Forma jako prostor pro vyjádření hudební myšlenky
Název práce v češtině: | Forma jako prostor pro vyjádření hudební myšlenky |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | Form as a space for expressing musical ideas |
Klíčová slova: | forma, hudební myšlenka, principy hudebního formování, motiv |
Klíčová slova anglicky: | form, musical idea, principles of form, motive |
Akademický rok vypsání: | 2009/2010 |
Typ práce: | diplomová práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Katedra hudební výchovy (41-KHV) |
Vedoucí / školitel: | prof. PaedDr. Michal Nedělka, Dr. |
Řešitel: | skrytý![]() |
Datum přihlášení: | 21.06.2011 |
Datum zadání: | 21.06.2011 |
Datum a čas obhajoby: | 13.09.2011 00:00 |
Místo konání obhajoby: | Praha |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 24.06.2011 |
Datum proběhlé obhajoby: | 13.09.2011 |
Oponenti: | doc. PaedDr. Hana Váňová, CSc. |
Zásady pro vypracování |
1 HUDEBNÍ FORMA - ČÁST OBECNÁ
1.1 VYMEZENÍ POJMU HUDEBNÍ FORMA 1.1.1 Hudební forma – srovnání definic hudebních teoretiků 1.1.2 Individuální forma skladby a formový typ 1.1.3 Hudební forma a hudební druh 1.2 KONSTRUKCE HUDEBNÍHO DÍLA – OBECNÉ ZÁKONITOSTI HUDEBNÍHO FORMOVÁNÍ 1.2.1 Identita a kontrast – zárodky hudebních forem 1.2.2 Hudební myšlenka 1.2.3 Motiv 1.2.4 Téma 1.2.5 Motivická a tematická práce 1.3 PŘEHLED ZÁKLADNÍCH FORMOVÝCH TYPŮ 1.4 HUDEBNÍ FORMY V PROMĚNÁCH STALETÍ 1.4.1 Vývoj forem 1.4.2 Srovnání některých učebnic hudebních forem s ohledem k jejich využití v pedagogické praxi 2 HUDEBNÍ FORMA V HODINÁCH HUDEBNÍ VÝCHOVY – ČÁST PRAKTICKÁ |
Seznam odborné literatury |
ASAFJEV, B. V. Hudební forma jako proces. 1. vyd. Praha: Státní hudební vydavatelství, 1965. 402 s.
BURLAS, L. Formy a druhy hudobného umenia. 1. vyd. Bratislava: Štátne hudobné vydavateľstvo, 1962. 285 s. HERDEN, J., JENČKOVÁ, E., KOLÁŘ, J. Hudba pro děti. Praha: Karolinum, 1992. ISBN 80-7066-522-X JANEČEK, K. Hudební formy. 1. vyd. Praha: Státní nakladatelství krásné literatury, hudby a umění, 1955. 496 s. JIRÁK, K. B. Nauka o hudebních formách. 5. vyd. Praha: Hudební matice Umělecké besedy, 1946. 228 s. |
Předběžná náplň práce |
Diplomová práce se zabývá hudební formou jako smysluplným prostorem pro vývoj a setkání hudebních myšlenek. Obsahem práce je teoretický popis různých aspektů hudebních forem a základních principů hudebního formování. Součástí je i porovnání několika publikací o hudebních formách s ohledem na možnosti jejich využití v pedagogické praxi. Část zabývající se formou v hodinách hudební výchovy přináší náměty, jakými postupy představit formy a různé způsoby motivické práce žákům. |
Předběžná náplň práce v anglickém jazyce |
The Diploma thesis deals with form as a meaningful space for expressing and developing musical ideas. The theoretical part describes various aspects of musical forms and elaborates the basic principles of musical forming. It also compares several books on the topic of musical forms concerning their use in pedagogical practice. The chapter on pedagogical applications introduces ideas about presenting forms in music classes. |