Posuzování školní zralosti při zápisu do základní školy
Název práce v češtině: | Posuzování školní zralosti při zápisu do základní školy |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | Assessment of school maturity for entry to elementary school |
Klíčová slova: | Předškolní věk, školní zralost, školní připravenost, zápis do první třídy, zahájení školní docházky. |
Klíčová slova anglicky: | Pre-school age, school maturity, school readiness, enrollment to first grade, initiation of school attendance. |
Akademický rok vypsání: | 2010/2011 |
Typ práce: | bakalářská práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Katedra pedagogiky (21-KPED) |
Vedoucí / školitel: | Mgr. Jaroslava Stolařová |
Řešitel: | skrytý![]() |
Datum přihlášení: | 01.06.2011 |
Datum zadání: | 01.06.2011 |
Schválení administrátorem: | zatím neschvalováno |
Datum potvrzení stud. oddělením: | 07.02.2012 |
Datum a čas obhajoby: | 04.09.2012 10:00 |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 27.06.2012 |
Datum proběhlé obhajoby: | 04.09.2012 |
Odevzdaná/finalizovaná: | odevzdaná studentem a finalizovaná |
Oponenti: | PhDr. Hana Krykorková, CSc. |
Zásady pro vypracování |
Úvod
I. Teoretická část 1. Charakteristika dítěte předškolního věku z pohledu vývojové psychologie 1.1 Motorický vývoj předškolního dítěte 1.2 Kognitivní vývoj předškolního dítěte 1.3 Emoční vývoj dítěte předškolního věku 1.4 Sociální vývoj předškolního dítěte 2. Vymezení pojmů školní zralost a připravenost 2.1 Tělesná zralost a zdravotní stav dítěte 2.2 Kognitivní zralost 2.3 Emoční, sociální a pracovní zralost 3. Posuzování školní zralosti a připravenosti 3.1 Rodina 3.2 Mateřská škola 3.3 Dětský lékař 3.4 Zápis do první třídy 3.5 Pedagogicko-psychologická poradna 4. Legislativní rámec upravující zahájení povinné školní docházky II. Praktická část 5. Průběh zápisu do první třídy na vybraných základních školách 5.1 Metodika výzkumu 5.2 Data získaná z výzkumu 5.3 Výsledky výzkumu 5.4 Závěr výzkumu Závěr Seznam použité literatury |
Seznam odborné literatury |
BEDNÁŘOVÁ, Jiřina a Vlasta ŠMARDOVÁ. Školní zralost: Co by mělo umět dítě před vstupem do školy. 1. vyd. Brno: Computer Press, 2011. ISBN 978-80-251-2569-4.
HARTL, Pavel a Helena HARTLOVÁ. Psychologický slovník. 1. vyd. Praha: Portál, 2000. ISBN 80-7178-303-X. KOŤÁTKOVÁ, Soňa. Hry v mateřské škole v teorii a praxi. Praha : Grada Publishing, 2005. 184 s. ISBN 80-247-0852-3. KROPÁČKOVÁ, Jana. Budeme mít prvňáčka: Rady pro rodiče dětí od 5 let. 1. vyd. Praha: Portál, 2008. ISBN 978-80-7367-359-8. LANGMEIER, Josef; KREJČÍŘOVÁ, Dana. Vývojová psychologie. Praha : Grada Publishing, 2006. 368 s. ISBN 80-247-1284-9. NAKONEČNÝ, Milan. Lidské emoce. Praha : Academia, 2000. 335 s. ISBN 80-200-0763-6. NOVOTNÁ, Marie a Marta KREMLIČKOVÁ. Kapitoly ze speciální pedagogiky pro učitele. Praha: SPN - pedagogické nakladatelství, 1997. ISBN 80-85937-60-3. PEUTELSCHMIEDOVÁ, Alžběta. Mařenko, řekni Ř : Aby to dětem dobře mluvilo. Praha : Grada Publishing, 2007. 96 s. ISBN 978-80-247-2353-2. PLEVOVÁ, Irena. Období předškolního věku. In Přehled vývojové psychologie. Olomouc : Univerzita Palackého, 2005. s. 68-72. ISBN 80-244-0629-2. PLEVOVÁ, Irena; PETROVÁ, Alena. Dětská kresba a zvláštnosti dětské psychiky. In Přehled vývojové psychologie. Olomouc : Univerzita Palackého, 2005. s. 73-83. ISBN 80-244-0629-2. 60 PRŮCHA, Jan, Eliška WALTEROVÁ a Jiří MAREŠ. Pedagogický slovník. 4. vyd. Praha: Portál, 2003. ISBN 80-7178-772-8. SVOBODA (ed.), Mojmír, Dana KREJČÍŘOVÁ a Marie VÁGNEROVÁ. Psychodiagnostika dětí a dospívajících. 1. vyd. Praha: Portál, 2001. ISBN 80-7178-545-8. ŠULOVÁ, Lenka. Repetitorium vybraných poznatků vývojové psychologie. In Psychologie pro učitelky mateřské školy. Praha : Portál, 2010. s. 248. ISBN 978-80-7367-627-8. VÁGNEROVÁ, Marie. Vývojová psychologie I. : Dětství a dospívání. Praha : Karolinum, 2008. 467 s. ISBN 978-80-246-0956-0. VÁGNEROVÁ, Marie. Vývojová psychologie: Dětství, dospělost, stáří. 1. vyd. Praha: Portál, 2000. ISBN 80-7178-308-0. Zákon č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon). In: 2004. 2004. ZELINKOVÁ, Olga. Poruchy učení. Praha : Portál, 2000. 196 s. ISBN 80-7178-481-8. |