Témata prací (Výběr práce)Témata prací (Výběr práce)(verze: 368)
Detail práce
   Přihlásit přes CAS
Výběr tématu katecheze s ohledem na vývoj a zrání dětí a mládeže
Název práce v češtině: Výběr tématu katecheze s ohledem na vývoj a zrání dětí a mládeže
Název v anglickém jazyce: Theme of catechesis with regard to the development and maturity of children and youth
Akademický rok vypsání: 2010/2011
Typ práce: diplomová práce
Jazyk práce: čeština
Ústav: Katedra pastorálních oborů a právních věd (do 2023) (26-KPAO)
Vedoucí / školitel: Dr. Vojtěch Eliáš
Řešitel: skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd.
Datum přihlášení: 30.06.2011
Datum zadání: 25.07.2011
Datum potvrzení stud. oddělením: 25.07.2011
Datum a čas obhajoby: 08.09.2011 13:00
Datum odevzdání elektronické podoby:28.07.2011
Datum odevzdání tištěné podoby:28.07.2011
Datum proběhlé obhajoby: 08.09.2011
Oponenti: ThLic. Mariusz Gerard Kuźniar, Th.D.
 
 
 
Zásady pro vypracování
Definujte a ujsaněte základní pojmy vzhledem k tématy práce. Zvláštní důraz dejte na ty pojmy, které v teologii (katechetice) a psychologii mohou mít různý nebo aspoň posunutý význam.
Ukažte základní etapy psychického vývoje a zrání dětí a mládeže. Podlože svá tvrzení hlavními teoriemi.
Paralelně ukažte etapy duchovního rozvoje.
Z výsledků výzkumu v literatuře se pokuste stanovit model výběru témat katechezí podle určitých oblastí vzhledem ke stupni rozvoje dětí a mládeže.
Seznam odborné literatury
DŘÍMAL Ludvík, ALBERICH Emilio: Katechetika, Praha: Portál, 2008.
DŘÍMAL Ludvík: Katecheze jako výchova víry, Olomouc: Matice cyrilometodějská,
ERIKSON H. Erik: Životní cyklus rozšířený a dokončený. Doplněné vydání o devátém
FOWLER W. James: Stages of faith. The psychology of Human Development and the
Quest for Meaning, United States of America, 1981.
FRIELINGSDORF Karl: Falešné představy o Bohu, druhé opravené vydání, Kostelní
Vydří: Karmelitánské nakladatelství, 2010.
GIUSSANI Luigi: Riziko výchovy, Praha: Zvon, 1996.
HEIDBRINK Horst: Psychologie morálního vývoje, Praha: Portál, 1997.
HERCIKOVÁ Pavla Edita: Křesťanská výchova dětí, Praha: Pastorační středisko při
Arcibiskupství pražském, 2002.
HOLM G. Nils: Úvod do psychologie náboženství, Praha: Portál, 1998.
ŘÍČAN Pavel: Psychologie náboženství a spirituality, Praha: Portál, 2007.
SMAHEL Rudolf: Duševní vývoj a duchovní zrání dítěte, Olomouc: Matice
cyrilometodějská, 1997.
Předběžná náplň práce
1. Vyjasnění základních pojmů k tématu
1.1 Vývoj a zrání dětí a mládeže
1.2 Pojem „psychika“ a „psychické zrání“
1.3 Pojem „spiritualita“ a „duchovní zrání“
1.4 Definice pojmů vzhledem ke katechezi a náboženské výchově
2. Psychický vývoj a zrání dětí a mládeže
2.1 Kognitivní vývoj
2.2 Mravní vývoj
2.3 Psychosociální vývoj
2.4 Vývoj svědomí
3. Duchovní vývoj a zrání dětí a mládeže
3.1 Východiska a koncepce duchovního vývoje
3.2 Vývoj víry dle Jamese Fowlera
3.3 Falešné představy o Bohu
3.4 Dobrý obraz Dobrého Boha
4. Vztah náboženské výchovy a katecheze
4.1 Základy křesťanské výchovy vzhledem k vývojovým předpokladům dítěte
4.1.1 Citová oblast
4.1.2 Rozumová oblast
4.1.3 Oblast vůle
4.2 Rodina jako základní prostředí křesťanské výchovy
5. Katecheze vzhledem k vývoji a zrání dětí a mládeže
5.1 Cíle a obsah katecheze
5.2 Témata katecheze pro děti mladšího školního věku
5.3 Témata katecheze pro mládež staršího školního věku
Předběžná náplň práce v anglickém jazyce
1. Clarification of basic concepts
1.1 Development and maturation of children and youth
1.2 The term "psyche" and "mental aging"
1.3 The term "spirituality" and "spiritual maturation"
1.4 Definition of terms due to catechesis and religious education
2. Psychological development and maturation of children and youth
2.1 Cognitive development
2.2 Moral development
2.3 Psychosocial Development
2.4 Development of conscience
3. Spiritual development and maturation of children and youth
3.1 Background and concept of spiritual development
3.2 Development of faith according to James Fowler
3.3 False ideas about God
3.4 A good image of the Good God
4. The relationship of religious education and catechesis
4.1 Basics of Christian education because the development expectations of the child
4.1.1 Emotional area
4.1.2 The intellectual area
4.1.3 The area will
4.2 Family environment as a basic Christian education
5. Catechesis due to the development and maturation of children and youth
5.1 Objectives and content of Catechesis
5.2 Topics of catechesis for children younger than school age
5.3 Topics of catechesis for young people older school age
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK