Pojetí pojmu úspěch u českých profesionálních bubeníků
Název práce v češtině: | Pojetí pojmu úspěch u českých profesionálních bubeníků |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | The Meaning of Success in the World of Czech Professional Drummers |
Klíčová slova: | Hudba, úspěch, umění, komerce, rozhovory |
Klíčová slova anglicky: | Music, success, art, commerce, interviews |
Akademický rok vypsání: | 2010/2011 |
Typ práce: | bakalářská práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Katedra sociologie (23-KS) |
Vedoucí / školitel: | Mgr. Miroslav Paulíček, Ph.D. |
Řešitel: | skrytý - zadáno vedoucím/školitelem |
Datum přihlášení: | 08.06.2011 |
Datum zadání: | 10.06.2011 |
Datum a čas obhajoby: | 18.06.2012 00:00 |
Místo konání obhajoby: | Jinonice, U Kříže 8, Praha 5 |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 18.05.2012 |
Datum proběhlé obhajoby: | 18.06.2012 |
Oponenti: | PhDr. Mgr. Karolína Prýmková |
Zásady pro vypracování |
Cíl: Cílem práce je porovnání pojetí vlastního úspěchu mezi skupinou profesionálních, poloprofesionálních a studujících hudebníků. Nejdříve se budeme zabývat jejich konkrétními biografiemi, následně osobním pojetím úspěchu a na základě těchto informací se pokusíme popsat úspěch obecně – což znamená demonstrovat spíše kontrasty v jeho pojetí, než pravidelnosti. Cílem práce tedy není nalézt recept na úspěch či vypozorovat společné vlastnosti úspěšných jednotlivců. Chceme spíše zkoumat co to vůbec úspěch je, jaký má pro své nositele význam poté případně jak se ti, co se za úspěšné považují, k úspěchu propracovali. Výzkum tedy nezačneme operacionalizací úspěchu, ale naopak bychom ho mohli celý chápat jako snahu tuto operacionalizaci najít a popsat různé způsoby, jak ji provést.
Metodologie: Protože v této oblasti ani nelze mít rozsáhlý vzorek respondentů, budeme se tématu věnovat kvalitativně. Autor práce má do jisté míry přístup do komunity, kterou bude zkoumat, bude se tedy snažit najít a oslovit vždy několik jedinců z dané skupiny (profesionálové, poloprofesionálové, studenti) a získat je pro vedení rozhovorů. Jelikož tato práce nemá ambici být kvantitativní, nebude se zaměřovat na pravidelnosti, ale spíše odlišnosti mezi jednotlivými respondenty. Proto bude cílem výběru najít osoby s co nejrozdílnějším pohledem. S respondenty budeme poté vést rozhovory týkající se zaprvé jejich biografie (rodinné zázemí, vztah k hudbě v dětství, studium, fázi profesionalizace a hledání kontaktů) a za druhé přímo jejich pojetí úspěchu, jejich názoru na to, co znamená být úspěšní, zda oni úspěšní jsou a jaké mají k těmto názorům důvody. |
Seznam odborné literatury |
ALAN, Josef (ed.). Alternativní kultura. Praha : Lidové noviny, 2001. 611 s. ISBN 80-7106-449-1
BAYTON, Mavis. Frock Rock : Women performing popular music. První vydání. Oxford : Oxford university press, 1998. 264 s. ISBN 978-0198166153 BECKER, Howard S. Art Worlds. Druhé vydání. Berkeley : University of California Press, 1982. 408 s. ISBN 978-0-520-25636-1 BECKER, Howard S. Outsiders : Studies in the Sociology of Deviance. Třetí vydání. New York : The Free Press, 1997. 215 s. ISBN 978-0-684-83635-5 HENDL, Jan. Kvalitativní výzkum : základní metody a aplikace. Druhé vydání. Praha : Portál, 2009. 408 s. ISBN 978-80-7367-485-4 LONGHURST, Brian. Popular music & society. Druhé vydání. Malden : Polity Press, 2009. 304 s. ISBN 978-0-7456-3163-9 MUKAŘOVSKÝ, Jan. Studie I. První vydání. Brno : Host, 2007. 556 s. ISBN 978-80-7294-239-8 SHUKER, Roy. Understanding popular music culture. Třetí vydání. Oxon : Routledge, 2008. 313 s. ISBN 978-0-415-41906-2 SILVERMAN, David. Ako robiť kvalitatívny výskum. První vydání. Bratislava : Ikar, 2005. 327 s. ISBN 80-551-0904-4 WHITE, Avron L. Lost in music : Culture, style and the musical event. První vydání. London : Routledge and Kegan Paul, 1987. 192 s. ISBN 978-0710214409 |