Šetření bude spočívat zejména v zadání SO-RA-Du, v dlouhodobém pozorování dění ve třídě a v následném provedení individuálních rozhovorů s žáky. Cílem výzkumu je identifikovat sociální strukturu jedné školní třídy, zmapovat hodnotovou orientaci žáků, určit věci, které tito žáci považují za trendové, a všechna tato zjištění provázat. Práce si klade za úkol zodpovědět otázku, jaký vliv mají trendové věci na prestiž a zda ve zvolené třídě dochází k materializaci prestiže.
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK