Dvere ako motív sakrálneho priestoru
Název práce v jazyce práce (slovenština): | Dvere ako motív sakrálneho priestoru |
---|---|
Název práce v češtině: | Dveře jako motiv sakrálního prostoru |
Název v anglickém jazyce: | Doors as an image of sacral space |
Klíčová slova: | nepravé dvere, posmrtný život, cesta do podsvetia |
Klíčová slova anglicky: | false doors, the afterlife, way to the underworld |
Akademický rok vypsání: | 2009/2010 |
Typ práce: | bakalářská práce |
Jazyk práce: | slovenština |
Ústav: | Ústav pro klasickou archeologii (21-UKAR) |
Vedoucí / školitel: | doc. PhDr. Jiří Musil, Ph.D. |
Řešitel: | skrytý - zadáno vedoucím/školitelem |
Datum přihlášení: | 02.09.2011 |
Datum zadání: | 02.09.2011 |
Schválení administrátorem: | zatím neschvalováno |
Datum a čas obhajoby: | 16.09.2011 00:00 |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 02.09.2011 |
Datum proběhlé obhajoby: | 16.09.2011 |
Odevzdaná/finalizovaná: | odevzdaná studentem a finalizovaná |
Oponenti: | PhDr. Pavel Titz, Ph.D. |
Zásady pro vypracování |
Při zpracování tématu se zaměřte na zobrazení dveří v etruském výtvatném umění, především na nástěnných malbách, reliéfech uren, sarkofágů a dalších pramenech z Etrurie a porovnejte s podobnými náměty především v prostředí egyptském. Vytvořte jejich typologii a zhodnoťte jejich význam vo funerálním prostředí a podejte jejich výklad. |
Seznam odborné literatury |
BÁRTA, Miroslav, „Nepravé dveře“, Archeologie, 2005, č. 2, str. 58 - 61
BOUZEK, Jan, Etruskové, jiní než všechny ostatní národy, Praha : Univerzita Karlova v Prahe - Nakladatelství Karolinum, 2003 CAMPOREALE, Giovannangelo, Die Etrusker - Geschichte und Kultur, Düsseldorf/Zürrich : Artemis & Winkler Verlag, 2003 CRISTOFANI, Mauro, Die Etrusker, Stuttgart/Zurich : Belser Verlag, 1996 CRISTOFANI, Mauro, The Etruscans - A new investigation, New York City : Galahab Books, 1979 DE GRUMMOND, Nancy - SIMON, Erika (ed.), The Religion of the Etruscans, Austin : University of Texas Press, 2006 LEIGHTON, Robert, „House Urns and Etruscan Tomb Painting: Tradition versus Innovation in the ninth-seventh centuries BC“, Oxford Journal of Archeology, 2005, č. 4, str. 363 - 380 NASO, Alessandro, Architetture Dipinte, Roma : L´erma di Bretschneider, 1966 RICHARDSON, Emeline, The Etruscans - Their Art and Civilization, Chicago, The University of Chicago Press, 1964 SCHEFFER, Charlotte, The Arched Door in Late Etruscan Funerary Art. In DE PUMA, Richard Daniel; SMALL, Jocelyn Penny (ed.). Murlo and the Etruscans – Art and Society in Ancient Etruria, Wisconsin : The University of Wisconsin Press, 1994 SPIVEY, Nigel, Etruscan Art, London : Thames and Hudson Ltd, 1997 |
Předběžná náplň práce |
Práca sa zaoberá zobrazením nepravých dverí v etruskom umení a ich významom v náboženských predstavách Etruskov. Práca je rozdelená na tri kapitoly. Prvá ponúka zoznámenie sa so základnými náboženskými predstavami Etruskov, hlavne s ich vierou v posmrtný život. Koniec prvej kapitoly sa už obracia priamo na tému významu nepravých dverí ako prechodu medzi svetom živých a svetom mŕtvych. Taktiež predstavuje hlavné démonické bytosti, ktoré často sprevádzajú zobrazenie nepravých dverí či už na nástenných maľbách, sarkofágoch, alebo urnách. Druhá kapitola sa už zaoberá samotným zobrazením nepravých dverí v etruskom umení a ich zahrnutím do celkového kontextu určitého ikonografického vyobrazenia. Postupne sú v podkapitolách prebrané konkrétne príklady nepravých dverí na nástenných maľbách v etruských hrobkách, na sarkofágoch a na urnách. Posledná tretia kapitola sa nakoniec venuje porovnaniu etruských nepravých dverí s tými egyptskými, a poukazuje na ich hlavné rozdiely a podobnosti, a to nie len v ikonografickom zobrazení, ale aj v samotnej interpretácii. |
Předběžná náplň práce v anglickém jazyce |
This work is dealing with representation of false doors in Etruscan art and with its significance within their religious beliefs. The work is divided into three chapters. The first chapter offers a familiarization with basic Etruscan religious views, mostly with their belief in the afterlife. The end of the first chapter is turning directly to the topic of significance of false doors as passage between the world of living and the world of dead. It also represents main demonic creatures, which often accompany the image of false doors, whether on wall paintings, sarcophagi, or on urns. The second chapter deals with actual images of false doors in Etruscan art and with their inclusion into the whole context of certain iconographic images. In the sub-chapters are step-by-step details with particular examples of false doors on the wall paintings in Etruscan tombs, on sarcophagi and on urns. The third chapter deals with the comparison of Etruscan false doors with those in Egypt, and shows their main difference as well as similarities, and not only in the icongraphic display, but also in the interpretation itself. |