Učitel a zdraví vztah mezi zdravím pedagogů mateřských škol a výkonem jejich učitelské profese
Název práce v češtině: | Učitel a zdraví vztah mezi zdravím pedagogů mateřských škol a výkonem jejich učitelské profese |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | Teacher and health relationship between health of preschool teachers and their profession |
Klíčová slova: | předškolní výchova, zdraví, učitel a zdraví, pracovní zátěž, rizika učitelského povolání v MŠ, prevence zdravotních rizik povolání |
Klíčová slova anglicky: | preschool education, health, the teacher and health, the work load, the risk of teaching in kindergarten, the prevention of health risks caused by profession |
Akademický rok vypsání: | 2010/2011 |
Typ práce: | diplomová práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Katedra preprimární a primární pedagogiky (41-KPPP) |
Vedoucí / školitel: | doc. PaedDr. Soňa Koťátková, Ph.D. |
Řešitel: | skrytý - zadáno vedoucím/školitelem |
Datum přihlášení: | 15.09.2011 |
Datum zadání: | 15.09.2011 |
Datum a čas obhajoby: | 11.01.2012 08:30 |
Místo konání obhajoby: | Praha |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 30.11.2011 |
Datum proběhlé obhajoby: | 11.01.2012 |
Předmět: | Obhajoba diplomové práce (OSZD005) |
Oponenti: | RNDr. Edvard Ehler, Ph.D. |
Zásady pro vypracování |
Konkretizace tématu bude ve smyslu zacílení na zjišťování faktorů ovlivňujících zdraví v povolání učitele MŠ a vztahu subjektivního pocitu zdraví a kvality výkonu tohoto povolání. Výchozí teoretické zdroje budou souviset s jádrem tématu- s obecnými specifiky povolání učitele, nejčastějšími vlivy a důsledky,které toto povolání produkuje.Zaměří se na formulování pocitů kvality zdraví ve vztahu obecné populace a efektivní životní styl.Dále se konkrétně zaměří na profesi učitele v MŠ a autorka může vybrat a účelně použít některá zjištění ze své BP,která byla tématicky blízká.
Část empirická se zaměří na formulaci cílů pro konkrétní šetření v terénu MŠ.Měly by být zjišťovány skutečnosti týkající se subjektivního zdraví, vnímání povolání uč.MŠ ve vztahu k rizikům i pozitivním skutečnostem, provázanost vlastního zdraví a výkonu povolání a zjišťování důležitosti opory pro kvalitní výkon povolání, případně pro relaxaci, jakožto kompenzaci zátěže. Autorka zvolí adekvátní metody šitčího i detailnějšího výzkumného šetření (učitelky/ředitelky MŠ) bez ohledu na typy programů MŠ. Analyzuje získaná data, provede syntézu svých poznatků a vysloví závěry s odbornou interpretací výsledných skutečností. |
Seznam odborné literatury |
Kol.autorů Učitelské povolání z pohledu sociálních věd. Ptraha: PedF UK ,1998.
Havlínová,M aj. Psychologické aspekty zdravotního chování v dospelosti u osob dlouhodobě sledovaných od narození do 45 let. Praha. SZÚ,2007. Šolcová,Kebza,V. Subjektivní zdraví:současný stav poznatků a výsledků dvou českých studií. Československá psychologie,2006,č.1. Šolcová,Kebza,V.Vzdělání a zdraví.InSborník Učitelé a zdraví 2.Brno:nakl.P.Křepela,1999. Průcha,J. Učitel. Praha: Portál, 2006. Křivohlavý,J. Psychologie zdraví 1. Portál, 2001. Křivohlavý,J.Psychologie nemoci. Grada, 2003. Křivohlavý,J.Psychologie zdraví a kvality života učitele a žáka.InSborník Učitelé a zdraví 3.Brno: nakl.P. Křepela, 2001. Sborníky Učitelé a zdraví 1. - 5.díl. Brno: Nakl. P. Křepela. Manuál prevence v lékařské praxi V. Prevence nepříznivého působení faktorů pracovního prostředí. Praha: SZÚ, 1994. |