Integrace mezinárodních studentů mezi studenty domácí
Název práce v češtině: | Integrace mezinárodních studentů mezi studenty domácí |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | Integration of foreign students into the group of local students |
Klíčová slova: | Integrace, zahraniční student, Erasmus, výměnný pobyt, buddy program |
Klíčová slova anglicky: | Integration, foreign student, Erasmus, exchange program, buddy program |
Akademický rok vypsání: | 2010/2011 |
Typ práce: | bakalářská práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Katedra sociologie (23-KS) |
Vedoucí / školitel: | Mgr. Vendula Řezáčová, M.A., Ph.D. |
Řešitel: | skrytý - zadáno vedoucím/školitelem |
Datum přihlášení: | 10.06.2011 |
Datum zadání: | 10.06.2011 |
Datum a čas obhajoby: | 18.06.2012 00:00 |
Místo konání obhajoby: | Jinonice |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 18.05.2012 |
Datum proběhlé obhajoby: | 18.06.2012 |
Oponenti: | Mgr. et Mgr. Miroslava Pašková |
Konzultanti: | prof. PhDr. Josef Kandert, CSc. |
Zásady pro vypracování |
Metoda:
Chtěla bych vycházet z vlastního výzkumu, který provedu formou rozhovorů s ostatními zahraničními studenty v Lyonu. Dále bych chtěla vycházet ze zúčastněného pozorování, protože já sama budu ve stejné roli jako ostatní mezinárodní studenti. Otázky: - Zapojují se zahraniční studenti během pobytu v Lyonu mezi studenty domácí? - Mají o to vůbec zahraniční studenti zájem? - Mají o to zájem domácí studenti? - Pokud ne, jaké jsou možné důvody? - Jakým způsobem by se dala situace zlepšit? |
Seznam odborné literatury |
Knihy:
ABRAHÁMOVÁ, Jitka a Jitka BENEŠOVÁ. Všeobecná encyklopedie ve čtyřech svazcích. Vyd. 1., dotisk. Praha: Nakladatelský dům OP, 1997, 700 s. ISBN 80-85841-33-9. DODD, Carley H. Dynamics of intercultural communication. 4th ed. Madison: Brown & Benchmark, 1995, xvi, 333 s. ISBN 0-697-20136-8. GEIST, Bohumil. Sociologický slovník. Praha: Victoria Publishing, 1992, 647 s. ISBN 80-85605-28-7. GIDDENS, Anthony. Sociologie. Vyd. 1. Praha: Argo, 1999, 595 s. ISBN 80-7203-124-4. HENDL, Jan. Kvalitativní výzkum: základní teorie, metody a aplikace. 2., aktualiz. vyd. Praha: Portál, 2008, 407 s. ISBN 978-80-7367-485-4. JANDOUREK, Jan. Sociologický slovník. Praha, Portál, 2007, 285 s. ISBN 978-80-7367-269-0 LEHMANNOVÁ, Zuzana. Paradigma kultur. Plzeň: Vydavatelství a nakladatelství Aleš Čeněk, 2011, 511 s. ISBN 978-80-7380-297-4. NAKONEČNÝ, Milan. Sociální psychologie. Vyd. 1. Praha: Academia, 1999, 287 s. ISBN 80-200-0690-7. PRŮCHA, Jan. Interkulturní komunikace. Vyd. 1. Praha: Grada, 2010, 199 s. ISBN 978-80-247-3069-1. SILVERMAN, David. Ako robiť kvalitatívny výskum: praktická príručka. Bratislava: Ikar, 2005, 327 s. ISBN 80-551-0904-4. Skupina autorů. Erasmus v České republice 1998-2007. Praha: Národní agentura pro evropské vzdělávací programy, 2008, 35 s. ISBN 978-80-904005-3-5. STRAUSS, Anselm L a Juliet M CORBIN. Základy kvalitativního výzkumu: postupy a techniky metody zakotvené teorie. 1. vyd. Boskovice: Albert, 1999, 196 s. ISBN 80-85834-60-x. ŠANDEROVÁ, Jadwiga a Alena MILTOVÁ. Jak číst a psát odborný text ve společenských vědách: několik zásad pro začátečníky. Vyd. 1. Praha: Sociologické nakladatelství, 2005, 209 s. ISBN 80-86429-40-7. Webové stránky: [1] Dům zahraničních služeb – Akademická informační agentura [online].datum poslední revize26.4.2012 [1.5.2012]. Dostupné z www: <http://www2.dzs.cz/scripts/detail.asp?id=160> [2] Freemovers 2011 [online].datum poslední revize červen 2011 [1.5.2012]. Dostupné z www: <http://www.cuni.cz/UK-1467-version1-freemovers.pdf> [3] Charles University International club [online].datum poslední revize 2010 [1.5.2012]. Dostupné z www: <http://www.ic-cuni.cz/> [4] NAEP – Statistiky [online]. Datum poslední revize 2012 [1.5.2012]. Dostupné z www: <http://www.naep.cz/index.php?a=view-project-folder&project_folder_id=60&> [5] Národní agentura pro evropské vzdělávací programy – NAEP [online]. 2007, 2012 [19.3.2012]. Dostupné z www: <www.naep.cz> [6] Společný referenční rámec pro jazyky [online]. [15.5.2012]. Dostupné z www: <http://www.macmillan.cz/cef.htm#.T7V5iXmPvMp> [7] Univerzita Karlova – Přehled meziuniverzitních dohod [online].datum poslední revize17.4.2012 [17.4.2012]. Dostupné z www: <http://www.cuni.cz/UK-1608.html> [8] Université Lyon 2 [online]. [1.5.2012]. Dostupné z www: <http://www.univ-lyon2.fr/international/> |
Předběžná náplň práce |
Bakalářská práce se zabývá problémem integrace zahraničních studentů mezi domácí studenty při studiu v cizí zemi. Zdrojem jsou vedle odborné literatury především údaje získané při vlastním výzkumu. Výzkum je prováděn na základě polostrukturovaných rozhovorů se skupinami zahraničních studentů studujících ve Francii (v Lyonu) a v České republice (v Praze). Autorka vychází také z vlastní zkušenosti z pobytu ve Francii v rámci programu Erasmus a při práci v Mezinárodním klubu Univerzity Karlovy.
V teoretické části se práce zabývá komunikací jako základním předpokladem úspěšné integrace. Zamýšlí se, co ovlivňuje komunikaci mezi zahraničními a domácími studenty a z tohoto hlediska potom zkoumá konkrétní příklady. Práce popisuje, jakou možnost mají studenti studovat v zahraničí, a udává přehled jednotlivých programů, které vysoké školy nabízejí. Analytická část nabízí srovnání míry integrace studentů mezi domácí studenty v obou z těchto zemí. Zabývá se tím, jak integrace probíhá, jak sami studenti vnímají integraci, zda ji považují za důležitou, do jaké míry ji považují za obtížnou. Dále poukazuje na obtíže, které integraci komplikují, a zkoumá, co ji naopak podporuje. |
Předběžná náplň práce v anglickém jazyce |
The topic of this bachelor thesis is the problem of integration of foreign students amongst home students when studying in a foreign country. The main source besides the literature are data aquired by own reseach work. The research was based on semi-structured interviews with groups of foreign students studying in France (Lyon) and Czech Republic (Prague). In addition the author draws from her own experience gained when studying in France in Erasmus program and during her work for International Club of the Charles University.
In the theoretical part the work deals with communication as the basic requirement for successful integration. It examines what influences communication between foreign and home students and from this point of view specific cases are considered. The work describes what posibilities of international studies are offered to the students and gives the list of programs that are offered. The analytical part compares the degree of integration of students amongst home students in both of the mentioned countries. It examines the progress of integration, how integration is percieved by the students themselves, whether integration is considered important by the students and how difficult they consider intergration. The work further depicts the problems which complicate integration and tries to determine how integration can be promoted. |