Témata prací (Výběr práce)Témata prací (Výběr práce)(verze: 368)
Detail práce
   Přihlásit přes CAS
Fenomén hromadného nakupování – příčiny jeho rozšíření a postavení spotřebitele na tomto trhu z uživatelské perspektivy
Název práce v češtině: Fenomén hromadného nakupování – příčiny jeho rozšíření a
postavení spotřebitele na tomto trhu z uživatelské perspektivy
Název v anglickém jazyce: The group buying phenomenon – factors leading to it’s popularity
and consumer position on the daily deals market from the user perspective
Klíčová slova: spotřeba, konzumní společnost, hromadné nakupování, slevové servery, slevy, internetové nakupování, motivace, postavení spotřebitele
Klíčová slova anglicky: consumption, consumer society, group buying, daily deals websites, sales, internet shopping, motivation, consumer position
Akademický rok vypsání: 2010/2011
Typ práce: bakalářská práce
Jazyk práce: čeština
Ústav: Katedra sociologie (23-KS)
Vedoucí / školitel: PhDr. Ing. Petr Soukup, Ph.D.
Řešitel: skrytý - zadáno vedoucím/školitelem
Datum přihlášení: 13.06.2011
Datum zadání: 13.06.2011
Datum a čas obhajoby: 18.06.2012 00:00
Místo konání obhajoby: Jinonice
Datum odevzdání elektronické podoby:18.05.2012
Datum proběhlé obhajoby: 18.06.2012
Oponenti: Mgr. Eva Balážová
 
 
 
Zásady pro vypracování
Má práce by měla být empirického charakteru. Co se týče teoretických
východisek, budu v práci čerpat zejména z teorie konzumní společnosti a sociálněpsychologické
teorie motivací a potřeb. Z důvodu nynějšího nedostatku relevantní
literatury předpokládám, že budu fakta ohledně hromadného nakupování čerpat ve velké
míře z internetových zdrojů.
Ve vlastním výzkumu bych se ráda zaměřila na uživatelskou perspektivu, mými
respondenty tedy budou uživatelé slevových serverů, se kterými provedu
polostrukturované rozhovory. Dle kvantitativního výzkumu provedeného výzkumnou
agenturou Ipsos Tambor jsou nejčastějšími uživateli slevových serverů mladí lidé ve
věku 18-24 let se středoškolským a vysokoškolským vzděláním. Z těchto údajů budu
vycházet při výběru respondentů pro interview.
Seznam odborné literatury
Ariely, D. 2009. Jak drahé je zdarma : proč chytří lidé přijímají špatná rozhodnutí : iracionální faktory v ekonomice i v životě. Praha: Práh

Bártová, H., Bárta, V., Koudelka, J. 2004. Chování spotřebitele a výzkum trhu. Praha: Oeconomica

Bauman, Z. 2002. Úvahy o postmoderní době. Praha: Sociologické nakladatelství

Bauman, Z. 2002. Tekutá modernita. Praha: MLADÁ FRONTA

Fromm, E.. 1994. Mít, nebo být?. Praha: Naše vojsko

Hubinková, Z. a kol. 2008. Psychologie a sociologie ekonomického chování. Praha : Grada Publishing

Keller, J. – Až na dno blahobytu. Praha: Earth Save, 2005

Koudelka, J. 1997. Spotřební chování a marketing. Praha: Grada

Koudelka, J. 2006. Spotřební chování a segmentace trhu. Praha: Vysoká škola ekonomie a managementu

Kubátová, H. 2010. Sociologie životního způsobu. Praha: Grada

Lipovetsky, G. 2007. Paradoxní štěstí: Esej o hyperkonzumní společnosti. Praha: Prostor.

Petrusek, M.. 2007. Společnosti pozdní doby. Praha: Sociologické nakladatelství

Ritzer, G. 1996. Mcdonaldizace společnosti: výzkum měnící se povahy soudobého společenského života. Praha: Academia

Silverman, D. 2005. Ako robiť kvalitatívny výskum. Bratislava: Ikar

Stehen, E. G., Lea, Trapy, R. M., Webley, P. 1994. Psychologie ekonomického
chování. Praha: Grada

Šafr, Jiří. 2008. Životní styl a sociální třídy: vytváření symbolické kulturní hranice diferenciací vkusu a spotřeby. Praha: Sociologický ústav AV ČR

Veblen T. 1999. Teorie zahálčivé třídy. Praha: SLON
Předběžná náplň práce
Ve své bakalářské práci se pokusím nalézt příčiny toho, proč se nakupování na slevových serverech stalo v tak krátkém čase společenským fenoménem. Jaké faktory motivují zákazníky k nákupu na slevových serverech? Jedná se čistě o ekonomickou racionalitu, či zde hrají roli i další aspekty? Má nakupování na slevových serverech nějaké dopady na jejich sociální život? Co jim nakupování zde přináší za pozitiva? Jaká jsou jejich očekávání ve spojení s takovým nákupem?
Zajímá mě také, jak uživatelé slevových serverů vidí své spotřebitelské postavení v konzumní společnosti, zda jejich moc díky slevovým serverům roste, či se naopak cítí být ve vleku slev. Mají slevové servery nějaký vliv na postavení spotřebitele v konzumní společnosti?

Ve své bakalářské práci bych se ráda věnovala v současnosti výraznému trendu hromadného nakupování na slevových serverech, zejména pak příčinám jeho rozšíření a jeho vlivu na postavení spotřebitele v konzumní společnosti. V roce 2010 přichází do České republiky myšlenka hromadného nakupování prostřednictvím slevových serverů - i za hranicemi relativně mladý marketingový nástroj. Následně vznikl tzv. slevový trh a již během několika prvních měsíců zaznamenal značný nárůst zájmu, a to jak ze strany uživatelů-spotřebitelů, tak ze strany dodavatelů služeb. Za první rok své existence v ČR slevové servery dosáhly počtu cca 200 a ty největší si mohou dovolit brát“ z prodeje nasmlouvaného produktu až 25% marži. Podle dat z výzkumu agentury Ipsos Tambor, která provedla v květnu 2011 lokální průzkum veřejného mínění na toto téma, „využívá 49 procent dospělé populace nabídek slevových serverů k nákupům. [Česko je… ] Nakupování na slevových serverech se stalo (zejména v české společnosti) skutečným fenoménem. Příčiny tohoto rozmachu, tak jak je vidí jejich uživatelé, by se měly stát předmětem zájmu mé bakalářské práce.


 
Univerzita Karlova | Informační systém UK