Auto - sluha nebo pán?
Název práce v češtině: | Auto - sluha nebo pán? |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | Car as a servant or a master? |
Akademický rok vypsání: | 2010/2011 |
Typ práce: | bakalářská práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Katedra sociologie (23-KS) |
Vedoucí / školitel: | Mgr. Tomáš Holeček, Ph.D. |
Řešitel: | skrytý - zadáno vedoucím/školitelem |
Datum přihlášení: | 10.06.2011 |
Datum zadání: | 10.06.2011 |
Datum a čas obhajoby: | 18.06.2012 00:00 |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 18.05.2012 |
Datum proběhlé obhajoby: | 18.06.2012 |
Oponenti: | Mgr. Miroslav Grznár |
Zásady pro vypracování |
Problém neustále se rozvíjející techniky provází lidstvo už od počátku jeho rozvoje. Čím rychleji se moderní technika vyvíjí, tím rychleji se jí musíme přizpůsobit i my. Ve své práci budu vycházet z myšlenek německého filozofa Oswalda Spenglera o rozvíjejících se technologiích a důsledcích, které přinášejí a úvah brněnského sociologa Jana Kellera, který se věnuje tématům automobilové dopravy především v kontextu životního prostředí. Budu se snažit o rozkrytí vztahu člověka a stroje a jejich vzájemné role, kterou tito dva aktéři v dnešní době sehrávají. |
Seznam odborné literatury |
Oswald Spengler: Člověk a technika: Příspěvek k jedné filozofii života. Neklan, Praha 1997
Oswald Spengler: Zánik Západu. Nakladatelství Academia, Praha 2010 Jan Keller: Naše cesta do prvohor. O povaze automobilové kultury. Sociologické nakladatelství, Praha 1998 Jan Keller: Až na dno blahobytu. Hnutí DUHA, Brno 1995 Literatura bude v průběhu práce doplňována. |
Předběžná náplň práce |
Společnost se v dnešní době zdá býti posedlou a zároveň i závislou na autech a automobilové dopravě. Lidé jsou ochotni obětovat leccos, aby mohli auto mít a používat jej. Dnes má auto téměř každý, je to jakási povinná výbava moderního člověka, která by mu měla umožnit volný pohyb a cestování kamkoliv a kdykoliv. Je ale auto skutečně naším sluhou, který je tu pro nás a my ho můžeme využít dle naší libosti, nebo už se stalo naším pánem, kterému se podřizujeme a přizpůsobujeme? Je projevem naší nezávislosti a svobody pomalé popojíždění v kolonách, každodenní sledování aktuální dopravní situace a návštěva pouze takových míst, kde lze zaparkovat? |