Témata prací (Výběr práce)Témata prací (Výběr práce)(verze: 368)
Detail práce
   Přihlásit přes CAS
Poskytování zdravotní péče ve vybraných zemích EU a její úhrada
Název práce v češtině: Poskytování zdravotní péče ve vybraných zemích EU a její úhrada
Název v anglickém jazyce: Provision of Health Care in Selected EU Countries and its Reimbursement
Klíčová slova: Zdravotní péče, Veřejné zdravotní pojištění, Evropská unie
Klíčová slova anglicky: Health Care, Public Health Insurance, European Union
Akademický rok vypsání: 2006/2007
Typ práce: disertační práce
Jazyk práce: čeština
Ústav: Katedra pracovního práva a práva sociálního zabezpečení (22-KPP)
Vedoucí / školitel: prof. JUDr. Petr Tröster, CSc.
Řešitel: skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd.
Datum přihlášení: 01.02.2006
Datum zadání: 01.02.2006
Datum a čas obhajoby: 07.06.2011 00:00
Místo konání obhajoby: PFUK
Datum odevzdání elektronické podoby:07.06.2011
Datum proběhlé obhajoby: 07.06.2011
Oponenti: doc. JUDr. Margerita Vysokajová, CSc.
  doc. JUDr. Iva Fischerová, CSc.
 
 
Předběžná náplň práce
Předmětem disertační práce je analýza, srovnání a vyhodnocení způsobu poskytování a úhrady zdravotní péče ve vybraných zemích EU včetně České republiky. Všechny zkoumané státy se potýkají s rozpočtovými obtížemi při poskytování zdravotní péče. Tato disertační práce se snaží nalézt právní řešení s přihlédnutím k ekonomickým zákonitostem, aby systém poskytování a úhrady zdravotní péče byl finančně udržitelný.
Těžiště disertace je ve zdravotních službách (zdravotní péči v užším smyslu), léčiva a zdravotní pomůcky jsou zmiňovány příležitostně. Terminologicky text není omezen výrazy zdravotních služeb nebo zdravotní péče, oba termíny jsou používány jako synonyma. Problematika poskytování a úhrady zdravotní péče nespočívá ve „službách“ nebo „péči“.
Kapitoly jsou členěny podle jednotlivých zemí EU. První a nejobsáhlejší je věnována České republice, jejíž právní úprava je výchozím srovnávacím bodem. Po krátké historické rekapitulaci následuje přehled právních předpisů se zaměřením na problematické nebo pozornosti hodné oblasti. Nástin chystané reformy veřejného zdravotního pojištění klade o něco větší důraz na formální stránku oproti obsahové stránce vztahů ve veřejném zdravotním pojištění.
V rámci kapitoly o veřejném zdravotním pojištění České republiky je věnována pozornost komunitárnímu právu. Květen 2010 byl zlomovým měsícem pro koordinaci celého sociálního zabezpečení. Nicméně stará koordinační nařízení si stále ponechávají důležitou aplikační úlohu. Správná publikace sekundárního práva v úředním jazyce členského státu je conditio sine qua non platnosti a účinnosti. K plnému využití práv migrujících osob ve Společenství je nezbytná také znalost rozhodnutí Administrativní komise. Rozsudky ESD jsou důležitým pramenem pro přeshraniční poskytování zdravotních služeb, neboť směrnice s tímto předmětem zatím nebyla schválena v Evropském parlamentu. I po vstupu České republiky zůstává významný počet použitelných dvoustranných mezinárodních smluv, které upravují také věcné dávky v nemoci a mateřství.
Osobní rozsah českého veřejného zdravotního pojištění je založen na rezidenčním kritériu, které podléhá kolizní úpravě koordinačních nařízení u výdělečně činných osob, důchodců a jejich rodinných příslušníků. Práva a povinnosti pojištěných osob jsou upraveny zákonem o veřejném zdravotním pojištění, práva zahrnují právo výběru zdravotní pojišťovny a poskytovatele. Mezi nejdůležitějšími povinnostmi se vyskytují oznamovací povinnost, povinnost vzhledem ke zdravotnímu stavu a povinnost hradit regulační poplatky. Pojištěnci přísluší několik možností postupu, jestliže není poskytována náležitá zdravotní péče.
Náhrada nákladů poskytovatelům za vykonané služby probíhá ve většině případů bezhotovostně, náhrada probíhá v několika formách, které zahrnují spektrum od výkonové platby po paušalizované formy náhrady. Čtyři přílohy zákona o veřejném zdravotním pojištění určují částečně hrazenou a nehrazenou zdravotní péči. Formy zdravotní péče jsou zejména ambulantní a nemocniční péče, záchranná služba, preventivní, dispenzární a lázeňská péče, poskytování léčivých přípravků nebo prohlídky zemřelého pojištěnce a pitva. Přímá úhrada pojištěnce se vyskytuje ve stanovených případech. U zdravotní péče čerpané v zahraničí existuje několik variant náhrad vynaložených nákladů, na které má pojištěnec nárok, podle regionu a povahy čerpané zdravotní péče. Péče v zemích třetího světa je refundována zásadně v rozsahu nutné a neodkladné péče, evropské země jsou z většiny kryty do nezbytné péče vzhledem k povaze dávek a délce pobytu, se souhlasem zdravotní pojišťovny se může jednat i o plnou zdravotní péči. Všeobecná zdravotní pojišťovna České republiky je největší zdravotní pojišťovnou v Česku, její příjmy a výdaje jsou realizovány skrze mandatorně a fakultativně vytvářené fondy.
Právní úprava poskytování a úhrady zdravotní péče ve Slovenské republice, kterou se zabývá kapitola 2, je české úpravě nejpodobnější ze všech zahraničních úprav. Odlišný vývoj se projevil následkem rozpočtových možností, protože Slovensko není na ekonomické úrovni jako Česko. Při poskytování zdravotní péče je vybírána přímá úhrada za služby související s poskytováním zdravotní péče, výše úhrady pojištěnce je určena prováděcím předpisem.
Kapitola 3 zpracovává Spolkovou republiku Německo. Právní úprava poskytování zdravotní péče a její úhrady je propracovanou a relativně náročnou právní úpravou. Kapitola 4 je věnována francouzskému veřejnému zdravotnímu pojištění, které se vyznačuje významným sektorem soukromého připojištění a také významnými přímými platbami pojištěnců u lékaře. Kapitola 5 se zabývá zdravotním pojištěním v Rakousku, kapitola 6 se zabývá švýcarským zdravotním pojištěním. Právní úpravy obou zemí se vyznačují vyšší mírou partikularismu. Vztah Švýcarska a ES je založen na dvoustranných dohodách, které umožňují aplikovat koordinační nařízení sociálního zabezpečení migrujících pracovníků a dalších osob.
Na nizozemské reformované veřejné zdravotní pojištění, o kterém pojednává kapitola 7, je hojně odkazováno v odborných diskusích jako na referenční reformovanou úpravu. Klady a zápory nového zdravotního pojištění s akcentem hospodářské soutěže mezi zdravotními pojišťovnami jsou hodné pozornosti. Kapitola 8 - Rozpočtový systém Národní zdravotní služby ve Velké Británii funguje téměř beze změny přes 50 let. Celkový rozpočet se blíže člení na fondy, největší objem výdajů spravuje fond primární péče. Vzájemná propojenost Národní zdravotní služby se soukromým zdravotním pojištěním je minimální. Vybrané právní úpravy členských států EU uzavírá v kapitole 9 geograficky nejmenší Lucembursko, postavení tamějšího veřejného zdravotního pojištění téměř eliminuje existenci sektoru soukromého zdravotního pojištění.
Zhodnocení právní úpravy v kapitole 10 obsahuje legislativní záměr o zakotvení variabilní rozsahu částečně hrazené zdravotní péče. Soulad s ústavním pořádkem je v České republice vzhledem k imperativu bezplatnosti úskalím při každém pokusu o zvýšení spoluúčasti na nákladech poskytované zdravotní péče. Pro změnu právní úpravy nezávislosti zdravotního pojišťovnictví a vymahatelnosti práv pojištěnců je však přítomný důvod.
Závěr disertační práce vyznívá pro přednost principu udržitelného financování před zvyšováním standardu sociální ochrany. Spoluúčast pojištěnců s nízkými příjmy by měla být řešena odpovídajícím navýšením peněžitých dávek, resp. účelových kuponů k hrazení této spoluúčasti. Dosažení klientsky orientovaného zdravotnictví je možné přesunutím těžiště regulace zdravotní péče z nabídky na poptávku po zdravotní péči.
Předběžná náplň práce v anglickém jazyce
Subject matter of this thesis is to analyze, compare and evaluate way of provision and reimbursement of health care in selected EU countries including Czech Republic. All investigated countries deal with budgetary difficulties while providing health care. This thesis aspires to find out a legal solution with respect to economic principles in order the system of provision and reimbursement of health care was financially sustainable.
Focus of thesis lays in health services (health care in narrow sense), medicines and health appliances are mentioned occasionally. Terminology of the text is not confined to terms of health services or health care, both terms are used substitutable. Problems of provision and reimbursement of health care does not inhere in “services” or “care”.
Chapters are structured according to particular EU countries. First and most comprehensive chapter is devoted to Czech Republic, its legal regulations are default comparison test. Short historical retrospect follows overview of legal provisions with focus on problematic or attention worthy sections. Outline of forthcoming public health care reform puts something more emphasis on formal aspects against the content of relations in public health care.
Within the framework of chapter about public health insurance in Czech Republic is given consideration to acquis communautaire. May 2010 was turning point for coordination of the whole social security. Although old coordination regulations still keep its important applicable function. Proper promulgation of secondary law in official language of member state is conditio sine qua non to force and effect. Knowledge of Administrative commission´s decisions is necessary to fully enjoy rights for migrant workers in Community. Judgments of ECJ are important source of cross border provision of health services because directive with the subject was not approved in European Parliament yet. Further after accession of Czech Republic remains significant number of applicable bilateral international treaties which regulate also benefits in kind in sickness and maternity.
Personal scope of Czech public health insurance is based on residential criterion which underlies the conflicting rules of coordinating regulations for gainfully active persons, pensioners and their family members. Rights and duties of insured persons are regulated by Public Health Care Act, rights include right to choose health insurer and provider. Among most important duties occur duty of notification, duty according to state of health and duty to settle regulation fees. Several options of procedure belong insured in case of improper provision of health care.
Reimbursement of expenses for carried out services to providers proceed direct debit in majority cases, reimbursement takes place in several ways which embrace spectrum from service payment to flat rate forms of reimbursement. Four appendixes to Public Health Care Act determine partially reimbursed and non-reimbursed health care. Form of health care are namely out and in patient care, rescue service, prevention, dispensatory and balneal care, provision of medicines and inspection of deceased insured and autopsy. Out of pocket payment of insured occurs in defined causes. Several refund options of expended costs entitle insured to claim after drawing health care abroad depending on the region and nature of drawn health care. Health care in third world countries is refunded fundamentally in extent of essential and urgent care, European countries are generally covered to necessary care with respect to nature of benefits and length of stay, with consent of insurance company it may concern entire health care. General health insurance company Czech Republic is the biggest insurance company in Czech, its incomes and expenses are executed through mandatory or discretionary constituted funds.
Legal regulation of provision and reimbursement of health care in Slovak Republic which is dealt by chapter 2 is the closest to Czech law among foreign law branches. Different emergence has demonstrated itself due to budgetary potential while Slovakia is not on higher economical level like Czech. In the course of provision of health care is collected direct payment for services related to provision of health care, amount is set by implementing regulation.
Chapter 3 examines Federal Republic of Germany. Legal regulations of provision of health care and its reimbursement is sophisticated and relatively demanding. Chapter 4 is devoted to french public health insurance which is distinctive with significant sector of private complementary insurance and also with notable out of pocket payments at the doctors. Chapter 5 deals with health care in Austria, chapter 6 deals with Swiss health insurance. Legal regulations of both countries are characterized with higher particularism. Relation between Switzerland and EC is established on bilateral agreements which allow the application of coordinating regulations of social security for migrant works and other persons.
In classified discussions it is often referred as referential reformed law to Dutch reformed public health care which is the object of chapter 7. Pros and cons of new health insurance with accent to economic competition among health insurance companies are worth attention. Chapter 8 - Budgetary system of National Health Service in Great Britain functions with almost no change over 50 years. Global budget divides closer into trusts, the biggest portion of expenses manages Primary Care Trust. Mutual interconnection of National Health Service with private health insurance is very low. Selected legal regulations of EC member states closes in chapter 9 the geographically smallest Luxembourg, position of local public health insurance almost eliminates presence of sector with private health insurance.
Evaluation of legal regulation in chapter 10 contains legislative intention about anchorage of variable extent of partially cover health care. Conformity with constitutional order in Czech Republic is difficulty with every attempt to raise the copayment on expenses of provided health care with regard to imperative of complimentary. The present ground is for alteration of independency of health insurance branch and recoverability of rights of insured.
Conclusion of thesis results in priority of sustainable financing to elevation of standard of social security. Copayments of insures with low incomes should be resolved with correspondent increase of cash benefits or more precisely vouchers to settle this copayments. Reaching client oriented health service is possible with relocating gravity center of health care regulation from supply side to demand after health care.
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK