Proměna pohádky: ideologie a lidové prvky v české filmové pohádce 50. let
Název práce v češtině: | Proměna pohádky: ideologie a lidové prvky v české filmové pohádce 50. let |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | The transformations of a fairy tale: ideology and folk elements in Czech film fairy tales in the fifties |
Akademický rok vypsání: | 2010/2011 |
Typ práce: | bakalářská práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Katedra filmových studií (21-KFS) |
Vedoucí / školitel: | doc. PhDr. Stanislava Přádná |
Řešitel: | skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd. |
Datum přihlášení: | 19.07.2011 |
Datum zadání: | 19.07.2011 |
Schválení administrátorem: | zatím neschvalováno |
Datum potvrzení stud. oddělením: | 16.11.2011 |
Datum a čas obhajoby: | 27.06.2012 00:00 |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 28.05.2012 |
Datum proběhlé obhajoby: | 27.06.2012 |
Odevzdaná/finalizovaná: | odevzdaná studentem a finalizovaná |
Oponenti: | prof. PhDr. Ivan Klimeš |
Zásady pro vypracování |
Práci chci strukturovat do tří hlavních kapitol.
V první, teoretické, se budu zabývat zkoumáním pohádkových archetypů a jejich narativními modifikacemi v „typicky“ českých verzích pohádek od známých spisovatelů a sběratelů lidových příběhů. Metodicky se budu držet tří nejdůležitějších bodů mého zájmu. Původu pohádky, její proměny v klasické české literární dílo a proměny adaptační v procesu filmové realizace v daném dobovém a kulturním kontextu. Výchozí teoretické teze o české pohádce chci ověřovat na šesti vybraných filmech natočených v 50. letech: Byl jednou jeden král, Princezna se zlatou hvězdou, Pyšná princezna, Obušku z pytle ven, Hrátky s čertem a Dařbuján a Pandrhola. V návaznosti na první kapitolu práce zaměřím svou pozornost na konkrétní literární předlohy Boženy Němcové a Jana Drdy, využití tradičních lidových prvků a vlivy, které jsou zakořeněny v tradičním písemnictví. Samotné snímky budu zkoumat z hlediska kinematografického, s případnými odkazy k sociologickým a psychoanalytickým interpretacím. Odhalováním zrcadlení mentality národa, folkloru a lidových tradic ve vyprávěcích a vizuálních prvcích české filmové pohádky chci objasnit příčinu popularity těchto snímků. Ve třetí kapitole se pokusím na uvedených filmech definovat pojetí kategorie dobra a zla na konkrétních pohádkových modelech v rámci dobové ideologizace. V tomto zdánlivě neutrálním žánru se chci zaměřit na více či méně zřejmé politické konotace a ideové deformace. Metodicky se pokusím českou filmovou pohádku 50. let oprostit od schematického obalu zneužívajícího naivitu dětské percepce a odhalit v uměleckém pojetí implicitní indoktrinaci. Souběžně chci sledovat nadčasovou diváckou oblíbenost zkoumaných pohádek, která trvá celá desetiletí i po pádu komunistické moci. |
Seznam odborné literatury |
Vladimír Jakovlevič Propp: Morfologie pohádky a jiné studie, H&H, 1999
Michal Černoušek: Děti a svět pohádek, Praha: Albatros, 1990 Marie-Louise von Franz: Psychologický výklad pohádek, Portál, 2008 Zdeněk Hrbata: Romantismus a Čechy, H&H, 1999 Francesco Casetti: Filmové toerie, Nakladatelství Akademie múzických umění v Praze, 2008 Roland Barthes: Mytologie, Dokořán, 2004 Vladimír Macura: Masarykovy boty a jiné semi(o)fejetony, Praha: Pražská imaginace, 1993 Jean-Luis Baudry: Ideological Effect of the Basic Cinematographic, Cinéthique (No 7-8), 1970 Jiří Polívka: Slovanské pohádky, Praha: Slovanský ústav, 1932 Karel Dvořák, Nejstarší české pohádky. Praha: Argo 2001 |