Postavení a činnost státního zastupitelství v trestním řízení
Název práce v češtině: | Postavení a činnost státního zastupitelství v trestním řízení |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | The status and activities of the prosecution in criminal proceedings |
Klíčová slova: | zákon o státním zastupitelství, návrh věcného záměru, Nejvyšší státní zastupitelství |
Klíčová slova anglicky: | Public Prosecutions Act, legislative intention, The Supreme Prosecuting Attorney |
Akademický rok vypsání: | 2011/2012 |
Typ práce: | diplomová práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Katedra trestního práva (22-KTP) |
Vedoucí / školitel: | doc. JUDr. Jana Tlapák Navrátilová, Ph.D. |
Řešitel: | skrytý![]() |
Datum přihlášení: | 24.11.2011 |
Datum zadání: | 24.11.2011 |
Datum a čas obhajoby: | 07.02.2013 12:00 |
Místo konání obhajoby: | PF UK, míst. č. 308 |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 08.01.2013 |
Datum proběhlé obhajoby: | 07.02.2013 |
Oponenti: | doc. JUDr. Mgr. Jiří Herczeg, Ph.D. |
Předběžná náplň práce |
Diplomová práce na téma Postavení a činnost státního zastupitelství v trestním řízení se snaží uceleně pojednat o české právní úpravě postavení a činnosti státního zastupitelství. Těžiště diplomové práce tkví v komparaci současného zákona o státním zastupitelství s návrhem věcného záměru nového zákona o státním zastupitelství. Diplomová práce rovněž ukazuje pozitiva a negativa připravovaného zákona, která shrnuje v závěru.
Diplomová práce se skládá ze čtyř kapitol. První kapitola je kapitolou úvodní, když přibližuje historický vývoj veřejné žaloby v českých zemích, stejně jako v dalších evropských státech. Kapitola je dále rozdělena do čtyř podkapitol, přičemž každá z těchto podkapitol se chronologicky zabývá vývojem veřejné žaloby v jiném historickém období. Druhá podkapitola se dále skládá ze čtyř částí. Druhá kapitola se zabývá ústavním vymezením státního zastupitelství. Do podkapitol rozdělena není. Třetí kapitola se člení do pěti podkapitol, když přináší náhled na hlavní činnost státního zastupitelství počínaje přípravným řízením trestním, přes hlavní líčení až po řízení o opravných prostředcích a působnost netrestní. Čtvrtá kapitola obsahuje tři podkapitoly, když je hlavní a nejdůležitější kapitolou celé diplomové práce. První podkapitola vymezuje státní zastupitelství dle zákona o státním zastupitelství a dle návrhu věcného záměru nového zákona o státním zastupitelství. Druhá podkapitola se stejně jako třetí podkapitola skládá ze šesti částí. Druhá podkapitola se zabývá soustavou státního zastupitelství a její organizací, postavením nejvyššího státního zástupce, které má být výrazně posíleno, vztahy uvnitř soustavy státního zastupitelství, dohledem v soustavě státního zastupitelství a poskytováním informací uvnitř i vně soustavy státního zastupitelství. Třetí podkapitola se pak věnuje správě státního zastupitelství, pracovnímu poměru státních zástupců, kárné odpovědnosti státních zástupců a činnosti asistentů státních zástupců a právních čekatelů. Každá podkapitola obsahuje komparaci zákona současného a připravovaného. Závěr přináší a shrnuje pozitiva a negativa připravovaného zákona o státním zastupitelství. Zároveň ukazuje, že je ještě mnoho otázek, jež by měly být v souvislosti s připravovaným zákonem zváženy, aby mohla být nová úprava přijata. |
Předběžná náplň práce v anglickém jazyce |
This thesis on The Role and Activities of the Prosecuting Attorney in Criminal Proceedings attempts to comprehensively analyse the role and activities of the prosecuting attorney within the Czech legal regulations of prosecuting attorneys. This thesis is mainly focused on the comparison of the actual Public Prosecutions Act and the legislative intention of a new Public Prosecutions Act. The thesis finds the positives and negatives of the prepared act and shows them in conclusion.
This thesis is composed of four chapters. Chapter One is introductory and describes the historical progression of public prosecution in the Czech state as well as in other states of Europe. The Chapter is subdivided into four parts where every part illustrates a different historical period. Part Two consists of four subparts. Chapter Two deals with the constitutional definition of a prosecuting attorney. Chapter Two is not subdivided into parts. Chapter Three is subdivided into five parts and provides an outline of the main activities of a prosecuting attorney from preparatory proceedings, through court proceedings to redress proceedings. Chapter Four contains three parts and is the main and the most important chapter in the thesis. Part One characterises a prosecuting attorney pursuant to the actual Public Prosecutions Act and the legislative intention of a new Public Prosecutions Act. Part Two as well as Part Three is composed of six subparts. Part Two concentrates on the system of prosecution and its organization, position of the Attorney General, relations within the system of prosecution, surveillance within the system of prosecution and providing information within and outside the system of prosecution. Part Three explains the management of the system of prosecution, deals with employment tasks, disciplinary responsibility of prosecuting attorneys and the activities of assistants and legal trainees. All parts contain a comparison of the actual act with the prepared one. Finally the conclusion provides the positives and negatives of the prepared act. The conclusion also shows that there are still many things to consider in connection with the prepared act before it is enacted. |