Bilingvální vzdělávání neslyšících u nás - popis současné situace
Název práce v češtině: | Bilingvální vzdělávání neslyšících u nás - popis současné situace |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | Bilingual education of the deaf in the Czech Republic - a description of current situation |
Klíčová slova: | Neslyšící žák, bilingvismus, bikulturalismus, znakový jazyk, mluvený jazyk, mateřský jazyk, cizí jazyk, první jazyk, druhý jazyk |
Klíčová slova anglicky: | Deaf Pupil, Bilingualism, Biculturism, Sign Language, Spoken Language, Mother Language, Foreign Language, First Language, Second Language |
Akademický rok vypsání: | 2011/2012 |
Typ práce: | bakalářská práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Ústav českého jazyka a teorie komunikace (21-UCJTK) |
Vedoucí / školitel: | Mgr. Andrea Hudáková, Ph.D. |
Řešitel: | skrytý![]() |
Datum přihlášení: | 28.11.2011 |
Datum zadání: | 28.11.2011 |
Schválení administrátorem: | zatím neschvalováno |
Datum potvrzení stud. oddělením: | 26.11.2012 |
Datum a čas obhajoby: | 21.06.2013 00:00 |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 24.05.2013 |
Datum proběhlé obhajoby: | 21.06.2013 |
Odevzdaná/finalizovaná: | odevzdaná pracovníkem v zastoupení a finalizovaná |
Oponenti: | PhDr. Romana Petráňová, Ph.D. |
Zásady pro vypracování |
1. V opoře o relevantní naší a hlavně cizojazyčnou literaturu popsat různé typy a druhy bilingvismu a bilingválních přístupů k výchově a vzdělávání – obecně.
2. V opoře o relevantní naší a hlavně cizojazyčnou literaturu popsat různé typy a druhy bilingvismu a bilingválních přístupů k výchově a vzdělávání – u neslyšících dětí. 3. Na základě dotazníků (popř. ankety) zmapovat, jak je/není bilingvismus v současnosti uplatňován v mateřských a v základních školách pro sluchově postižené v ČR. Ve vybraných školách realizovat náhledy ve vyučovacích hodinách, též rozhovory s vedením školy a s některými učiteli. |
Seznam odborné literatury |
AHLGREN, Inger; HYLTENSTAM, Kenneth. Bilingualism in deaf education. Hamburg: Signum-Verlag, 1994. 312 s.
BAKER, C. Foundations of Bilingual Education and Bilingualism.Channel View Publications, 2011. ISBN 1847693555 GARCIA, O. Bilingual Education in the 21st Century: A Global Perspective.Wiley-Blackwel, 2009. GREGORY, S. et al. (eds.) Problémy vzdělávání sluchově postižených. Praha: FF UK, 2001. GÜNTHER, Klaus. Bilingvální vyučování neslyšících žáků základní školy: etapová zpráva o hamburském bilingválním školním experimentu. Praha: MŠMT, 2000. HUDÁKOVÁ, A. Čeština ve vzdělávání dětí s vadou sluchu. Praha : UK v Praze, Filozofická fakulta, Ústav českého jazyka a teorie komunikace. 190 s. Vedoucí prof. PhDr. Alena Macurová, CSc. Obhájeno 19. 3. 2009. JABŮREK, J. Bilingvální vzdělávání neslyšících. Praha : Septima, 1998. JABŮREK, J. Bilingvální vzdělávání se zaměřením na čtení a psaní. Z konference učitelů ve švédském Örebro. InfoZpravodaj, 1999, roč. 7, č. 4, s. 10 – 14. JABŮREK, J. Bilingvální vzdělávání ve Finsku. InfoZpravodaj, 1998, roč. 6, č. 4, s. 4 – 7. JABŮREK, J. Průběžná zpráva o hamburském bilingválním školním experimentu. InfoZpravodaj, 1999, roč. 7, č. 4, s. 10 – 14. JABŮREK, J. Průvodce bilingvismem pro rodiče a učitele. InfoZpravodaj, 1998, roč. 6, č. 2. s, 16 – 17. JABŮREK, J. První zkušenosti s bilingválním vyučováním v Rakousku. InfoZpravodaj, 1998, roč. 6, č. 4, s. 17 – 19. Kapitoly k bilingválnímu vzdělávání: Učební osnovy jazykových předmětů v dánské bilingvální škole v Kodani. Praha: MŠMT, 1998. MACUROVÁ, A. Baker, C. Základ bilingválního vzdělávání a bilingvismus. [recenze] Speciální pedagogika, 1998, roč. 8, č. 2, s. 52 – 54. MACUROVÁ, A. Bilingvální vzdělávání neslyšících: pro a proti. Speciální pedagogika, 1994, roč. 4, č. 5, s. 12 – 19. MARSCHAK, M. How Deaf Students Learn: What Parents and Teachers Need to Know (Perspectives on Deafness). Oxford University Press, 2012. MASHIE, S. N. Educating deaf children bilingually. Praha: FRPSP, 1998. SPENCER, P. E., MARSCHARK, M. Evidence-based practice in educating deaf and hard-of-hearing students. New York: Oxford University Press, 2010. SWANWICK, R., GREGORY, S. Sign Bilingual Education: Policy and Practice. Coleford: Douglas McLean Publishing, 2007. |