Sociální síť Facebook ve zpravodajství: srovnání prostoru věnovanému sociální síti Facebook a jejímu obsahu v českých médiích v roce 2009 a 2011
Název práce v češtině: | Sociální síť Facebook ve zpravodajství: srovnání prostoru věnovanému sociální síti Facebook a jejímu obsahu v českých médiích v roce 2009 a 2011 |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | Social Network Facebook in News: Comparisiion of Space Dedicated to Social Network Facebook ads its Content in Czech Media in the Years 2009 and 2011 |
Klíčová slova: | Sociální sítě, Facebook, zpravodajský zdroj, digitální éra, online média, zpravodajské hodnoty |
Klíčová slova anglicky: | Social networks, Facebook, news sources, digital era, digital media, news values |
Akademický rok vypsání: | 2010/2011 |
Typ práce: | diplomová práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Katedra mediálních studií (23-KMS) |
Vedoucí / školitel: | PhDr. Mgr. Ludmila Trunečková, Ph.D. |
Řešitel: | skrytý - zadáno vedoucím/školitelem |
Datum přihlášení: | 12.07.2011 |
Datum zadání: | 12.07.2011 |
Datum a čas obhajoby: | 25.06.2012 00:00 |
Místo konání obhajoby: | FSV Praha 1. |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 17.05.2012 |
Datum proběhlé obhajoby: | 25.06.2012 |
Oponenti: | doc. Mgr. et Mgr. Jaroslav Švelch, Ph.D. |
Seznam odborné literatury |
BRIGGS, Asa a Peter BURKE. A social history of the media: from Gutenberg to the Internet. 3rd ed. Cambridge: Polity, 2009, 346 s. ISBN 978-0-7456-4495-0.
BRIGHTON, Paul a Dennis FOY. News values. 1st publ. Los Angeles ; London ; New Delhi ; Singapore: Sage Publications, 2007, 205 s. ISBN 978-1-4129-4600-1. ČERMÁK, Miloš. Zpravodajství na internetu. In: Zpravodajství v médiích. 2. vyd. Praha: Karolinum, 2011, 61 - 68. ISBN 978-80-246-1899-9. LISTER, Martin. New media: a critical introduction. 2nd ed. London: Routledge, 2009, 446 s. ISBN 978-0-415-43161-3. MANNING, Paul. News and news sources: a critical introduction. 1st ed. London , Thousand Oaks , New Delhi: Sage Publications, 2001, 251 s. ISBN 0-7619-5797-9. MCLUHAN, Marshall. Jak rozumět médiím: extenze člověka. 2. vyd. Praha: Mladá fronta, 2011, 399 s. ISBN 978-80-204-2409-9. OSVALDOVÁ, Barbora a Jan HALADA. Praktická encyklopedie žurnalistiky a marketingové komunikace. 3., rozšířené vyd. Praha: Libri, 2007, 263 s. ISBN 978-80-7277-266-7. PAVLÍČEK, Antonín. Nová média a sociální sítě. Praha: Oeconomica, 2010, 181 s. ISBN 978-80-245-1742-1. RUß-MOHL, Stephan. Žurnalistika: komplexní průvodce praktickou žurnalistikou. 1. vyd. Praha: Grada, 2005, 292 s., [22] s. obr. příl. ISBN 80-247-0158-8. ŠMÍD, Milan a Ludmila TRUNEČKOVÁ. Novinář a jeho zdroje v digitální éře. 1 vyd. Praha: Karolinum, 2009, 205 s. ISBN 978-80-246-1661-2. |
Předběžná náplň práce |
Diplomová práce „Sociální síť Facebook ve zpravodajství: Srovnání prostoru věnovanému sociální síti Facebook a jejímu obsahu v českých médiích v roce 2009 a 2011“ se věnuje využívání a citování sociální sítě Facebook ve zpravodajství vybraných médií. Práce shrnuje vznik a posilování online médií, především fenoménu sociálních sítí na konkrétním příkladu sociální sítě Facebook, a jejich vliv na proměnu mediální sféry, zpravodajských hodnot i zdrojů. V rámci analýzy textů obsahujících výraz Facebook ve zvolených obdobích let 2009 a 2011 práce srovnává četnost příspěvků zmiňujících termín Facebook v denících Blesk, Hospodářské noviny a MF Dnes, i na zpravodajských serverech Aktuálně.cz a iDNES.cz. Na základě výsledků analýzy práce popisuje způsob a proměny práce se sociální sítí Facebook v českých médiích včetně jejího využívání jako zpravodajského zdroje, hodnotí změnu statusu sociální sítě Facebook ve společnosti a zmiňuje vztah příspěvků obsahujících zmínku o Facebooku ke zpravodajským hodnotám. Součástí textu je i průzkum agentury My.cz mapující přístup českých novinářů k sociálním sítím včetně praktického využívání sociálních sítí jako zpravodajských zdrojů. |
Předběžná náplň práce v anglickém jazyce |
Diploma thesis “Social Network Facebook in News: Comparison of Space Dedicated to Social Network Facebook and its Content in Czech Media in the Years 2009 and 2011”, is dedicated to the way of use and citation of social network Facebook in the selected news media. The paper summarizes the establishment and strengthening of online media, particularly the phenomenon of social networks on the example of social network Facebook, and their influence on the transformation of the media sector, news values and new resources. In analyzing the texts containing the word Facebook in selected periods of 2009 and 2011 the thesis compares the frequency of posts mentioning the term Facebook in the dailies Blesk, Hospodářské noviny and MF Dnes and on the news sites Aktuálně.cz and iDNES.cz. According to the results of the analysis thesis describes the work and changes of work with social network Facebook in the Czech media, including its use as a news source, it evaluates the change of Facebook’s status in society Facebook and it mentions the relationship between the posts containing reference to the Facebook and news values. Survey conducted by agency My.cz focused on Czech journalists’ approach to social networks including practical use of social networks as news sources is part of the diploma thesis. |