Témata prací (Výběr práce)Témata prací (Výběr práce)(verze: 368)
Detail práce
   Přihlásit přes CAS
Svět pražských matek na rodičovské dovolené
Název práce v češtině: Svět pražských matek na rodičovské dovolené
Název v anglickém jazyce: World of Pragues Mothers on parental leave..
Klíčová slova: konstrukce identity, kolektivní identita, genderová identita, mateřská dovolená, symbolické hranice
Klíčová slova anglicky: identity construction, collective identity, gender identity, maternity leave, symbolic boundaries
Akademický rok vypsání: 2010/2011
Typ práce: diplomová práce
Jazyk práce: čeština
Ústav: Katedra sociologie (23-KS)
Vedoucí / školitel: doc. PhDr. Jadwiga Šanderová, CSc.
Řešitel: skrytý - zadáno vedoucím/školitelem
Datum přihlášení: 08.06.2011
Datum zadání: 10.06.2011
Datum a čas obhajoby: 26.06.2012 00:00
Datum odevzdání elektronické podoby:18.05.2012
Datum proběhlé obhajoby: 26.06.2012
Oponenti: doc. Mgr. Jakub Grygar, Ph.D.
 
 
 
Zásady pro vypracování
V současné společnosti převládá názor, že péče o malé děti je výhradně záležitostí žen. Od žen na rodičovské dovolené je tedy očekáváno, že se stanou na několik let matkou na plný úvazek. Pokud se ženy na rodičovské dovolené zajímají i o vlastní profesní růst, bývá to často stavěno do rozporu s plnohodnotnou péčí o dítě. Tento společenský ideál mateřství na plný úvazek vede ženy k tomu, že mu podřizují své životní strategie [Formánková, 2010] tak ,aby ve svých životních rozhodnutích sladily pracovní a rodinný život. Při výběru pracovní pozice tak například zohledňují skutečnost, nakolik je možné zaměstnání kombinovat s mateřstvím. Pokud se ženy s ideálem mateřství na plný úvazek ztotožní, je možné, že na své profesní aspirace rezignují. Z toho důvodu se ve své diplomové práci budu zabývat životními a pracovními strategiemi žen na rodičovské dovolené, a to s ohledem na jejich kvalifikaci. Budu tedy zjišťovat, jak se liší životní strategie žen kvalifikovaných a nekvalifikovaných.
Dále se chci zabývat způsoby, jakými se ženy vyrovnávají se svou nově získanou identitou ženy na mateřské dovolené. Přijímají bez obtíží tuto roli ženy v domácnosti nebo se snaží vymanit z tohoto redukovaného vnímání jejich identity pouze na základě této jedné role? Pro zkoumání identity žen na rodičovské dovolené je nutné zaměřit se také na skutečnost, zda ženy budují i svou kolektivní identitu. Zda se ženy stýkají s ostanímy matkami na rodičovské dovolené nebo zda se snaží kontaktu s nimi spíše vyhnout. Jedinci se mohou identifikovat s různými skupinami, ale pokud je identifikace s určitou skupinou znevýhodňuje, tak se pravděpodobně pokusí od ní vymezit. Bude mě tedy zajímat, s jakými lidmi se matky na mateřské dovolené identifikují a od kterých se naopak distancují. Je totiž možné, že se žena, která zcela nepřijala společenský ideál matky na plný úvazek, bude od ostatních matek distancovat, aby tak odmítla redukované vnímání sebe sama.
Cílem práce je odpovědět na tyti otázky.
- Jaké životní strategie ženy používají ke sladění profesního a rodinného života? Má na tyto strategie vliv jejich kvalifikace?
- Přijímají identitu matky na plný úvazek snáze ženy bez kvalifikace, protože nemusí rezignovat na profesní ambice?
- Budují ženy svou novou identitu matky na rodičovské dovolené také na základě kolektivní identity? Jak jim kolektivní identita pomáhá či překáží v jejich nové roli?
- S kým se matky na rodičovské dovolené identifikují a vůči komu se naopak vymezují? Kdo je pro ně ,,my a oni“?
Základními zdroji dat budou polostrukturované rozhovory s matkami na rodičovské dovolené, obsahová analýza webových stránek pražských mateřských center a diskurzivní analýza časopisů pro matky. Respondentky budu získávat několika způsoby. Kvalifikované ženy, tedy vysokoškolačky, na rodičovské dovolené budu rekrutovat především ze svého okolí a metodou sněhové koule. U respondentek bez kvalifikace, tzn. bez maturity, bude nábor složitější. Respondentky bych chtěla hledat především prostřednictvím mateřských center, kde je možné pracovat jako dobrovolník, a tak se s matkami seznámit. Předpokládám, že po seznámení s několika nekvalifikovanými matkami bych k získání dalších respondentek mohla opět využít metody sněhové koule.
Seznam odborné literatury
ASHCRAFT, K. (1999). Managing maternity leave: A qualitative analysis of temporary executive succession. Administrative Science Quarterly, 44, 240– 280.

BAILEY, L. "Bridging Home and Work in the Transition to Motherhood", The
European Journal of Women's Studies, Vol. 7, No. 1, 2000, pp. 53 - 70.

BECK, Ulrich. 1992. Risk society. Towards a New Modernity. London : Sage.

BERGER, P. & LUCKMANN, T. (1999). Sociální konstrukce reality. Brno: CDK.

BOURDIEU, Pierre. Teorie jednání. Praha: Karolinum, 1998

BUZZANELL, Patrice; LIU, Meina. Struggling with Maternity Leave Policies and Practices: A Poststructuralist Feminist Analysis of Gendered Organizing. . Journal of Applied Communication Research. 2005, 33, s. 1-25.

CERULO, Karen. Identity constructions: New Issues, New Directions. Annual Review of Sociology. , 23, s. 385-409.

ČERMÁKOVÁ, M. (2003). Genderové identity - ekonomické a sociální souvislosti.
Staženo 22.2.2011 z http://www.socioweb.cz/index.php?disp=temata&shw=227&lst=120

DUDOVÁ, R., Vohlídalová, M. (2005). „Rodina a rodičovství v individualizované
společnosti. Gender, rovné příležitosti, výzkum. 6 (1) 1-3.

FERREIRA,Cristina; KELLERHALS, Jean; PERRENOUD David. Kinship Cultures and Identity Transmissions. Current sociology. 2002, vol.50, no. 2, p. 213-228.
FORMÁNKOVÁ, Lenka. Chtěla jsem být matkou...Profesní volby mladých žen v souvislosti s mateřstvím. Socioweb[online]. 2010, 11, [cit. 2011-06-07]. Dostupný z WWW: <http://www.socioweb.cz/index.php?disp=temata&shw=363&lst=120>.
GIEVE, K. (ed.) "Balancing Acts: On being a Mother", (London: Virago, 1989).

GIDDENS, A. 1991. Modernity and Self-Identity: Self and Society in the Late Modern Age.
Cambridge: Polity Press.
GOFFMAN, E. (1999): Všichni hrajeme divadlo. Praha: Nakladatelství Studia Ypsilon
GRIFFITHS, M. Feminisms and the Self: The Web of Identity, (London: Routledge,
1995).

HÁJEK, Martin. „Čistota, znečištění a sociální struktura“. Biograf, 2001, č. 25, s. 49–62.

HALLl, S. "Who Needs Identity?" in Redman, P. (ed.) Identity: A Reader, pp. 15-30,
(London: Sage, 2000).

HAYNES, K. (2004) Transforming identities: accounting professionals and the trnsaition to motherhood. Working Paper. Department of Management Studies, University of York, York.

HENDL, J. Kvalitativní výzkum. Praha: Portál, 2004.

JENKINS, Richard. Social Identity. London, New York: Routledge, 2004.

KAUMANN, J. (2010). Chápající rozhovor. Praha: Sociologické nakaladatelství.

KŘÍŽKOVÁ, A. (2001). Genderová identita. Gender, Rovné příležitosti a výzkum.
(3), 1-2.

LAMONT, Michèle; FOURNIER, Marcel (eds.). Cultivating Differences. Symbolic
Boundaries and the Making of Inequality. Chicago, London: University of Chicago
Press, 1992.

LETHERBY, G. "Mother or Not, Mother or What? Problems of Definition and Identity",
Women's Studies International Forum, Vol. 17, 1994, pp. 525 - 532.

MCMAHON, M. Engendering Motherhood: Identity and Self-transformation in
Women's Lives, (New York: The Guildford Press, 1995).

MOŽNÝ, I. (1999). Sociologie rodiny. Praha: Slon.

SACKS, Harvey. The M.I.R. Membership Categorization Device. In JEFFERSON, Gail
(ed.). Harvey Sacks - Lectures 1964-1965, Special Issue. Human Studies, 1989, vol. 12,
no. 3-4, s. 271-278. ISSN 1572-851X.

STRAUSS, Anselm; CORBINOVÁ, Juliet. Základy kvalitativního výzkumu. Boskovice:
Albert, 1999.

ŠANDEROVÁ, Jadwiga; ŠMÍDOVÁ, Olga. Meze a možnosti interakcionistického
výzkumu sociálních nerovností. Pražské sociálně vědní studie. Sociologická řada SOC-
002. Praha: Univerzita Karlova, Fakulta sociálních věd, 2006.

ŠMÍDOVÁ, Olga. Kulturní přístup ke studiu sociálních nerovností a kvalitativní metody.
Praha: Sociologický ústav AV ČR, 2007a.
URL: <http://www.socdistance.wz.cz/publikace/smidova2007kulturnipristup.pdf> [cit.
2009-02-05]

WOODWARD, K. "Motherhood: Identities, Meaning and Myths", in Woodward, K. (ed.)
Identity and Difference, pp. 240 - 297, (Milton Keynes: Open University, 1997b).


WOODWARD, K. "Representations of Motherhood", in Earle, S. and Letherby, G. (eds.)
Gender, Identity and Reproduction, pp. 18 - 32, (New York: Macmillan, 2003).

ZÁBRODSKÁ Kateřina. 2009. Variace na gender: poststrukturalismus, diskurzivní analýza a genderová identita. Praha: Academia.

Webové stránky mateřských center:
www.rcletna.cz
www.JAHODAWEB.CZ
www.kcmajak.cz
http://kckampa.eu
www.novatrojka.cz

Předběžná náplň práce
Snaha žen sladit jejich kariérní ambice s rodinou a dětmi stále naráží na společenské překážky. Mladé ženy se sice snaží své životní a pracovní strategie orientovat tak, aby tradiční stereotypy byly překonány, stále však převládá společenská představa, že žena na rodičovské dovolené je především matkou a její snaha realizovat se i v jiných oblastech je v rozporu s blahem dítěte [Čermáková, 2003]. Ženy tak často musí volit mezi rodinou a profesním růstem. Ve své práci se proto chci zaměřit na tento přetrvávající společenský problém a zjistit, zda se toto dilema sladění rodiny a profesních aspirací dotýká pouze kvalifikovaných matek nebo ho ve svých životních strategiích zohledňují i matky bez kvalifikace, u kterých nejsou profesní ambice pravděpodobné.
Při zkoumání identity žen na mateřské dovolené bych chtěla využít postmoderní teorie, kde je identita chápána jako výsledek neustálého a opakovaného procesu vymezování se jedince vůči ostatním lidem i vůči situacím, ve kterých se nachází [Zábrodská, 2009]. Z toho důvodu se zaměřím také na teorii symbolických hranic dle Michèle Lamont. Popíšu různé typy hranic a hierarchií, které lidé v interakcích používají. Při dělení na my a oni totiž lidé používají různé typy hierarchií podle toho, které hledisko je v danou chvíli zvýhodňuje. Matka na rodičovské dovolené se tak může vymezovat například vůči bezdětné ženě a svou vyšší pozici v hierarchii zdůvodnit morálním hlediskem. Pokud by se vymezovala vůči někomu jinému zvolila by jiné kritérium, které by ji zvýhodnilo v daném kontextu. V této souvislosti se budu zabývat i tím, jaký vliv má dělení na „my“ a „oni“ při budování kolektivní identity.
Předběžná náplň práce v anglickém jazyce
In my diploma thesis I will deal with life strategies of mothers on maternity leave in coordination of professional ambitions and family life. I will be particularly interested in the fact whether there are some differences between the strategies of qualified and unqualified women. Unqualified women probably haven´t any professional ambitions so they should have different life strategy than qualified women ant they can realize them selves in family life. The aim of my thesis is find out whether is this assumption valid.
Furthermore I will solve how mothers on maternity leave cope with social ideal of full-time mother. Enroll mothers this ideal or they try to emerge from this reduced perception of their identity? Also this question I want to answer.
In conclusion I will also focus on collective identity of mothers on maternity leave and I will collected with whom mothers identified themselves and against whom they want to define.
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK