Zobrazení severoamerických Indiánů v americké kinematografii v 80. a 90. letech 20. století
Název práce v češtině: | Zobrazení severoamerických Indiánů v americké kinematografii v 80. a 90. letech 20. století |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | Portrayal of Native Americans in American Cinema in 1980s and 1990s |
Klíčová slova: | Kinematografie, Severní Amerika, Indiáni, Stereotypizace, Zobrazení |
Klíčová slova anglicky: | Cinematography, North America, Indians, Stereotyping, Display |
Akademický rok vypsání: | 2010/2011 |
Typ práce: | bakalářská práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Katedra severoamerických studií (23-KAS) |
Vedoucí / školitel: | Mgr. Jana Sehnálková, Ph.D. |
Řešitel: | skrytý![]() |
Datum přihlášení: | 13.10.2011 |
Datum zadání: | 13.10.2011 |
Datum a čas obhajoby: | 20.06.2012 00:00 |
Místo konání obhajoby: | FSV UK Jinonice |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 18.05.2012 |
Datum proběhlé obhajoby: | 20.06.2012 |
Oponenti: | prof. PhDr. Svatava Raková, CSc. |
Seznam odborné literatury |
Angela Aleiss, Making the White Man's Indian: Native Americans and Hollywood Movies (Praeger Publishers, 2005).
Angela Aleiss, Prelude to World War II: Racial Unity and the Hollywood Indian, Journal of American Culture 18, (léto 1995, č. 2). Vine Deloria jr., American Indian Policy in the Twentieth Century (University of Oklahoma Press, 1985). Joanna Hearne, John Wayne's Teeth: Speech, Sound and Representation in Smoke Signals and Imagining Indians, Western Folklore 64, (léto/podzim 2005, č. 3/4). Douglas Heil, Conventionalism as a Virtue: A Study of powwow Highway, American Indian Culture and Research Journal 33, (2009, č. 2). Peter Iverson, “We are still here”: American Indians in the twentieth century. (Versa Press Inc. 1998). José Armando Prats, His Masters’ Voice(over): Revisionist Ethos and Narrative Dependance from Broken Arrow to Geronimo: An American Legend, ANQ 9 (léto 96, č. 3). Paul Francis Prucha, The Indians in American Society (University of California press, 1985). Peter C. Rollins, Hollywood’s Indian: the portrayal of the Native American in film (The University Press of Kentucky, 1998). Nicolas Rosenthal, „Representing Indians: Native American Actors on Hollywood’s Frontier, Western Historical Quarterly 36 (podzim 2005, č. 3). Joellen Shively, Cowboys and Indians: Perceptions of Western films among American Indians and Anglos, American Sociological Review 57 (prosinec 92, č. 6). Roger Chapman, Culture wars: an encyclopedia of issues, viewpoints, and voices (Myron E. Sharpe: 2010). |
Předběžná náplň práce |
Práce se zabývá procesem zobrazování severoamerického Indiána v americké kinematografii. Popisuje vývoj a proměny tohoto zobrazovaní od úplného počátku kinematografie až do konce 90. let. Podrobněji práce popisuje indiánsky tematizovanou filmovou tvorbu 80. a 90. let a akcentuje, dle autora, nejdůležitější snímky. Těžiště práce leží v rozboru dvou filmů Powwow Highway a Kouřové signály, které vznikly v indiánské produkci na konci 80. a 90. letech. Cílem práce je prostřednictvím zkoumání těchto filmů odpovědět na otázku zda „byli Indiánští herci a režiséři klíčoví v procesu zobrazování severoamerického Indiána v americké kinematografii realističtěji?“ Po rozboru zmiňovaných snímků a předložených argumentech na tuto otázku v závěru práce odpovídá kladně. |
Předběžná náplň práce v anglickém jazyce |
My work deals with the process of displaying of the North American Indian in the American cinematography. It describes the development, transformations and stereotypes in this process from the very beginning until the end of the nineties. In detail it deals with the Indian-thematized filmmaking in the 80s and 90s and it emphasizes, according to the author, the most important Indian movies. The focus point of the study lies in the analysis of two movies Powwow Highway and Smoke Signals, which were created by the Indian production in the late 80s and 90s. The aim of the work is, with the help of the analysis, to answer the question “Were the Indian actors and directors essential for more realistic portrayal of American Indians in American cinematography?" After analyzing the mentioned movies and presenting the arguments to this question, the conclusion is affirmative. |