Témata prací (Výběr práce)Témata prací (Výběr práce)(verze: 368)
Detail práce
   Přihlásit přes CAS
Integrace dětí imigrantů z pohledu jejich rodičů (na příkladě imigrantů z post-sovětských zemí)
Název práce v češtině: Integrace dětí imigrantů z pohledu jejich rodičů (na příkladě imigrantů z post-sovětských zemí)
Název v anglickém jazyce: Integration of Immigrant Children from the Perspective of their Parents (Example of immigrants from post-Soviet countries)
Klíčová slova: děti imigrantů, integrace, Ukrajinci, Rusové
Klíčová slova anglicky: immigrants children, integration, Ukrainians, Russians.
Akademický rok vypsání: 2010/2011
Typ práce: diplomová práce
Jazyk práce: čeština
Ústav: Katedra sociologie (23-KS)
Vedoucí / školitel: doc. PhDr. Jadwiga Šanderová, CSc.
Řešitel: skrytý - zadáno vedoucím/školitelem
Datum přihlášení: 07.06.2011
Datum zadání: 10.06.2011
Datum a čas obhajoby: 24.06.2013 00:00
Místo konání obhajoby: Jinonice, U Kříže 8, Praha 5
Datum odevzdání elektronické podoby:17.05.2013
Datum proběhlé obhajoby: 24.06.2013
Oponenti: Mgr. Yana Leontiyeva, Ph.D.
 
 
 
Zásady pro vypracování
Diplomová práce bude založena na kvalitativním empirickém výzkumu, v jehož rámci bude posouzen vliv rodičů-přistěhovalců na integraci jejich dětí do české společnosti. Výzkum bude zaměřen se na občansky homogenní páry, které pocházejí z Ruska nebo Ukrajiny a které mají dítě (děti) ve věku od 6 do 10 let. Pro větší objektivitu a validitu výzkumu budou pro rozhovor vybrány rodiny s odlišnou délkou a typem pobytu v České republice, s dětmi v různém věku do stanovené věkové hranice a s dětmi, které se narodily jak v ČR, tak i mimo její území. Rozhovory budou uskutečněny přibližně se 14 rodinami s tím, že národnostní skupina Rusů a Ukrajinců bude zastoupena přibližně rovnoměrně.
Seznam odborné literatury
· INTERFACE - Immigrants and National Integration Strategies: Developing a Trans-European Framework for Analysing Cultural and Employment-Related Integration, 2008. Eutin : CJD Eutin, The European Commission. Dostupné na www.migraceonline.cz.
· Szczepanikova, A.. 2009.: Family migration in the Czech Republic: a civic stratification perspective. Dostupné na www.migraceonline.cz
· Nešporová, O., Kuchařová, V. 2009.: Rodiny přistěhovalců II.. Praha: VÚPSV, v.v.i.
· Strauss, A., Corbinová, J. 1999.: Základy kvalitativního výzkumu: Postupy a techniky metody zakotvené teorie. Boskovice: Albert.
· Hendl, J. 2005.: Kvalitativní výzkum: základní metody a aplikace. Praha: Portál.
· Drbohlav, D., Černík, J., Dzurova, D. 2004.: Dimensions of Integration: Migrant Youth in Central European Countries. IOM: Praha.
· Board on Children and Families and Other Bodies 1995: Immigrant Children and Their Families: Issues for Research and Policy. The Future of Children; Critical Issues for Children and Youths, Vol. 5, No. 2, Summer/Fall: 72-89.
· Petrů, E. 2007.: Integrace dětí imigrantů a azylantů. České Budějovice: diplomová práce.
· DRBOHLAV, D. Mezinárodní migrace obyvatelstva – pohyb i pobyt (Alenky v kraji divů). In: Šišková, T. Menšiny a migranti v České republice: my a oni v multikulturní společnosti 21. století. 1. vyd., Praha. Portál, 2001. 200s. ISBN 80-7178-648-9.
· MARKVART, I. 2004.: Cizinci tu nejsou cizí: názory českých školáků na cizince, zkušenosti dětí cizinců a pohledy pedagogů. 1. vyd. Louny: Knihovna Louny.
· Jasinskaja-Lahti, I. 2000.: Psychological acculturation and adaptation among Russian-speaking immigrant adolescents in Finland. Helsinki: University of Helsinki.
Předběžná náplň práce
Integrace dítěte s imigrantským původem do majoritní společnosti velmi závisí na jeho rodičích: na prostředí, z něhož pocházejí, na kulturním a sociálním kapitálu, kterým disponují a který svému dítěti předávají, na jazyku, pomocí něhož s dítětem denně komunikují a v neposlední řádě na zvolené integrační strategii rodičů-imigrantů. Z některých průzkumů vyplývá, že integraci dítěte-cizince rovněž ovlivňuje to, nakolik dobře se jejich rodiče orientují v přijímající společnosti a jejich institucích a na jaké úrovni ovládají její jazyk („INTERFACE – immigrants and national integration strategies“, 2008/ Jasinskaja-Lahti, I.: Psychological acculturation and adaptation among Russian-speaking immigrant adolescents in Finland, 2000).
Ne vše však závisí jenom na rodičích dětí-cizinců. Důležitou roli v procesu integrace hraje majoritní společnost a její otevřenost vůči přistěhovalcům. Překážkou na cestě k úspěšné integraci dítěte-cizince může být negativní vztah majoritní společnosti vůči národnostní skupině, k níž dítě patří. Průzkumy ukazují, že relativně znevýhodněné jsou v tomto ohledu děti rodičů, pocházejících ze zemí bývalého Sovětského svazu – především děti Ukrajinců a Rusů („Vztah Čechů k národnostním skupinám žijícím v ČR“, CVVM, březen 2011).
Ve své diplomové práci se budu zajímat o to, jaký vliv mají ruští a ukrajinští rodiče na integraci vlastních dětí do české majoritní společnosti. V této souvislosti budu pátrat po tom, co si o integraci vlastních dětí myslí, jak k jejich integraci přispívají, případně jak tomu vědomě a nevědomě zabraňují. Taktéž budu chtít zjistit názory rodičů-imigrantů na překážky, které jejich děti mají na cestě k úspěšné integraci. V neposlední řadě zhodnotím, jak skrze pohled na integraci dětí dospělí imigranti reflektují svoji vlastní integraci.
Předběžná náplň práce v anglickém jazyce
Immigrant children’s integration into a host society is very dependent on their parents: on environment they are coming from, on cultural and social capital they are able to transmit to their children, on a language they use for an everyday communication with children and, finally, on their own integration strategy. From some surveys on the topic it is evident that children’s integration is influenced by how well parents are familiar with host society, its institutions and language. As to external influences, immigrant children’s integration may be dependent on a host society and its openness to immigrants. Negative attitudes toward concrete ethnic group may hamper successful integration into a host society. Many researches show us, that there are stable negative attitudes toward Russian and Ukrainian immigrants in the Czech majority society.
Considering all of the above, in my diploma thesis I will investigate, what influence do Russian and Ukrainian immigrant parents have on their own children’s integration into the Czech society. In this respect I will want to know what do they think about their children’s integration, what do they do for their children’s successful integration, what they don’t do and why. Also I will try to find out immigrant parents’ opinions on barriers their children encounter on their way to integration into the Czech majority society. From parents’ narrations about their children’s integration I will try to understand what their own integration strategy is.
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK