Metody rozvoje mapových dovedností českých žáků
Název práce v češtině: | Metody rozvoje mapových dovedností českých žáků |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | Methods of map skills development at Czech pupils |
Klíčová slova: | zeměpis – kartografie – mapa – mapové dovednosti – tvorba mapy – čtení mapy – analýza mapy – interpretace mapy – dovednost – pracovní list – kurikulární dokument |
Klíčová slova anglicky: | Geography – Cartography – map – map skills – making map – map reading – analysis map – map interpretation – work sheet – curricular document |
Akademický rok vypsání: | 2012/2013 |
Typ práce: | bakalářská práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Katedra sociální geografie a regionálního rozvoje (31-340) |
Vedoucí / školitel: | RNDr. Martin Hanus, Ph.D. |
Řešitel: | skrytý - zadáno vedoucím/školitelem |
Datum přihlášení: | 23.10.2012 |
Datum zadání: | 23.10.2012 |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 22.08.2013 |
Datum proběhlé obhajoby: | 12.09.2013 |
Oponenti: | Mgr. Jan Hátle |
Předběžná náplň práce |
Tématem bakalářské práce je rozvoj v oblasti mapových dovedností u žáků v českých školách. Rozvoj mapových dovednosti je nedílnou součástí předmětů vlastivěda, zeměpis a geografie na základních a některých středních školách, avšak způsoby rozvoje těchto dovedností jsou v Česku řešeny jen velmi málo. Teoretická část se zabývá výukou mapových dovedností a jejich zařazenímdo osnov v českých školách. Dále se zabývá podrobnějším vymezením pojmu mapové dovednosti a následně klasifikací mapových dovedností na jednotlivé složky. Na základě výběru jedné mapové dovednosti (tvorby mapy), jsou navrhnuty komentované pracovní listy pro žáky na konci prvního a na konci druhého stupně základní školy a v posledním ročníku všeobecných gymnázií, to znamená ve věku 11, 15 a 17–19 let. Tyto pracovní listy by měly pomoci motivovat učitele zeměpisu k rozvoji dovednosti tvorby mapy u žáků v Česku. |
Předběžná náplň práce v anglickém jazyce |
The theme of this thesis is the development of maps skills at Czech pupils. Map skills are an integral part of Geography courses at primary and secondary schools, but ways of developing of these skills are discussed very rarely in Czechia. The theoretical part deals with the map skills teaching and their inclusion to the Czech curriculum. It also deals with more detailed definition of the map skills concept and their classification. On the basis of one selected group of map skills (making maps) are commented work sheets for pupils at the end of the lower primary school, at the end of upper primary school and at the end of secondary school, so at the age of 11, 15 and 17–19 designed. These work sheets should help to motivate geography teacher to develop the skills of making maps at the pupils in the Czechia. |