Psychosociální následky traumatického poranění mozku. Jejich dopad na rodinu pacienta.
Název práce v češtině: | Psychosociální následky traumatického poranění mozku. Jejich dopad na rodinu pacienta. |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | Psychosocial consequences of traumatic brain injury. Their impact on the patient´s family. |
Klíčová slova: | traumatické poranění mozku, psychosociální následky, rodina, ohnisková skupina, zakotvená teorie |
Klíčová slova anglicky: | traumatic brain injury, psychosocial consequences, family, focus group, grounded theory |
Akademický rok vypsání: | 2010/2011 |
Typ práce: | diplomová práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Katedra psychologie (21-KPS) |
Vedoucí / školitel: | doc. PhDr. Petr Kulišťák, Ph.D. |
Řešitel: | skrytý![]() |
Datum přihlášení: | 09.09.2011 |
Datum zadání: | 09.09.2011 |
Schválení administrátorem: | zatím neschvalováno |
Datum potvrzení stud. oddělením: | 05.10.2011 |
Datum a čas obhajoby: | 30.01.2012 00:00 |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 13.12.2011 |
Datum proběhlé obhajoby: | 30.01.2012 |
Odevzdaná/finalizovaná: | odevzdaná studentem a finalizovaná |
Oponenti: | MUDr. Gabriela Šivicová |
Zásady pro vypracování |
Předkládaná diplomová práce se věnuje psychosociálním následkům (souvisejícím se životem mezi lidmi) traumatického poranění mozku. Ústředním tématem diplomové práce je dopad těchto následků na rodinu pacienta.
Práce sestává z teoretické a empirické části. Teoretická část je rozdělena na čtyři okruhy – neuroanatomii a patologii, poranění mozku, psychosociální následky a rehabilitaci. V empirické části je zpracována problematika dopadu psychosociálních následků po traumatickém poranění mozku na rodinu pacienta pomocí kvalitativního výzkumného přístupu. Výzkum probíhal v občanském sdružení Cerebrum a Ústřední vojenské nemocnici Praha metodou ohniskových skupin. Pro následnou analýzu byla použita metoda zakotvené teorie. Výsledkem práce je srozumitelné zpracování obsáhlého tématu psychosociálních následků u osob po poranění mozku. Práce poskytuje podrobný náhled typických somatických, kognitivních, psychických, sociálních a emocionálních projevů, které se objevují po poranění mozku ve vztahu k rodinným příslušníkům. Dále se práce zabývá možnostmi léčebné rehabilitace, která pomáhá tyto následky překonat. |
Seznam odborné literatury |
ALONI, R., KATZ, S. (2003). Sexual difficulties after traumatic brain injury and ways to deal with it. Springfield: Charles C Thomas Publisher.
ANDERSON, M. I., PARMENTER, T. R., MOK, M. (2002). The relationship between neurobehavioural problems of severe traumatic brain injury (TBI), family functioning and the psychological well-being of the spouse/caregiver: path model analysis. Brain Injury, 16(9), 743-757. doi:10.1080/02699050210128906 ANDERSON, S. W., RIZZO, M. (1994). Www.tandfonline.com [online]. 1994 [cit. 2011-11-07]. Hallucinations following occipital lobe damage: the pathological activation of visual representations. Dostupné z WWW: <http://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1080/01688639408402678>. BENSON, D., BLUMER, D. (1975). Psychiatric aspects of neurologic disease. New York: Grune & Stratton. BERENBAUM, S., BLAKEMORE, J., BELTZ, A. (2011). A Role for Biology in Gender - Related Behavior. Sex Roles, 64(11/12), 804-825. doi:10.1007/s11199-011-9990-8 BLUMER, H. (1969). Symbolic interactionism: perspective and method. Englewood Cliffs: Prentice Hall. BOHMANN, J. (2007). Www.nasponline.org [online]. 2007 [cit. 2011-11-07]. Traumatic brain injury and teens: information for school administrators. Dostupné z WWW: <http://www.nasponline.org/resources/principals/Traumatic%20Brain%20injury- NASSP%20Dec%2007.pdf>. COETZER, R. (2010). Anxiety and mood disorders following traumatic brain injury. London: Karnac Books. CROWE, S. F. (2008). The behavioural and emotional complications of traumatic brain injury. New York: Taylor & Francis. DISMAN, M. (2002). Jak se vyrábí sociologická znalost. Praha: Karolinum. DÍLNY TVOŘIVOSTI (2005). WWW.dilnytvorivosti. cz [online]. 2005 [cit. 2011-11-09]. Reakce rodiny na poranění mozku. Dostupné z WWW: <http://www.navraty.info/verejnost/reakce-rodiny-na-poraneni-mozku>. ELBAUM, J., BENSON, D. (Eds.) (2007). Acquired brain injury: an integrative neuro-rehabilitation approach. Manhasset: Springer. EMERSON, E. (2008). Problémové chování u lidí s mentální retardací a autismem. Praha: Portál. ERGH, T. C., RAPPORT, L. J., COLEMAN, R. D., HANKS, R. A. (2002). Predictors of caregiver and family functioning following traumatic brain injury: social support moderato caregiver distress. Journal of Head Trauma Rehabilitation, 17(2), 155-174. AN: 00001199-200204000-00006. FERN, E. F. (2001). Advanced focus group research. Thousand Oaks: Sage Publication. FINE, C. (2009). Mozek. Průvodce po anatomii mozku a jeho funkcích. Brno: Nakladatelství Jota. FLEISCHMAN, J. (2002). Phineas Gage. A gruesome but true story about brain science. Boston: Houghton Mifflin Harcourt. GERVASIO, A. H., KREUTZER, J. S. (1997). Kinship and family members' psychological distress after traumatic brain injury: a large sample study. Journal of Head Trauma Rehabilitation. 12(3), 14-26. AN: 00001199-199706000-00003. GILLEN, R., TENNEN, H., AFFLECK, G., STEINPREIS, R. (1998). Distress, depressive symptoms, and depressive disorder among caregivers of patients with brain injury. Journal of Head Trauma Rehabilitation. 13(3),31-43. AN: 00001199-199806000-00004. GILLIAM, F. G., KANNER, A. M., SHELINE, Y. I. (2006). Depression and brain dysfunction. Abingdon: Taylor & Francis. GLASER, B. G., STRAUSS, A. L.: (1967) The discovery of grounded theory. Strategies of qualitative research. Chicago: Transaction Publishers. GOLDBERG, E. (2004). Jak nás mozek civilizuje: čelní laloky a řídící funkce mozku. Praha: Karolinum. HARTJE, W., POECK, K. (2006). Klinische neuropsychologie. Stuttgart: Thieme. HARTL, P., HARTLOVÁ, H. (2004). Psychologický slovník. Praha: Portál. HEADWAY (2008). WWW.headway.org.uk [online]. 2008 [cit. 2011-11-07]. Society ''discriminating'' against brain injured. Dostupné z WWW: <http://www.headway.org.uk/Society-discriminating-against-brain-injured.aspx>. HELPNET (2011). WWW.helpnet.cz [online]. 2011 [cit. 2011-11-04]. Vliv RS na rodinu. Dostupné z WWW: <http://www.helpnet.cz/data/inspo/Rodina.pdf>. HENDL, J. (2005). Kvalitativní výzkum. Základní teorie, metody a aplikace. Praha: Portál. HELLWEG, S., JOHANNES, S. (2008). Physiotherapy after traumatic brain injury: a systematic review of the literature. Brain Injury, 22(5), 365-373. doi:10.1080/02699050801998250 HILL, G. (2004). Moderní psychologie: hlavní oblasti současného studia lidské psychiky. Praha: Portál. HOOFIEN, D., GILBOA, A., VAKIL, E., DONOVICK, P. J. (2001). Traumatic brain injury (TBI) 10–20 years later: a comprehensive outcome study of psychiatric symptomatology, cognitive abilities and psychosocial functioning. Brain Injury, 15(3), 189-209. doi:10.1080/026990501300005659 HÖSCHL, C., LIBIGER, J., ŠVESTKA, J. (2002). Psychiatrie. Praha: Tigis. HUMAN MEMORY (2011). WWW.human-memory.net [online]. 2011 [cit. 2011-11-03]. Post-traumatic amnesia. Dostupné z WWW: <http://www.human- memory.net/disorders_traumatic.html>. CHARON, J. M. (2001). Symbolic interactionism: an introduction, an interpretation, an integration. Upper Saddle River: Prentice Hall. JAPP, J. (2005). Brain injury and returning to employment: a guide for practitioners. London: Jessica Kingsley Publishers. JANEČKOVÁ, M. (2009). Poranění mozku: a co dál? Praha: Cerebrum. JELÍNKOVÁ, J. (2008). Www.ictus.cz [online]. 2008 [cit. 2011-11-03]. Ergoterapie – „cesta k soběstačnosti“. Dostupné z WWW: <http://www.ictus.cz/co-je-cmp-a-co- delat/lekari-a-odbornici/ergoterapie--cesta-k-sobestacnosti>. JIRÁK, R. (2007). Www.solen.cz [online]. 2007 [cit. 2011-11-23]. Organické poruchy osobnosti. Dostupné z WWW: <http://www.solen.cz/pdfs/psy/2007/01/06.pdf>. KAŠPARŮ, M. (2011). O bludných kruzích a bludných kamenech. Brno: Nakladatelství Cesta. KANDEL, E. R., SCHWARTZ, J. H., JESSELL, T. M. (1991) Principles of neural science. New York: Elsevier. KELEMAN, S. (2005). Anatomie emocí. Praha: Portál. KNIGHT, R. G., DEVEREUX, R., GODFREY, H. D. (1998). Caring for a family member with a traumatic brain injury. Brain Injury, 12(6), 467-481. doi:10.1080/026990598122430 KOLB, B., WHISHAW, I. Q. (1990). Fundamentals of human neuropsychology. New York: Worth Publishers. KLONOFF, P. S. (2010). Psychotherapy after brain injury. Principles and techniques. New York: Guilford Press. KOUKOLÍK, F. (2002). Lidský mozek. Funkční systémy, normy a poruchy. Praha: Portál. KOUKOLÍK, F. (1997). O vztahu lidského mozku a chování. Praha: Karolinum. KRATOCHVÍL, S. (1997). Základy psychoterapie. Praha: Portál. KULIŠŤÁK, P. (2003). Neuropsychologie. Praha: Portál. KULIŠŤÁK, P. (2006). Kognitivní deficit u traumatického poškození mozku. In M. Preiss, H. Kučerová (Eds.), Neuropsychologie v neurologii (s. 87-121). Praha: Grada Publishing. LANGMEIER, M. et al. (2009). Základy lékařské fyziologie. Praha: Grada Publishing. LEBEER, J. (1998). How much brain does a mind need? Scientific, clinical, and educational implications of ecological plasticity. Developmental Medicine & Child Neurology 40, 352-357. LIPPERTOVÁ-GRÜNEROVÁ, M. (2005). Neurorehabilitace. Praha: Galén. LIPPERTOVÁ-GRÜNEROVÁ, M. (2009). Trauma mozku a jeho rehabilitace. Praha: Galén. LIVINGSTON, L. A., KENNEDY, R. E., MARWITZ, J. H., ARANGO-LASPRILLA, J. C., RAPPORT, L. J., BUSHNIK, T., GARY, K. W. (2010). Predictors of family caregivers' life satisfaction after traumatic brain injury at one and two years post-injury: a longitudinal multi-center investigation. Neurorehabilitation, 27(1), 73-81. doi:10.3233/NRE-2010-0582 MARTÍNKOVÁ, J. et al. (2007). Farmakologie pro studenty zdravotnických oborů. Praha: Grada Publishing. MEAD, G. (Ed.) (1934). Mind, self, and society from the standpoint of a social behaviorist. Chicago: University Chicago Press. MERKUNOVÁ, A., OREL, M. (2008). Anatomie a fyziologie člověka pro humanitní obory. Praha: Grada Publishing. MIOVSKÝ, M. (2006). Kvalitativní přístup a metody v psychologickém výzkumu. Praha: Grada Publishing. MORGAN, D. L. (2001). Ohniskové skupiny jako metoda kvalitativního výzkumu. Boskovice: Nakladatelství Albert. NEBUDOVÁ, J. (1998). Kraniocerebrální úrazy. Praha: Triton. ODDY, M., HERBERT, C. (2008). Brain injury and the family: a review. In A. Tyerman, N. S. King (Eds.), Psychological approaches to rehabilitation after traumatic brain injury (s. 431-448). Oxford: Blackwell Publishing Ltd. OREL, M., FACOVÁ, V. (2009). Člověk, jeho mozek a svět. Praha: Grada Publishing. PHILLIPS, E. (2011). Www.brainline.org [online]. 2011 [cit. 2011-11-02]. Group versus individual rehab therapy after brain injury. Dostupné z WWW: <http://www.brainline.org/content/2009/04/ask-the-expert-group-versus-individual-rehab-therapy.html>. PLHÁKOVÁ, A. (2005). Učebnice obecné psychologie. Praha: Academia. POWELL, T. (2010). Poškození mozku. Praktický průvodce pro terapeuty, rodinné příslušníky a pacienty. Praha: Portál. PRÁCE PRO ZDRAVOTNĚ POSTIŽENÉ [Praceprozp]. (2011). WWW.praceprozp.cz [online]. 2011 [cit.2011-11-04]. Co je pracovní rehabilitace? Pracovní rehabilitace, zákon 435/2004, § 69– 74 (výběr). Dostupné z WWW: <http://www.praceprozp.cz/poradenstvi/moznosti-a-kontakty-pro realizaci.html>. PRAŠKO, J. (2009). Jak zvládnout generalizovanou úzkostnou poruchu. Praha: Galén. PRAŠKO, J., BULIKOVÁ, B., SIGMUNDOVÁ, Z. (2010). Depresivní porucha a jak ji překonat. Praha: Galén. PREISS, M. (2006). Kognitivní deficit u epilepsie. In M. Preiss, H. Kučerová (Eds.) Neuropsychologie v neurologii (s. 17-85). Praha: Grada Publishing. PRIGATANO, G. P. (1999). Principles of neuropsychological rehabilitation. New York: Oxford University Press. RABOCH, J., ZVOLSKÝ, P. et al. (2001). Psychiatrie. Praha: Galén. ROKYTA, R., MAREŠOVÁ, D., TURKOVÁ, Z. (2002). Somatologie. Praha: Eurolex Bohemia. SEIDL, Z. (2008). Neurologie pro nelékařské zdravotnické obory. Praha: Grada Publishing. SILVER, J. M., McALLISTER, T. W., YUDOFSKY, S. C. (2005). Textbook of Traumatic Brain Injury. Washington: American Psychiatric Publishing. SMRČKA, M. et al. (2001). Poranění mozku. Praha: Grada Publishing. SMRČKA, M. et al. (2002). Patofyziologie poranění mozku. Brno: Masarykova univerzita. STERNBERG, R. J. (2002). Kognitivní psychologie. Praha: Portál. STOLER, D. R., HILL, B. A. (1998). Coping with mild traumatic brain injury. New York, Avery Publishing Group. STRAUSS, A., CORBINOVÁ, J. (1999). Základy kvalitativního výzkum: postupy a techniky metody zakotvené teorie. Boskovice: Nakladatelství Albert. STUSS, D., T., KNIGHT, R., T. (2002). Principles of frontal lobe function. New York: Oxford University Press. ŠULISTOVÁ, M. (2011). Www.rodina21.cz [online]. 2011 [cit. 2011-11-10]. Logopedická péče po CMP a úrazech hlavy. Dostupné z WWW: <http://rodina21.cz/hlavne-zdravi/logopedicka-pece-po-cmp-a-urazech-hlavy>. SVOBODA, M., ČEŠKOVÁ, E., KUČEROVÁ, H. (2006). Psychopatologie a psychiatrie pro psychology a speciální pedagogy. Praha: Portál. ŠVAŘÍČEK, R., ŠEĎOVÁ, K. (2007). Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Praha: Portál. TROJAN, S., POKORNÝ, J. (1997). Www.brnj.sk [online]. 1997 [cit. 2011-11-01]. Teoretický a klinický význam neuroplasticity. <Dostupné z WWW: http://www.bmj.sk/1997/09812-03.pdf>. TYRLÍKOVÁ, I. et al. (2005). Neurologie pro sestry. Brno: Národní centrum ošetřovatelství a nelékařských zdravotnických oborů. UZZELL, B. P., STONNINGTON, H. H. (1996). Recovery after traumatic brain injury. Mahwah: Routledge. ÚSTAV ZDRAVOTNICKÝCH INFORMACÍ A STATISTIKY ČESKÉ REPUBLIKY [Uzis] (2008). Www.uzis.cz [online]. 2011 [cit. 2011-12-02]. Aktuální informace č. 2/2008: úrazy v roce 2006. Dostupné z WWW: <www.uzis.cz/system/files/02_08.pdf>. ÚSTAV ZDRAVOTNICKÝCH INFORMACÍ A STATISTIKY ČESKÉ REPUBLIKY [Uzis] (2011). Www.uzis.cz [online]. 2011 [cit. 2011-11-24]. Mezinárodní statistická klasifikace nemocí a přidružených zdravotních problémů (MKN-10). Dostupné z WWW: <http://www.uzis.cz/cz/mkn/index.html>. VAŠINA, L., DIAMANT, J. J. (1994). Kapitoly z neuropsychologie. Brno: Masarykova univerzita. VÁGNEROVÁ, M. (2008). Psychopatologie pro pomáhající profese. Praha: Portál. VYHNÁNEK, L. et al. (1998). Radiodiagnostika. VII. Neuroradiologie. Praha: Grada Publishing. VÝROST, J., SLAMĚNÍK, I. (Eds.) (2008). Sociální psychologie. Praha: Grada Publishing. WAXMAN, S. G. (2010). Clinical neuroanatomy. New York: McGraw-Hill Medical. WESTMORELAND, B. F. et al. (1994). Medical neurosciences: an approach to anatomy, pathology, and physiology by systems and levels. New York: Little, Brown and Co. WILLIAMS, J. M., KAY, T. (1991). Head injury: a family matter. Baltimore: P. H. Brookes Publishing Co. WILLIG, C. (2008). Introducing qualitative research in psychology. Maidenhead: Open University Press. WILSON, B. A, FERGUS, G., EVANS, J. J., BATEMAN, A. (2009). Neuropsychological Rehabilitation: Theory, Models, Therapy and Outcome.New York: Cambridge University Press. ZVOLSKÝ, P. et al. (1998). Speciální psychiatrie. Praha: Karolinum. |
Předběžná náplň práce |
Pozn.: úprava tématu na základě doporučení oponenta. |