Specifika komunikace v mateřské škole
Název práce v češtině: | Specifika komunikace v mateřské škole |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | Specifics of communication in kindergarten |
Klíčová slova: | komunikační strategie, mateřská škola, neverbální komunikace, program "Začít spolu", řeč zaměřená na dítě, socializace pomocí jazyka |
Klíčová slova anglicky: | communication strategies, kindergarten, nonverbal communication, educational program "Step by Step", language addressed to children, language socialization |
Akademický rok vypsání: | 2011/2012 |
Typ práce: | bakalářská práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Ústav českého jazyka a teorie komunikace (21-UCJTK) |
Vedoucí / školitel: | Eva Filippová, Ph.D. |
Řešitel: | skrytý![]() |
Datum přihlášení: | 05.10.2011 |
Datum zadání: | 05.10.2011 |
Schválení administrátorem: | zatím neschvalováno |
Datum potvrzení stud. oddělením: | 01.11.2011 |
Datum a čas obhajoby: | 24.06.2013 00:00 |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 23.05.2013 |
Datum proběhlé obhajoby: | 24.06.2013 |
Odevzdaná/finalizovaná: | odevzdaná studentem a finalizovaná |
Oponenti: | Mgr. Kateřina Šormová, Ph.D. |
Zásady pro vypracování |
Práce se zaměřuje na studium komunikace v prostředí mateřské školy. V centru pozornosti je orientace na tzv. řeč zaměřenou na dítě. Cílem je popis specifických rysů verbálních interakcí učitelky a dítěte v mateřské škole.
Postup práce: 1. Studium domácí i zahraniční odborné literatury zabývající se jednak problematikou dětské řeči obecně, jednak specifiky komunikace v mateřské škole.2. Charakteristika mateřské školy jako specifického komunikačního prostředí: popis komunikačních strategií facilitujících rozvoj řeči, vazby na neverbální aktivity. 3. Realizace výzkumu: monitorování interakcí formou videozáznamu, analýza videozáznamu se zaměřením na typologii komunikačních situací, interpretace dat. 4. Usouvztažnění teoretických východisek a výsledků výzkumu, návrhy efektivních komunikačních strategií. |
Seznam odborné literatury |
Bacus, A. Vaše dítě ve věku od 3 do 6 let. Praha: Portál, 2004.
Deissler, H. H. Každodenní problémy v mateřské škole: Pomoc pro učitelky a rodiče: Výchova dětí od 3 do 8 let. Praha: Portál, 1994. Ferguson, Ch. A. Baby Talk in Six Language. Dostupné online z http://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1525/aa.1964.66.suppl_3.02a00060/abstract Jeřábková, B. Mateřská škola jako životní prostor I. Brno: Masarykova Univerzita, 1993. Kopřiva, P. Respektovat a být respektován. Kroměříž: Spirála, 2007. Koťátková, S. Dítě a mateřská škola. Praha: Grada, 2008. Massey, S. L. Teacher-Child Conversation in the Preschool Classroom. Early Childhood Education Journal. Indiana University of Pennsylvania 2004. Opravilová, E., Dostál, A. Úvod do předškolní pedagogiky. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1988. Piaget, J., Inhelderová, B. Psychologie dítěte. Praha 1997. Průcha, J. Dětská řeč a komunikace. Poznatky vývojové psycholingvistiky. Praha 2011. Slančová, D. Reč autority a lásky. Reč učitelky materském školy orientovaná na dieťa – opis registra. Prešov 1999. Slangová, D. (ed.) Štúdie o detskej reči. Prešov 2008. Šulová, L. Počátky řečového vývoje a specifický vliv mateřské a otcovské mluvy. Pražské sociálně vědní studie. Psychologická řada PSY-004. 2006. Yifat, R., Zadunaisky-Ehrlich, S. Teachers' talk in preschools during circle time: the case of revoicing.Journal of Research in Childhood Education. 2008. |