Výtvarný projev dítěte předškolního věku a jeho význam ve výchovném procesu
Název práce v češtině: | Výtvarný projev dítěte předškolního věku a jeho význam ve výchovném procesu |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | Creative Expression of Preschool Age Children and its Meaning in Educational Process |
Klíčová slova: | Výtvarný projev, předškolní věk, kresba, školní zralost, symbol ve výtvarném projevu, interpretace výtvarného projevu. |
Klíčová slova anglicky: | Creative expression, preschool age, drawing, school readiness, symbol in the visual speech, interpretation of artistic expression. |
Akademický rok vypsání: | 2010/2011 |
Typ práce: | bakalářská práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Katedra pedagogiky (21-KPED) |
Vedoucí / školitel: | PhDr. Daniela Sedláčková, Ph.D. |
Řešitel: | skrytý![]() |
Datum přihlášení: | 01.06.2011 |
Datum zadání: | 01.06.2011 |
Schválení administrátorem: | zatím neschvalováno |
Datum potvrzení stud. oddělením: | 22.06.2012 |
Datum a čas obhajoby: | 28.05.2013 14:00 |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 29.03.2013 |
Datum proběhlé obhajoby: | 28.05.2013 |
Odevzdaná/finalizovaná: | odevzdaná studentem a finalizovaná |
Oponenti: | Mgr. Tereza Komárková, Ph.D. |
Zásady pro vypracování |
Bakalářská práce s názvem „Výtvarný projev dítěte předškolního věku a jeho význam ve výchovném procesu“ se zaměřuje na využití dětské výtvarné tvorby ve výchovné, ale i ve vzdělávací práci pedagoga, rodiče, vychovatele. Zabývá se fenoménem zvaným dětská kresba a možnostmi jeho využití v každodenní výchově dětí. Popisuje celkový vývoj předškolního dítěte s důrazem na vývoj kresby a význam kresby při posuzování školní zralosti. Práce si klade za cíl strukturovat dosavadní poznatky o dětské výtvarné tvorbě a ukázat cestu dnešním vychovatelům k lepšímu porozumění dítěte skrze jeho výtvarný projev. |
Seznam odborné literatury |
BABYRÁDOVÁ, Hana. Symbol v dětském výtvarném projevu. 2. vyd. Brno: Masarykova univerzita v Brně, 2003, 132 s. Spisy Pedagogické fakulty Masarykovy univerzity v Brně, sv. 91. ISBN 80-210-3360-6.
ČÁP, Jan; MAREŠ, Jiří. Psychologie pro učitele. Praha : Portál, 2007. 655 s. ISBN 978-80-7367-273-7. DAVIDO, Roseline. Kresba jako nástroj poznání dítěte. Praha : Portál, 2008. 205 s. ISBN 978-80-7367-415-1. Dětská kresba v psychologickém výzkumu. Editor Anna Kucharská, Ludmila Májová. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta, 2005, 96 s. ISBN 80-729-0217-2. FONTANA, David. Psychologie ve školní praxi. Praha : Portál, 2010. 383 s. ISBN 978-80-7367-725-1. HRABAL, Vladimír. Pedagogickopsychologická diagnostika žáka. Praha : SPN,n.p., 1989. 198 s. ISBN 80-04-22149-1. KREJČÍŘOVÁ, Dana a Marie VÁGNEROVÁ. Psychodiagnostika dětí a dospívajících. Vyd. 2. Editor Mojmír Svoboda. Praha: Portál, 2009, 791 s. ISBN 978-807-3675-660. MERTIN, Václav; GILLERNOVÁ, Ilona "et al." . Psychologie pro učitelky mateřské školky. Praha : Portál, 2003. 230 s. ISBN 80-7178-799-X. MLČÁK, Zdeněk. Diagnostické využití dětské kresby v práci učitele. Ostrava : Scholaforum, 1996. 25 s. ISBN 80-86058-05-0. MLČÁKOVÁ, Renata. Grafomotorika a počáteční psaní. Vyd. 1. Praha: Grada, 2009, 223 s. Pedagogika (Grada). ISBN 978-802-4726-304. NOVÁK, Tomáš. Co dítě sděluje, když nakreslí svou rodinu. Olomouc : Rubico, 2004. 48 s. ISBN 80-7346-037-8. PIAGET, Jean ; INHELDEROVÁ, Bärbel. Psychologie dítěte. Praha : Portál, 2001. 143 s. ISBN 80-7178-608-X. UŽDIL, Jaromír; ŠAŠINKOVÁ, Emilie. Výtvarná výchova v předškolním věku. Praha : SPN,n.p., 1983. 192 s. UŽDIL, Jaromír. Čáry, klikyháky, paňáci a auta. Praha : Portál, 2002. 125 s. ISBN 80-7178-599-7. VÁGNEROVÁ, Marie. Vývojová psychologie I.. Praha : Karolinum, 1996. 353 s. ISBN 80-7184-317-2. |