Současná rodina s předškolním dítětem se zaměřením na roli otce
Název práce v češtině: | Současná rodina s předškolním dítětem se zaměřením na roli otce |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | Current family with a preschool child with a focus on the father's role |
Klíčová slova: | role otce v rodině, současná rodina, role matky v rodině |
Klíčová slova anglicky: | father's role in family, family in present day, mather's role in family |
Akademický rok vypsání: | 2011/2012 |
Typ práce: | diplomová práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Katedra preprimární a primární pedagogiky (41-KPPP) |
Vedoucí / školitel: | doc. PhDr. Jana Stará, Ph.D. |
Řešitel: | skrytý![]() |
Datum přihlášení: | 05.12.2011 |
Datum zadání: | 05.12.2011 |
Datum a čas obhajoby: | 27.05.2014 00:00 |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 10.04.2014 |
Datum proběhlé obhajoby: | 27.05.2014 |
Oponenti: | PhDr. Jana Kropáčková, Ph.D. |
Zásady pro vypracování |
Cílem diplomové práce je zjistit, jaká je současná rodina předškolního dítěte, s důrazem na roli muže v této rodině - Účastní se výchovy dítěte? Jaké jsou ve vztahu k dítěti jeho povinnosti? Jak muž zná své dítě, co o něm ví? Jak se podílí na chodu domácnosti?
Teoretická část diplomové práce shromáždí poznatky odborné literatury v oblasti problematiky současné rodiny a jejích změn, problematiku genderu, resp. genderových stereotypů apod. Empirická část práce bude sledovat dvě roviny.Jednak za použití metod kvalitativního výzkumu (rozhovorů, nedokončených vět, volných výpovědí, narativních technik) přispěje k popisu života rodin s předškolním dítětem, se zvláštním důrazem na popis role mužů v současné rodině, v životě dítěte. Ve druhé rovině bude zmapováno, jaké je zapojení otců do péče o dítě v kontextech mateřské školy (kolik otců vodí či vyzvedává dítě z MŠ, kolik otců se pravidelně účastní akcí MŠ) a jaké jsou, respektive mohou být možnosti, či konkrétní kroky MŠ ve snaze zapojit otce do péče o dítě v kontextu MŠ (což může přesáhnout i do rodinného způsobu života). |
Seznam odborné literatury |
Helus, Z.: Dítě v osobnostním pojetí.
Helus, Z.: Sociální psychologie pro děti. Matoušek, O. Rodina jako instituce a vztahová síť, Praha, 1993 Janošová, J.: Chlapecká a dívčí identita. Matějček, Z.: Ostatní dětí smějí všechno. Sobotková, I. Psychologie rodiny. Praha: Portál, 2001 Matějček, Z. O rodině vlastní, nevlastní a náhradní. Praha: Portál, 1999 Singly, F.de. Sociologie současné rodiny, Praha, Portál 1999 diplomové práce (Hana Prančlová, Lenka Heissová, Marie Koťátková,...) |
Předběžná náplň práce |
Cílem diplomové práce je zjistit, jaká je současná rodina předškolního dítěte, s důrazem na roli muže v této rodině - Účastní se výchovy dítěte? Jaké jsou ve vztahu k dítěti jeho povinnosti? Jak muž zná své dítě, co o něm ví? Jak se podílí na chodu domácnosti?
Teoretická část diplomové práce shromáždí poznatky odborné literatury v oblasti problematiky současné rodiny a jejích změn, problematiku genderu, resp. genderových stereotypů apod. Empirická část práce bude sledovat dvě roviny.Jednak za použití metod kvalitativního výzkumu (rozhovorů, nedokončených vět, volných výpovědí, narativních technik) přispěje k popisu života rodin s předškolním dítětem, se zvláštním důrazem na popis role mužů v současné rodině, v životě dítěte. Ve druhé rovině bude zmapováno, jaké je zapojení otců do péče o dítě v kontextech mateřské školy (kolik otců vodí či vyzvedává dítě z MŠ, kolik otců se pravidelně účastní akcí MŠ) a jaké jsou, respektive mohou být možnosti, či konkrétní kroky MŠ ve snaze zapojit otce do péče o dítě v kontextu MŠ (což může přesáhnout i do rodinného způsobu života). |