Témata prací (Výběr práce)Témata prací (Výběr práce)(verze: 384)
Detail práce
   Přihlásit přes CAS
Výtvarný projev dítěte předškolního věku a jeho význam ve výchovném procesu
Název práce v češtině: Výtvarný projev dítěte předškolního věku a jeho význam ve výchovném procesu
Název v anglickém jazyce: Creative Expression of Preschool Age Children and its Meaning
in Educational Process
Klíčová slova: Výtvarný projev, předškolní věk, kresba, školní zralost, symbol ve výtvarném projevu, interpretace výtvarného projevu.
Klíčová slova anglicky: Creative expression, preschool age, drawing, school readiness, symbol in the visual speech, interpretation of artistic expression.
Akademický rok vypsání: 2010/2011
Typ práce: bakalářská práce
Jazyk práce: čeština
Ústav: Katedra pedagogiky (21-KPED)
Vedoucí / školitel: PhDr. Daniela Sedláčková, Ph.D.
Řešitel: skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd.
Datum přihlášení: 01.06.2011
Datum zadání: 01.06.2011
Schválení administrátorem: zatím neschvalováno
Datum potvrzení stud. oddělením: 22.06.2012
Datum a čas obhajoby: 28.05.2013 14:00
Datum odevzdání elektronické podoby:29.03.2013
Datum proběhlé obhajoby: 28.05.2013
Odevzdaná/finalizovaná: odevzdaná studentem a finalizovaná
Oponenti: Mgr. Tereza Komárková, Ph.D.
 
 
 
Zásady pro vypracování
Bakalářská práce s názvem „Výtvarný projev dítěte předškolního věku a jeho význam ve výchovném procesu“ se zaměřuje na využití dětské výtvarné tvorby ve výchovné, ale i ve vzdělávací práci pedagoga, rodiče, vychovatele. Zabývá se fenoménem zvaným dětská kresba a možnostmi jeho využití v každodenní výchově dětí. Popisuje celkový vývoj předškolního dítěte s důrazem na vývoj kresby a význam kresby při posuzování školní zralosti. Práce si klade za cíl strukturovat dosavadní poznatky o dětské výtvarné tvorbě a ukázat cestu dnešním vychovatelům k lepšímu porozumění dítěte skrze jeho výtvarný projev.
Seznam odborné literatury
BABYRÁDOVÁ, Hana. Symbol v dětském výtvarném projevu. 2. vyd. Brno: Masarykova univerzita v Brně, 2003, 132 s. Spisy Pedagogické fakulty Masarykovy univerzity v Brně, sv. 91. ISBN 80-210-3360-6.
ČÁP, Jan; MAREŠ, Jiří. Psychologie pro učitele. Praha : Portál, 2007. 655 s. ISBN 978-80-7367-273-7.
DAVIDO, Roseline. Kresba jako nástroj poznání dítěte. Praha : Portál, 2008. 205 s. ISBN 978-80-7367-415-1.
Dětská kresba v psychologickém výzkumu. Editor Anna Kucharská, Ludmila Májová. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta, 2005, 96 s. ISBN 80-729-0217-2.
FONTANA, David. Psychologie ve školní praxi. Praha : Portál, 2010. 383 s. ISBN 978-80-7367-725-1.
HRABAL, Vladimír. Pedagogickopsychologická diagnostika žáka. Praha : SPN,n.p., 1989. 198 s. ISBN 80-04-22149-1.
KREJČÍŘOVÁ, Dana a Marie VÁGNEROVÁ. Psychodiagnostika dětí a dospívajících. Vyd. 2. Editor Mojmír Svoboda. Praha: Portál, 2009, 791 s. ISBN 978-807-3675-660.
MERTIN, Václav; GILLERNOVÁ, Ilona "et al." . Psychologie pro učitelky mateřské školky. Praha : Portál, 2003. 230 s. ISBN 80-7178-799-X.
MLČÁK, Zdeněk. Diagnostické využití dětské kresby v práci učitele. Ostrava : Scholaforum, 1996. 25 s. ISBN 80-86058-05-0.
MLČÁKOVÁ, Renata. Grafomotorika a počáteční psaní. Vyd. 1. Praha: Grada, 2009, 223 s. Pedagogika (Grada). ISBN 978-802-4726-304.
NOVÁK, Tomáš. Co dítě sděluje, když nakreslí svou rodinu. Olomouc : Rubico, 2004. 48 s. ISBN 80-7346-037-8.
PIAGET, Jean ; INHELDEROVÁ, Bärbel. Psychologie dítěte. Praha : Portál, 2001. 143 s. ISBN 80-7178-608-X.
UŽDIL, Jaromír; ŠAŠINKOVÁ, Emilie. Výtvarná výchova v předškolním věku. Praha : SPN,n.p., 1983. 192 s.
UŽDIL, Jaromír. Čáry, klikyháky, paňáci a auta. Praha : Portál, 2002. 125 s. ISBN 80-7178-599-7.
VÁGNEROVÁ, Marie. Vývojová psychologie I.. Praha : Karolinum, 1996. 353 s. ISBN 80-7184-317-2.
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK