Miskoncepce ve výuce fyziky na ZŠ - náměty na postup při jejich odstraňování
Název práce v češtině: | Miskoncepce ve výuce fyziky na ZŠ - náměty na postup při jejich odstraňování |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | Misconceptions in Physics at Elementary School – Suggestions on Procedure During Their Elimination. |
Klíčová slova: | Miskoncepce žáků; Základní škola; Výuka fyziky; Školní experiment |
Klíčová slova anglicky: | Students´ misconceptions; Elementary school; Teaching of Physics; School experiments |
Akademický rok vypsání: | 2011/2012 |
Typ práce: | bakalářská práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Katedra didaktiky fyziky (32-KDF) |
Vedoucí / školitel: | doc. RNDr. Zdeněk Drozd, Ph.D. |
Řešitel: | skrytý![]() |
Datum přihlášení: | 10.11.2011 |
Datum zadání: | 10.11.2011 |
Datum potvrzení stud. oddělením: | 05.12.2011 |
Datum a čas obhajoby: | 03.02.2015 09:00 |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 02.12.2014 |
Datum odevzdání tištěné podoby: | 02.12.2014 |
Datum proběhlé obhajoby: | 03.02.2015 |
Oponenti: | doc. RNDr. Růžena Kolářová, CSc. |
Konzultanti: | RNDr. Dana Mandíková, CSc. |
Zásady pro vypracování |
1. Zmapovat typické miskoncepce vyskytující se ve výuce fyziky na ZŠ.
2. Nalézt modely používané ve výuce fyziky na ZŠ, které nepřiměřeně, popřípadě chybně popisují realitu. 3. Navrhnout sadu experimentů a úloh, které upozorní na chybné představy vyskytující se při výuce některých fyzikálních témat na ZŠ a zároveň umožní tyto představy postupně odstraňovat. |
Seznam odborné literatury |
Hilscher H.: Physikalische Freihand-experimente. Aulis Verlag Deubner, Köln 2004.
Hewitt P.: Conceptual Physics. Addison Wesley 2002. Mandíková D.: Intuitivní představy o gravitačním působení. MFI roč. 16, 2 (2006) 85-97. Mandíková D.: Intuitivní představy o pohybu a síle I. MFI roč. 15, 9 (2006) 539-547. Mandíková D.: Intuitivní představy o pohybu a síle II. MFI roč. 15, 10 (2006) 598-605. Mandíková D.: Intuitivní představy o postavení Země ve vesmíru. Metodický portál VÚP Praha, 2007, s. 1-4. Mandíková D.: Intuitivní představy ve fyzice. In:Sborník ze semináře - Aby fyzika žáky bavila 2, Univerzita Palackého Olomouc, Olomouc, 2005, s. 43-55. Mandíková D.: Intuitivní představy žáků o elektrickém proudu a napětí. In:Metodický portál VÚP Praha 2007, s. 1-8. Články v Am.J.Phys, Eur.J..Phys., Physics Education, MFI, sbornících GIREP, popřípadě jiné, podle zadání vedoucího práce. |
Předběžná náplň práce |
Ve výuce fyziky na základní škole se objevují různé nepřesnosti a dokonce i zažité nesprávné intuitivní představy (tzv. miskoncepce). Setkáváme se s nimi např. při výuce Newtonových pohybových zákonů a v hydrostatice. Jisté výhrady lze mít i k některým modelům používaným při výuce elektřiny a magnetismu. Úkolem této bakalářské práce bude zmapování typických nesprávných představ a zavádějících modelů používaných při výuce fyziky na ZŠ a návrh sady experimentů a problémových úloh, které vhodným a přiměřeným způsobem umožní, aby si žáci (i učitelé) typické miskoncepce uvědomili. |