Srovnání vzdělávání sester pro intenzivní péči v České a Slovenské republice
Název práce v jazyce práce (slovenština): | Srovnání vzdělávání sester pro intenzivní péči v České a Slovenské republice |
---|---|
Název práce v češtině: | Srovnání vzdělávání sester pro intenzivní péči v České a Slovenské republice |
Název v anglickém jazyce: | Comparating of nursing education in intensive care between Czech and Slovac republic |
Klíčová slova: | Historie vzdělávání sester, Specializační vzdělávání, Anesteziologie, Resuscitace a Intenzivní péče, Regulace, Slovenská republika, Česká republika |
Klíčová slova anglicky: | History of nursing education, Specialized education, Anaesthesiology, Resuscitation and Intensive Care, Regulation, Slovak Republic, Czech Republic |
Akademický rok vypsání: | 2012/2013 |
Typ práce: | diplomová práce |
Jazyk práce: | slovenština |
Ústav: | Ústav teorie a praxe ošetřovatelství 1. LF UK (11-00250) |
Vedoucí / školitel: | Mgr. Eva Prošková, Ph.D. |
Řešitel: | skrytý![]() |
Datum přihlášení: | 19.10.2012 |
Datum zadání: | 19.10.2012 |
Datum a čas obhajoby: | 13.06.2013 10:00 |
Místo konání obhajoby: | Ústav teorie a praxe ošetřovatelství 1. LF UK, Vídeňská 800, Praha 4 |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 15.04.2013 |
Datum proběhlé obhajoby: | 13.06.2013 |
Předmět: | Obhajoba diplomové práce (B01602) |
Oponenti: | Dana Jurásková |
Zásady pro vypracování |
Cílem práce je prokázat schopnost písemně formulovat výsledky samostatné odborné, vědecké (experimentální nebo klinické) práce, prováděné pod dohledem vedoucího práce nebo školitele. Obsah závěrečné práce má odpovídat nárokům kladeným na odborný resp. vědecký text z oblasti zdravotnických disciplin. Těmto požadavkům musí práce odpovídat i po stránce jazyku a stylu. Styl musí být odborný, naprosto věcný, stručný a používající přesně definované pojmy, bez gramatických a stylistických chyb. Struktura závěrečné práce odpovídá v podstatě struktuře původního článku, tj.Úvod, teoretická část, Metodika, Výsledky, Diskuse, Závěry, Literatura, Tabulky, grafy, schemata, Poznámky a Poděkování. Tyto jednotlivé oddíly se mohou případně i spojovat (Výsledky a diskuse), popř. být dle potřeby dalšími. V těchto oddílech pak také student musí prokázat, že má schopnosti a dovednosti, jež jsou v nich předpokladem úspěšného jejich naplnění. |
Seznam odborné literatury |
Příklady doporučené literatury: BEŇUŠOVÁ, K. Akreditácia ďalšieho vzdelávania zdravotníckych pracovníkov, 1. vyd., Bratislava: Ministerstvo zdravotníctva SR, 2006. 45 s. ISBN 80-969507-0-3. MADDEN STYLES, M., AFFARA, F.A. ICN o regulaci ošetřovatelské profese. vydala ČAS (rok neuveden). MASTILIAKOVÁ, D. Úvod do ošetřovatelství I. díl: Sytémový přístup. Praha: Karolinum 2002. ALEXANDER, M.F., RUNCIMAN, P.J.Struktura kompetencí všeobecné sestry podle ICN.NCONZO: Brno, 2003 Sborník 5.Mezinárodní konference všeobecných sester a pracovníků vzdělávajících nelékařská zdravotnická povolání : 11.únor 2010 Brno. Vydání b.v. ISBN 978-80-7013-514-3. NCONZO: Brno, 2010. KAFKOVÁ, V. Z historie ošetřovatelství. Vydání 1.vyd. ISBN 80-7013-123-3. IDVPZ: Brno, 1992. KILÍKOVÁ, Mária, a JAKUŠOVÁ, Viera. Teória a prax manažmentu v ošetrovatel´stve. Martin vydavatelství OSVETA, 2008. 148 s. ISBN 978-80-8063-290-8. KOZIEROVÁ, B., ERBOVÁ, G., OLIVIERIOVÁ, R. Ošetrovateľstvo. 1. vyd. Přeložili Tibor Baška aj. Martin: Osveta, 1995. 836 s. ISBN 80-217-0528-0. KŘEPELKA, F. Evropské zdravotnické právo. 1. vyd. Praha: Orac, LexisNexisCZ, 2004. 135 s. ISBN 80-86199-82-7. KUNOVÁ, V., SVITANA, R. Voľný pohyb osôb a uznávanie kvalifikácie v práve Európskej únie. 1. vyd. Banská Bystrica: Univerzita Matja Bela v Banskej Bystrici, Právnická fakulta, 2006. 274 s. ISBN 80-8083177-7. MADDEN STYLES, M., AFFARA, F.A. Sestra v 21. Století: ICN o regulaci ošetřovatelské profese. Neperiodická publikace ČAS. s.39. MACH, J. a kol. Zdravotnictví a právo: komentované předpisy. 2. vyd. Praha: LexisNexis, 2005. 455 s. ISBN 80-86199-93-2. ŽIAKOVÁ, Katarína. Ošetrovateľstvo teória a vedecký výskum. 1. vyd. Martin, 2003. 319 s. ISBN 80-8063-131. SVĚTOVÁ ZDRAVOTNICKÁ ORGANIZACE. Strategické dokumenty pro všeobecné sestry a porodní asistentky. 1. vyd. Praha: Ministerstvo zdravotnictví České republiky, 2002. 271 s. ISBN 80-85047-21-7 Právní předpisy (české i slovenské) v oblasti způsobilosti k výkonu nelékařského zdravotnického povolání. Vzdělávací programy specializačních oborů a certifikovaných kurzů v oboru. Metodické pokyny ministerstev zdravotnictví ČR a SR. Odborné časopisy (Zdravotnictví a právo, Florence, Kontakt, aj.). |
Předběžná náplň práce |
Cíl: Popsat český a slovenský systém vzdělávání sester pro intenzivní péči v České a Slovenské republice. Formulace pracovní hypotézy, popřípadě také dílčích pracovních hypotéz, které bude diplomantka v praktické části ověřovat. Teoretická část: Zpracování pramenů (právních předpisů, vzdělávacích programů, metodik) a literatury, v oblasti kvalifikačního, specializačního i kontinuálního vzdělávání sester - intenzivistek, shrnutí dosavadních výzkumů a průzkumů, včetně diplomových prací v souvisejících oblastech. Diplomantka zpracuje historický vývoj vzdělávání sester v ČR i SR, analyzuje z teoretické základy a východiska vzdělávání sester, včetně regulace na úrovni komunitárního práva. Popíše současný právní stav, popřípadě navržené změny. Diplomantka provede komparaci českého a slovenského vzdělávacího systému, zejména popíše shody a rozdíly, popřípadě zhodnotí klady a zápory obou systémů. Důraz práce bude kladen na teoretickou část práce. Praktická část: V praktické části diplomantka analyzuje na příkladu jedné české a jedné slovenské nemocnice vzdělání sester v intenzivní péči a provede jejich komparaci. Metodické postupy: V teoretické části rešerše literatury a pramenů, včetně zahraničních zdrojů, v praktické části kvantitativní výzkum, včetně použití vhodných statistických metod. Výsledky a diskuse: Diplomantka dosažené výsledky přehledně popíše, doplní přehlednými tabulkami, grafy apod. V diskusi přesvědčivě interpretuje tyto výsledky, srovná s hypotézou (hypotézami) a popřípadě s výsledky dalších výzkumů na dané téma. Zhodnotí soulad právní úpravy s praxí. Závěry: Diplomantka shrne, zda dosažené výsledky splnily cíle práce, vyvodí praktické závěry pro praxi i případnou změnu právních předpisů a doporučí další oblasti, které by bylo potřeba objasnit. |
Předběžná náplň práce v anglickém jazyce |
Objective: To describe the Czech and Slovak education system designed for nurses working in intensive care in the Czech and Slovak Republics. The formulations of working hypothesis or also partial working hypotheses that will the student verify in the practical part. Theoretical part: The processing of sources (legislation, education programs, methodologies) and literature, in the field of qualification, specialization and continuing education of nurses working in intensive care, a summary of current research and surveys, including dissertations in related areas. The student will process the historical development of nursing education in the Czech and Slovak Republics, she will analyse the theoretical foundations of nursing education and issues, including regulation of the European Community law. She describes the current legal status, or proposed changes. The student will perform a comparison of Czech and Slovak educational system; especially she describes similarities and differences, or evaluates the pros and cons of both systems. Emphasis will be placed on the theoretical part of the work. Practical part: In the practical part the student will analyse the education of nurses in intensive care on the example of one Czech and one Slovak hospital and she will perform their comparison. Methodological procedures: In the theoretical part it is the research of literature and sources, including foreign sources, in the practical part it is quantitative research, including the use of appropriate statistical methods. Results and discussion: The student clearly describes obtained results, complements with arranged tables, graphs, etc. In the discussion she convincingly interprets these results, compares them with the hypothesis (hypotheses) and possibly with the results of other research on the given topic. She also evaluates the compliance of regulatory with the practice. Conclusions: The student recaps, whether the results meet the objectives of the work, she draws the practical conclusions for practice as well as any changes in legislation and she also recommends other areas that would need to be clarified. |