Témata prací (Výběr práce)Témata prací (Výběr práce)(verze: 384)
Detail práce
   Přihlásit přes CAS
Analýza financování veřejných vysokých škol v České republice- implementace změn
Název práce v češtině: Analýza financování veřejných vysokých škol v České republice- implementace změn
Název v anglickém jazyce: Analyses of public higher education funding in Czech Republic- implementation of changes
Klíčová slova: Vzdělávací politika, veřejný rozpočet, vysoké školy, financování, změna, reforma
Klíčová slova anglicky: Educational policy, public budget, higher education, funding, change, reform
Akademický rok vypsání: 2010/2011
Typ práce: diplomová práce
Jazyk práce: čeština
Ústav: Katedra veřejné a sociální politiky (23-KVSP)
Vedoucí / školitel: prof. PhDr. Arnošt Veselý, Ph.D.
Řešitel: skrytý - zadáno vedoucím/školitelem
Datum přihlášení: 07.06.2011
Datum zadání: 07.06.2011
Datum a čas obhajoby: 25.06.2012 00:00
Datum odevzdání elektronické podoby:21.05.2012
Datum proběhlé obhajoby: 25.06.2012
Oponenti: Dr. Mgr. Aleš Vlk
 
 
 
Zásady pro vypracování
1. Vymezení předmětu zkoumání, zdůvodnění výběru výzkumného tématu, návaznost na jiné práce

Téma práce je na straně jedné vybráno z hlediska jeho aktuálnosti, nová koncepce zákona o vysokých školách podléhá živé debatě a na straně druhé z hlediska mého osobního zájmu o část vzdělávací soustavy – terciární vzdělávání. V mé bakalářské práci jsem se věnovala problematice investic do vysokoškolského vzdělávaní a jejich návratnosti na úrovni jednotlivce i společnosti. Diplomová práce částečně, v některých aspektech navazuje na tuto práci, avšak stěžejním předmětem zkoumání a zaměřením diplomové práce je problematika financování vysokých škol. Diplomové práce na Univerzitě Karlově se zabývají spíše komparací systémů financování ve vybraných krajinách popřípadě již nejsou aktuální anebo modelují trh vysokoškolských vzdělávacích služeb v případě zavedení školného na veřejných vysokých školách. Má práce by mněla objasnit situaci a vývoj ve financování vysokých škol.
O změně současného systému financování se mluví již několik let. Plánované změny týkající se problematiky směřování, reforem vysokého školství jsou předmětem politických sporů, zájmu expertů, odborníků a široké veřejnosti. Plánované změny by měly být koncipované se zaměřením se na budoucí vývoj vysokého školství, protože vysoké školství představuje nejvyšší článek vzdělávací soustavy a patří k důležitým oblastem rozvoje současné společnosti. Vysoké školství je součástí veřejného sektoru a tím velká část financí pochází z veřejných zdrojů. U analýzy financování musíme rozlišovat veřejné a soukromé zdroje a jakým způsobem jsou tyto zdroje alokovány jak mezi vysoké školy, stejně jakým způsobem jejich alokaci provádí samotná vysoká škola.

Vývoj situace s vysokým školstvím a ve financování po roce 1989:

Česká republika prošla po roce 1989 ekonomickou transformací, která se projevila i u financovaní vysokých škol. Po roce 1989 tak došlo k posílení autonomie vysokých škol, byl zrušený monopol státu na poskytování vysokoškolského vzdělání, vysoké školy získaly větší kontakt se světem, a v roce 1990 se začal reformní proces. „…smyslem reformy je vytvořit takové prostředí a podmínky, aby vysoké školy mohli efektivně plnit své poslání – poskytovat vysokoškolské vzdělání, vyvíjet vědeckou, výzkumnou činnost odpovídající požadavkům moderní demokratické společnosti…“ Hamerníková (1998: 75) Česká republika tak zahájila aktivní vzdělávací politiku, která mněla podpořit kvalitu a růst vysokých škol.
Průlomovými zákony přijatými v oblasti úpravy fungování vysokých škol byl zákon č. 172/1990 Sb. o vysokých školách, ve kterém byla upravena institucionální autonomie vysokých škol, byl tady taky zakotven princip akreditace studijních programů a změna pravidel pro financování, přičemž systém přidělování finančních prostředků se během let měnil, do roku 1992 se rozpočty řídili přírůstkovými metodami, které byly nahrazeny normativním financováním založeným na výkonovém principu. (Hamerníková 1998); dalším zákonem byl zákon č. 111/1998 Sb. o vysokých školách, který již povoluje zakládání soukromých vysokých škol a škol neuniverzitního typu. Nový zákon nově definoval úkoly, směrování vysokých škol, vysoké školy se stali veřejnoprávními institucemi, upřesnil orgány vysoké školy. Zákon byl mnohokrát novelizován, například v roce 2005 se změny týkaly rozpočtu vysoké školy, příjmy vysoké školy představovali příspěvky na vědeckou, výzkumnou, vývojovou, uměleckou nebo další tvůrčí činnost, výše tohoto příspěvku ovlivňuje typ a finanční náročnost studijního programu, počet studentů a výsledky dosažené v rámci vědecké a další tvůrčí činnosti.
Přechod k normativnímu financování mněl za cíl odstranit neprůhledné a nejasné přidělování prostředků, je založen na počtě studujících, bere v potaz výzkumní činnost vysoké školy a výše státního příspěvku je stanovena na základě normativů. Financování je teda chápáno jako účinný nástroj ovlivňování vysokoškolské politiky, kvality vysokých škol, výstupů a jejich směřování. Růst počtu studentů na vysokých školách je spojený taky s nárůstem nároků na veřejné zdroje. Publikace Education at a Glance (OECD 2010) uvádí, že průměrné veřejné výdaje na terciární vzdělávaní (jako procento HDP) v zemích OECD se pohybují kolem 1,5 %. Česká republika má tenhle ukazatel na úrovni 0,9 %. Už dlouhodobě je české vysoké školství podfinancováno, je proto důležité, aby veřejné zdroje, které jsou k dispozici, byly alokovány efektivně a také efektivně využívány. Současně (v již vzpomínané publikaci) pocházejí zdroje poskytované vysokým školám i ze zdrojů soukromých, Česká republika má tyto zdroje na úrovni 0,18 %, pro srovnání Kanada má veřejné zdroje na úrovni 1,5 % a soukromé na úrovni 1,6 %. Slovenská republika má veřejné zdroje na úrovni 0,7 % a soukromé zdroje představují 0,2 %. Proto by měly být zdroje, kterými vysoká škola disponuje více diverzifikované, už dlouho se uvádí, že je potřebné zapojit do financování vysokých škol i zdroje soukromé (firmy, rodiny- např. prostřednictvím školného). Vysoké školy jsou do značné míry závislé na veřejných zdrojích, garance objemu státních finančních prostředků je minimální. Nabízí se komparace financování vysokého školství v České republice a na Slovensku, krajiny prošly stejným transformačním procesem, obě krajiny zvažují zavedení školného na veřejných vysokých školách, a proto by bylo zajímavé toto srovnání provést.
V roce 2008 se směřováním, vývojem terciárního vzdělávání zabývala Bílá kniha terciárního vzdělávání, která uvedla jako jeden z dílčích cílů zpřehlednění normativního rozpočtování a současně tento koncepční dokument představuje jeden z prvních kroků k reformě terciárního vzdělání.
V současnosti působí v České republice 26 veřejných vysokých škol (dělí se na univerzitního a neuniverzitního typu), dvě státní vysoké školy a 47 soukromých vysokých škol.
Momentálně příjmy veřejných vysokých škol představují tyto položky:

• Příspěvek ze státního rozpočtu na vzdělávací a vědeckou, výzkumnou, vývojovou, uměleckou nebo další tvůrčí činnost
• Dotace ze státního rozpočtu
• Poplatky spojené se studiem
• Výnosy z majetku
• Výnosy z doplňkové činnosti
• Příjmy z darů a dědictví

Financování veřejných vysokých škol upravuje zákon č. 111/1998 Sb. o vysokých školách a o změně a doplnění dalších zákonů, ve znění pozdějších předpisů. Pro rok 2011 byl rozpočet pro vysoké školy stanoven na základě zákona č. 111/198 Sb. o vysokých školách a vycházel ze zákona č. 433/2010 Sb. o státním rozpočtu České republiky na rok 2011.
Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy vytvořilo tzv. Pravidla pro poskytování příspěvků a dotací veřejným vysokým školám, výše příspěvku a dotací se vypočte podle různých ukazatelů (např. akreditované studijní obory, počet studentů, rozhodujícím je také dlouhodobý záměr ministerstva a vysoké školy). Momentálně se diskutuje nad změnou jednotlivých normativů.
V únoru MŠMT zveřejnilo Pracovní návrh věcného záměru zákona o vysokých školách, který vyvolal bouřlivé debaty, kdy MŠMT připomenulo, že se jedná jenom o pracovní verze řešení a tak po projednání této verze se zástupci České konference rektorů, Rady vysokých škol, Studentské komory RVŠ, Univerzity Karlovy atd. by mněla být zveřejněna nová verze.

2. Cíle diplomové práce

Cílem diplomové práce je podat ucelený pohled na vývoj situace v rámci vysokého školství po roce 1989 až dodnes, popsat vývoj ve financování vysokých škol, jeho zásadních změn a identifikovat hlavní problémy současného systému financování. Dále je mým cílem předestřít plánované změny v systému financování, zamýšlené důsledky této reformy a zhodnotit, jestli současné zdroje pro financování odpovídají spotřebě, která je dána určitou potřebou. Důležité je také rozlišit financování vysokých a soukromých škol, jaké jsou zde rozdíly, jakým způsobem jsou zdroje alokovány mezi školy a jak s nimi vysoké školy hospodaří. Jedním z dílčích cílů je provést komparaci systému financování vysokého školství na Slovensku a v České republice.
V debatě o změnách ve financování a jeho směrování vystupuje hodně aktérů, kteří se sdružují do koalic, mým cílem je dané koalice identifikovat, předestřít jejich přesvědčení a strategie, které uplatňují pro prosazení svých zájmů, a současně zjistit, jakým způsobem nahlížejí na řešení situace s financováním, a pokud to bude možné, zjistit jestli vidí jiné možné způsoby jak reformovat financování vysokého školství.
Seznam odborné literatury
• COLEBATCH, H., K. (2005). Úvod do policy. 1. vyd. Brno: Barrister and Principal. ISBN 80-86598-79-9
• FIALA, P., SCHUBERT, K. (2000). Moderní analýza politiky. 1. vyd. Brno: Barrister&Principal. ISBN 80-85947-50-1
• GOULLI, R. (1999) . Analýza nákladů-výnosů vysokého školství jako výchozí podklad pro jeho financování z veřejných prostředků a pro sestavení satelitního účtu vzdělávání v ČR. In: Centrální politické rozhodování v České republice, 2. díl. Praha: Univerzita Karlova. ISBN: 80-238-4331-1
• HAMERNÍKOVÁ, B. et al. (1998). Nástroje optimalizace financování vysokého školství ČR v porovnání se současnými způsoby financování v zemích Evropské unie. Praha: Vysoká škola ekonomická. ISBN: 80-7079-454-2
• HENDL, J. (2005). Kvalitativní výzkum. Základní metody a aplikace.Praha: Portál. ISBN: 978-80-7367-485-4
• HILL, M., HUPE, P. (2002). Implementing public policy, London: SAGE publications. ISBN: 9781412947992
• HOWLETT, M., RAMESH, M. (2003) . Studying public policy: Policy cycles and policy subsystems. Oxford: Oxford Univerzity Press. ISBN 0195417941
• KALOUS, J. a VESELÝ, A. et al.(2006). Teorie a nástroje vzdělávací politiky. Praha: Karolinum. ISBN 80-246-1260-7
• KALOUS, J. a VESELÝ, A. et al.(2006). Vybrané problémy vzdělávací politiky. Praha : Karolinum.ISBN 80-246-1262-3
• KOHOUTEK, J. (2009). Implementation of Standards and Guidelines for Quality Assurance in Higher Education of Central and East- European Countries – Agenda Ahead. Bukurešť : AD Studio SRL.ISBN 92-9069-189-2
• MATĚJŮ, P. (2005). České vysoké školství na križovatce. Praha: Sociologický ústav
Akademie věd ČR. ISBN 80-7330-072-9
• MUSGRAVE, R.A., MUSGRAVE P.,B.(1994). Teorie a praxe veřejných financí. Praha: Management Press. ISBN 80-85603-76-4
• OCHRANA,F .(2005) . Nákladově užitkové metody ve veřejném sektoru. Praha : Ekopress. ISBN: 80-86119-96-3
• OCHRANA , F. (2003).Veřejná volba a řízení veřejných výdajů . Praha: Ekopress. ISBN 80-86119-71-8.
• POTŮČEK, M. et al. (2.ed. 2010). Veřejná politika. Praha: Sociologické nakladatelství. ISBN 978-80-86429-50-2
• SABATIER, Paul .A. (ed) . (2007). Theories of the Policy Process : Theoretical Lenses on Public Policy. 2nd Edition. Boulder, Col. And Oxford : Westview Press. ISBN 0813343593
• SAMUELSON, P. A. (2007). Ekonomie. Praha: NS Svoboda. ISBN 978-80-205-0590-3
• VESELÝ, A. and NEKOLA, M. (eds.) (2008) . Analýza a tvorba veřejných politik: Přístupy, metody a praxe. Praha: Sociologické nakladatelství. ISBN: 978-80-86429-75-5
• WINKLER, J. (2002). Implementace. Institucionální hledisko analýzy.Brno: Masarykova univerzita. ISBN 80-210-2932-3
• WINKLER, J. (2007). Teorie rozhodování a dynamika sociální politiky. Brno: Masarykova univerzita. ISBN 978-80-210-4486-9

Internetové zdroje:

• Education at a Glance 2010
Dostupné z : http://www.oecd.org/dataoecd/45/39/45926093.pdf
• Financovanie vysokých škôl na Slovensku
Dostupné z : http://www.minedu.sk/index.php?lang=sk&rootId=377
• Jurková, Jana : Vybrané aspekty financovania vysokého školstva na Slovensku
Dostupné z : http://semafor.euke.sk/zbornik2007/pdf/jurkova.pdf
• Nicholas Barr: Financování vysokého školství z hlediska ekonomické teorie
Dostupné z : http://www.isea-cz.org/ExpertsFile/tabid/89/Default.aspx
• Matejů, P. (vedoucí projektu): Bílá kniha terciárního vzdělávání, Praha : MŠMT
Dostupné z http://www.msmt.cz/reforma-terciarniho-vzdelavani/bila-kniha
• Perspektivy dalšího vývoje českého vysokého školství : Materiál spracovaný Univerzitou Karlovou. Vybrané teze a náměty.
Dostupné z : http://iforum.cuni.cz/IFORUM-7283-version1-PerspektivyUKobecnavychodiska.pd
• Pravidla pro poskytování příspěvku a dotací veřejným vysokým školám Ministerstvem školství, mládeže a tělovýchovy
Dostupné z : http://www.msmt.cz/ekonomika-skolstvi/pravidla-pro-poskytovani-prispevku- a-dotaci-verejnym-vysokym
• Pracovní návrh věcného záměru zákona o vysokých školách
Dostupné z http://www.msmt.cz/uploads/Pracovni_navrh_vecneho_zameru_23_02_2011.pdf
• Připomínky k návrhu věcného záměru zákona o vysokých školách – vypořádaní
Dostupné z : http://www.msmt.cz/file/15910

Internetové portály :

• www.msmt.cz
• www.oecd.org.
• www.cuni.cz
• www.isea.cz
• www.radavs.cz
• www.radavs.sk
• www.minedu.sk
• www.uiv.cz
• www.czso.cz
• www.crc.muni.cz
• www.eurostat.com
Předběžná náplň práce
1. Výzkumné otázky :

• Jaký byl vývoj ve financování a vývoj vysokých škol po roce 1989?
• Jakým způsobem probíhá financování vysokých škol ? Jakým způsobem jsou zdroje alokovány?
• Jaké jsou negativa/ pozitiva současného systému financování?
• Jaká je podoba nově připravovaného zákona o vysokých školách?
• Jaké cíle reforma sleduje, k čemu by měla dospět?
• Jakým způsobem probíhá debata o reformě?
• Jací aktéři jsou pro danou problematiku relevantní? Jaké jsou jejich přesvědčení?
• Vidí aktéři jiný způsob řešení ve změně systému financování vysokých škol?
• Jakým způsobem probíhá financování vysokých škol na Slovensku? Jaké jsou zde rozdíly ?

2. Teoretická východiska

• Ekonomické vymezení vysokoškolského vzdělání (teorie statků – vzdělání jako smíšený statek; vzdělání a externality)
• Implementace ve veřejné politice ( základní přístupy k analýze implementace – přístup shora – dolů /top- down/ ; zdola - nahoru / bottom – up /; Teorie advokačních koalic - ACF (pro pochopení vývoje,změny, určité problematiky je potřebné období nejméně deseti let; analyzujeme subsystém, ve kterém rozlišujeme koalice)
• Strategické vládnutí

3. Metody a zdroje dat
Zdroje dat: odborná literatura, právní dokumenty, koncepční dokumenty, publikace OECD, EUROSTAT, stránky MŠMT, stránky Rady VŠ, Univerzity Karlovy, rozhovory s vybranými aktéry
Metody: analýza právních norem, sekundární analýza dat, rozhovory s vybranými aktéry- primární data a jejich analýza, analýza událostí, metoda komparace

4. Předpokládaná struktura diplomové práce
1) Úvod – zasazení, uvedení do problematiky, výzkumný problém, cíle práce, metodologie
2) Teoretická východiska
3) Deskriptivní část – vývoj ve financování, vývoj vysokých škol, podoba reformy, právních norem
4) Analytická část – zhodnocení financování, reformy, včlenění postoje aktérů a jejich analýza
5) Závěr – zhodnocení dopadů reformy,výstup z analýzy aktérů, doporučení, případně formulace řešení

Předběžná náplň práce v anglickém jazyce
The aim of my thesis is to describe the development and current situation in financing higher education and to analyze the upcoming reform of higher education. It is necessary to clarify how the public resources are allocated between universities and how universities manage these obtained resources. In this issue perform many actors, my goal is to identify their beliefs, relations between them, their attitude to the current reform and according to this to formulate some possible solutions of changes in financing.
I will draw on public policy documents, legislation, data from OECD which I will analyze and my intention is to realize interviews with relevant and chosen actors. I will compare Slovak and Czech system of financing Higher Education. My selected theories are the economic theory of goods, with this theory I want to explain economic view of education; the advocation coalition framework and the theory of implementation. My thesis will be structured in these parts: introduction (goals, methods and research questions) , theoretical background then descriptive, analytical part and conclusion.
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK