Témata prací (Výběr práce)Témata prací (Výběr práce)(verze: 381)
Detail práce
   Přihlásit přes CAS
Pyrrhonská, akademická a metodická skepse - srovnání
Název práce v češtině: Pyrrhonská, akademická a metodická skepse - srovnání
Název v anglickém jazyce: Pyrrho´s, academic and methodical skepticism - comparison
Klíčová slova: skepse, metodická skepse, pravdivé poznání, pravděpodobnost, jevy, smysly, rozum, blaženost
Klíčová slova anglicky: skepticism, methodical skepticism, truthful cognition, probability, phenomena, senses, intellect, bliss
Akademický rok vypsání: 2011/2012
Typ práce: diplomová práce
Jazyk práce: čeština
Ústav: Katedra občanské výchovy a filosofie (41-KOVF)
Vedoucí / školitel: PhDr. Miloslava Blažková, CSc.
Řešitel: skrytý - zadáno vedoucím/školitelem, čeká na schválení garantem
Datum přihlášení: 25.10.2011
Datum zadání: 25.10.2011
Datum a čas obhajoby: 21.05.2012 00:00
Místo konání obhajoby: KOVF R 250
Datum odevzdání elektronické podoby:12.04.2012
Datum proběhlé obhajoby: 21.05.2012
Předmět: Obhajoba diplomové práce (OSZD005)
Oponenti: doc. Mgr. David Rybák, Ph.D.
 
 
 
Seznam odborné literatury
Primární literatura:
EMPIRICUS, S. Základy pyrrhonskej skepsy. Bratislava : Pravda, 1984. ISBN 75-082-84.
Sekundární literatura:
DRTINA, F. Úvod do filosofie. Praha : Jan Laichter, 1929.
GROH, F., SALAČ A. VIII. Filosofie doby hellenistické. Praha : A. Lapáček, 1938.
HEGEL, G. W. F. Dějiny filosofie II. Praha : Nakladatelství Československé akademie věd, 1965. ISBN 21-124-65.
KALAŠ, A. Raný pyrrhonismus, neboli, Blažený život bez hodnot?. Praha : Oikoymenh, 2007. ISBN 978-80-7298-300-1.
NEUBAUER, Z. Nový Areopág. Praha : Křesťanská akademie, 1992. ISBN 80-900615-3-2.
POKORNÝ, P. Řecké dědictví v Orientu: helénismus v Egyptě a Sýrii. Praha : ISE, 1993. ISBN 80-85241-50-1.
RICKEN, F. Antike Skeptiker. München : Verlag C. H. Beck, 1994. ISBN 3 406 34638 3.
WEISCHEDEL. W. Skeptická etika. Praha : OIKOYMENH, 1999. ISBN 80-86005-84-4.

Primární literatura:
DESCARTES, R. Rozprava o metodě. Praha : Jan Laichter, 1933.
DESCARTES, R. Meditace o první filosofii. Praha : OIKOYMENH, 2001. ISBN 80-7298-036-X.
DESCARTES, R. Dopisy Alžbětě Falcké. Brno : Nakladatelství Petrov, 1997. ISBN 80-7227-014-1.
MONTAIGNE, M. Eseje. Praha : ERM, 1995. ISBN 80-85913-12-7.
Sekundární literatura:
CORETH, E., SCHÖNDORF, H. Philosophie des 17. und 18. Jahrhunderts. Stuttgart : W. Kohlhammer, 1990. ISBN 3-17-010813-1.
HANKINS, J. Renesanční filosofie. Praha : OIKOYMENH, 2011. ISBN 978-80-7298-418-3.
HORYNA, B. Filosofie skepse. Olomouc : Nakladatelství Olomouc, 2008. ISBN 978-80-7182-268-4.
HUSSERL, E. Karteziánské meditace. Praha : Nakladatelství Svoboda-Libertas, 1993. ISBN 80-205-0311-0.
MARVAN, T., GLOMBÍČEK, P. René Descartes, Principy filosofie. Praha : Filosofia, nakladatelství Filosofického ústavu AV ČR, 1998. ISBN 80-7007-112-5.
(Sborník) Filosofické dílo René Descartesa. Praha : Filosofia, nakladatelství Filosofického ústavu AV ČR, 1998. ISBN 80-7007-114-1.
(Sborník) René Descartes, Scientia & conscientia. Plzeň : Západočeská univerzita, 2005. ISBN 80-7043-430-9.
Předběžná náplň práce
Hlavním cílem mé diplomové práce je zkoumat a postupně představit helénistickou skepsi postklasického Řecka a metodickou skepsi novověkého myslitele René Descarta. Mezi starším pyrrhonismem a mladší skepsí Akademie existují rozdíly, které bych ráda objasnila. Sleduji také Descartovu skepsi, která nově ustavuje metodologický postup samotného poznání. René Descartes se na rozdíl od helénistických skeptiků nesmíří se zdržením se úsudku, a tudíž jistou blažeností, ale jde ve svém zkoumání dál, když věří v možnost pravdivého poznání. Smyslem mé práce je kriticky zohlednit historický a filosofický kontext, ze kterého obě skepse vzešly, položit si otázku, jaký význam znamenaly pro dějiny filosofie, jakož se i zamyslet nad zásadní otázkou vztahu helénistického a Descartova pochybování. Snažím se podtrhnout společné rysy i odlišnosti obou koncepcí.
Předběžná náplň práce v anglickém jazyce
The main objective of my dissertation is to research and to introduce hellenistic skepticism of postclassical Greece and methodical skepticism of modern times thinker Rene Descartes. There are differences between the ancient Pyrrhonism and the younger skepticism of Academy, which I would like to clear up. I have in view Descartes´ skepticism too, which create a methodological technique of cognition in new way. Rene Descartes, contrary to hellenistic skeptics, doesn´t accept the „epoche“, which means a certain bliss, but he moves on in his research, when he believes in a possibility of truthful cognition. Purpose of my thesis is to critically take account of historical and philosophical context, from which both of skepticisms have been created, to put a question, what kind of meaning they had in history of philosophy and also to think about fundamental question of connection between hellenistic and Descartes doubt. I try to accent common characteristics and differences of both concepts.
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK