Evropské národy v komiksové sérii o Asterixovi
Název práce v češtině: | Evropské národy v komiksové sérii o Asterixovi |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | European nations in the Asterix series |
Klíčová slova: | Asterix, René Goscinny, Albert Uderzo, fenomén, keltské národy, antika, Galové, Belgové, Britové, Piktové, současnosné národy, mezinárodní vztahy, stereotypy, satira. |
Klíčová slova anglicky: | Asterix, René Goscinny, Albert Uderzo, phenomenon, Celtic nations, ancient times, the Gauls, the Belgae, the Picts, the present nations, international relationships, stereotpes, satire. |
Akademický rok vypsání: | 2011/2012 |
Typ práce: | diplomová práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Katedra dějin a didaktiky dějepisu (41-KDDD) |
Vedoucí / školitel: | doc. PhDr. Jana Kepartová, CSc. |
Řešitel: | skrytý - zadáno vedoucím/školitelem |
Datum přihlášení: | 03.09.2014 |
Datum zadání: | 10.02.2015 |
Datum a čas obhajoby: | 13.09.2016 00:00 |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 14.07.2016 |
Datum proběhlé obhajoby: | 13.09.2016 |
Předmět: | Obhajoba diplomové práce (OSZD005) |
Oponenti: | Mgr. Robert Skopek |
Seznam odborné literatury |
Prameny:
Hekataios z Mílétu (Kelti); Herodotos, Dějiny (Kelti); Polybios II 15, 5-7 (Kelti); Livius V 34-49 (Kelti); C. Iulius Caesar, Zápisky o válce galské (dobývání Galie, galské reálie); Strabón VII 3,8. Rillinger, R. (ed.). Leben im Alten Rom. Ein Lesebuch . Zürich: Piper, 1999. 3. vyd. Literatura Rillinger, R. (ed.). Leben im Alten Rom. Ein Lesebuch . Zürich: Piper, 1999. 3. vyd. Botermann, H. Wie aus Galliern Römer wurden. Leben im Römischen Reich. Stuttgart: Klett-Cotta, 2005 Brodersen, K. (Ed.). Asterix und seine Zeit. Die große Welt des kleinen Galliers. Mnichov: C.H.Beck 2008 (obsah 1; obsah 2); Duval, P.-M. Gallien. Leben und Kultur in römischer Zeit . Stuttgart: Reclam, 1979; Eisner, W. Graphisches Erzählen. Graphic storytelling. Wimmelbach, 1998; Grassegger, H. Sprachspiel und Übersetzung: eine Studie anhand der Comic-Serie Asterix. Tübingen: Stauffenburg-Verlag, 1985; Gundermann, Ch. Jenseits von Asterix. Comics im Geschichtsunterricht. Schwalbach: Wochenschau, 2007; Jacková, M. Malý velký Kelt. René Goscinny – Alberto Uderzo, Asterix. In Bartlová, M. Pop history. O historické věrohodnosti románů, filmů, komiksů a počítačových her , Praha: NLN 2003, s. 121-130; Jacková, M. Asterix: Prolínání moderního a antického světa v komiksu . In Pomezí Čech a Moravy, sv. 4, Litomyšl 2000, s. 153-178; Kepartová, J. Komiks ve výuce na ZS a SS. In XXIV. letní škola historie. Dědictví materiální i dědictví idejí. Sborník přednášek. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulty, 2012. s. 110-114; Kepartová, J. Patří komiks na univerzitní půdu? In FÖRSTER, J.; KITZLER, P.; PETRBOK, V.; SVATOŠOVÁ, H. Musarum socius. Praha : KKS, FLÚ AV ČR, 2011, s. 195-206; King, A. Vercingetorix, Asterix and the Gauls: gallic symbols in French politics and culture, in Images of Rome: perceptions of ancient Rome in Europe and the United States in the modern ages / edited by Richard Hingley (Journal of Roman Archaeology, 2001, Supplementary series ; vol. 44), s. 113-125; Kremer, B. Das Bild der Kelten bis in augusteische Zeit. Stuttgart, 1994; Krieger, J. Paraverbale Ausdrücke als Gestaltungsmittel der Textsorte Comic am Beispiel der Reihe Asterix. Lublin: Lubelskie Towarzystwo Naukowe, 2003; Lochman, T. (ed.). Antico-mix: Antike in Comics. Basel: Verlag der Skulpturhalle Basel, 1999; Mounajed, R. Geschichte in Sequenzen. Über den Einsatz von Geschichtscomics im Geschichtsunterricht. Frankfurt et al.: Peter Lang, 2009; Musil, J. Keltové a Germáni v Caesarově a Augustově pojetí - vojenské obsazování zaalpských oblastí. In Archeologie barbarů 2005; Praha 2005, s. 207-215; Olšáková, D. Jsou ti historikové blázni? Asterix a vlastenecká tabu francouzských republikánských dějin 19. století. In: Dějiny a současnost, roč. 26, 5/2004, s. 20-23; Stoll, A. Asterix, das Trivialepos Frankreichs. Die Bild- und Sprachartistik eines Bestseller-Comics. Schauberg: M.DuMont, 1975, 2. verb. Auflage; Van Royen, R.; Van der Vegt, S. Asterix: Die ganze Wahrheit. München: C.H. Beck, 1998; Van Royen, R.; Van der Vegt, S. Asterix entdeckt die Welt. München: C.H. Beck, 2007; Verweyen, A. Das Phänomen Asterix: Trivialisierung der Geschichte? In Zeitschrift für Kulturaustausch 41, 1991, s. 288-305; Woolf, G. Becoming Roman. The origins of provincial civilization in Gaul. Cambridge, 1998; Woolf, G. Beyond Romans and Natives. World Archaeology 28, 1997, Nr. 3, s. 339-350 (je na wwww.jstor.org ke stažení); |
Předběžná náplň práce |
Cílem práce je konfrontovat převážně keltské národy zobrazené v komiksové sérii o Asterixovi od autorů Reného Goscinnyho a Alberta Uderza s informacemi pocházejícími z literárních i archeologických pramenů a následně popsat současné stereotypy a politické a společenské události, které se v příbězích objevují. Asterixovská série se od doby svého vzniku stala světovým fenoménem se čtenáři napříč společenského i věkového spektra. Najdeme zde četné narážky na nedávnou minulost, kterou se autoři rozhodli s humorem komentovat prostřednictvím svých kreslených postaviček. Každý z příběhů se ale odehrává na historickém pozadí dob kolem roku 50 před naším letopočtem a je zajímavé sledovat, do jaké míry se Uderzo s Goscinnym drželi pramenů a kdy přišla na řadu jejich fantazie. |
Předběžná náplň práce v anglickém jazyce |
The aim of the thesis is to confront predominantly Celtic nations depicted in the comic series about Asterix by René Goscinny and Albert Uderz with information derived from literary as well as archaeological sources and consequently to describe current stereotypes and political and social events appearing in the series. Since its origin, Asterix series has become a world phenomenon with readers across both the social and age spectrum. Numerous allusions to the recent past, which the authors decided to humorously comment on through their cartoon characters, can be found in the series. However, each of the stories takes place in the historical background of the times around the year 50 BC, and it seems interesting to observe to what extent Uderzo and Goscinny stick to the sources and when their fantasy takes over. |