Trendové věci v dospívání aneb materializace prestiže?
Název práce v češtině: | Trendové věci v dospívání aneb materializace prestiže? |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | Trendy things in adolescence – prestige and its materialization |
Klíčová slova: | trendové věci, prestiž, adolescent, sociální struktura, materiální hodnoty, škola |
Klíčová slova anglicky: | trendy things, prestige, materialism, adolescent, social structure, school |
Akademický rok vypsání: | 2011/2012 |
Typ práce: | diplomová práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Katedra psychologie (41-KPSY) |
Vedoucí / školitel: | PhDr. Dana Bittnerová, CSc. |
Řešitel: | skrytý - zadáno vedoucím/školitelem |
Datum přihlášení: | 14.12.2011 |
Datum zadání: | 14.12.2011 |
Datum a čas obhajoby: | 08.09.2014 00:00 |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 27.06.2014 |
Datum proběhlé obhajoby: | 08.09.2014 |
Předmět: | Obhajoba diplomové práce (OSZD005) |
Oponenti: | Mgr. Markéta Levínská, Ph.D. et Ph.D. |
Zásady pro vypracování |
Práce bude založena na studiu teoretické literatury, která se stane výchozím teortickým rámcem pro interpretaci dat získaných na základě kvalitativního výzkumu. Použita bude technika zúčastněného pozorování a interview. Sběr dat se bude řídit principy oborové etiky. |
Seznam odborné literatury |
Seznam odborné literatury:
1.BARIEKZAHYOVÁ, Tereza. SOCIÁLNÍ STATUS, MATERIALISTICKÁ HODNOTOVÁ ORIENTACE A SPOKOJENOST SE ŽIVOTEM U STUDENTŮ STŘEDNÍCH ŠKOL. In Sborník IV. mezinárodní konference doktorandů (29-38). Nitra: Katedra psychologických vied a Katedra sociálnej práce a sociálnych vied Fakulty sociálnych vied a zdravotníctva UKF, 2009. 2.BENOIT-SMULLYAN, Emile. Status, status types, and status interrelations. American Sociological Review, 9, 1944, str. 151-161. 3.CHAPLIN, Lan Nguyen; JOHN, Deborah Roedder. INTERPERSONAL INFLUENCES ON ADOLESCENT MATERIALISM: A NEW LOOK AT THE ROLE OF PARENTS AND PEERS. Journal of Consumer Psychology 20, 2010, str. 176–184. 4.DE BRUYN, Eddy H. a VAN DEN BOOM, Dymphna C. Interpersonal Behavior, Peer Popularity, and Self-esteem in Early Adolescence. Social Development, 14, 2005, 555–570. 5.DOUBEK, David. Pravý život : s příklady ze třetí třídy. In Pražská skupina školní etnografie. 3. třída : příloha závěrečné zprávy o řešení grantového projektu GA ČR 406/97/0870 "Žák v měnících se podmínkách současné školy" [online]. Praha : Pedagogická fakulta Univerzity Karlovy, 1998 [cit. 2011-12-13]. Dostupné z WWW: <http://userweb.pedf.cuni.cz/~www_kpsp/etnografie/frame.htm>. 6.LANGMEIER, Josef; KREJČÍŘOVÁ, Dana. Vývojová psychologie. 2., aktualiz. vyd. Praha : Grada, 2006, 368 s. ISBN 80-247-1284-9. 7.RENDL, Miroslav; ŠKALOUDOVÁ, Alena. MAPOVÁNÍ ZMĚN: ŠKOLA, RODINA, VOLNÝ ČAS A HODNOTY. In: PRAŽSKÁ SKUPINA ŠKOLNÍ ETNOGRAFIE: ČEŠTÍ ŽÁCI PO DESETI LETECH. PSŠE : Praha, 2004. ISBN 80-7290-200-8. 8.RYBOVÁ, Markéta. Holky 2000. In Pražská skupina školní etnografie. 6. třída : příloha závěrečné zprávy o řešení grantového projektu GA ČR 406/00/0470 "Žák v měnících se podmínkách současné školy" [online]. Praha : Pedagogická fakulta Univerzity Karlovy, 2001 [cit. 2011-12-13]. Dostupné z WWW: <http://userweb.pedf.cuni.cz/~www_kpsp/ etnografie/frame.htm>. 9.SCHUMANN, Robert. MATERIALIZED PRESTIGE. REMARKS ON ARCHEOLOGICAL RESEARCH OF SOCIAL DISTINCTION BASED ON CASE STUDIES OF THE LATE HALLSTATT GOLDEN NECKLACES IN EARLY LA TÉNE MASKENFIBELN. In R. Karl, J. Leskovar: Interpretierte Eisenzeiten. Fallstudien, Methoden, Theorie. Tagungsbeiträge der 5. Linzer Gespräche zur interpretativen Eisenzeitarchäologie. Studien zur Kulturgeschichte von Oberösterreich, Folge 37, Linz, 2013, 123–136. 10.STEPHENSON, Bret. CO DĚLÁ Z CHLAPCŮ MUŽE. DUCHOVNÍ PŘECHODOVÉ RITUÁLY VE VĚKU NEVŠÍMAVOSTI. Praha: DharmaGaia, 2012. 349 s. ISBN 978-80-7436-019-0. |
Předběžná náplň práce |
Studentka prostuduje odbornou literaturu a provede kvalitativní výzkum v prostředí vyššího ročníku běžné základní školy. V teoretické části diplomové práce se bude věnovat zejména fenoménu trendových věcí a prestiže, v empirické části poté popíše vlastní výzkum a zanalyzuje získaná data. Šetření bude spočívat zejména v zadání SO-RA-Du, v dlouhodobém pozorování dění ve třídě a v následném provedení individuálních rozhovorů s žáky. Cílem výzkumu je identifikovat sociální strukturu jedné školní třídy, zmapovat hodnotovou orientaci žáků, určit věci, které tito žáci považují za trendové, a všechna tato zjištění provázat. Práce si klade za úkol zodpovědět otázku, jaký vliv mají trendové věci na prestiž a zda ve zvolené třídě dochází k materializaci prestiže. |