Témata prací (Výběr práce)Témata prací (Výběr práce)(verze: 368)
Detail práce
   Přihlásit přes CAS
Návrh instrumentálního řešení měření skupinové dynamiky školní třídy po adaptačním kurzu
Název práce v češtině: Návrh instrumentálního řešení měření skupinové dynamiky školní třídy po adaptačním kurzu
Název v anglickém jazyce: Proposal of instrumental solution of measuring group dynamics of school class after orientation program.
Klíčová slova: skupinová dynamika, školní třída, adaptační kurz, měření
Klíčová slova anglicky: group dynamics, school class, orientation program, measuring
Akademický rok vypsání: 2011/2012
Typ práce: bakalářská práce
Jazyk práce: čeština
Ústav: Katedra sociologie (23-KS)
Vedoucí / školitel: PhDr. Martin Buchtík, Ph.D.
Řešitel: skrytý - zadáno vedoucím/školitelem
Datum přihlášení: 07.06.2011
Datum zadání: 07.06.2011
Datum a čas obhajoby: 18.06.2012 00:00
Datum odevzdání elektronické podoby:18.05.2012
Datum proběhlé obhajoby: 18.06.2012
Oponenti: Mgr. Jiří Remr, Ph.D.
 
 
 
Seznam odborné literatury
AKEY, L.; BOBILYA, A.J.; MITCHELL, D. 2011. Outcomes of a spiritually focused wilderness orientation program. Journal of Experiential Education. Ročník 33, číslo 4: s. 301-322.
AKOS, P.; MARTIN, M. 2003. Transition groups for preparing students for middle school. The Journal for Specialists in Group Work. Ročník 28, číslo 2: 139-154.
AUSTIN, Mathew L.; MARTIN, Bruce; MITTELSTAEDT, Robin; OGLE, Dere; SCHANNING, Kevin. Outdoor Orientation Program Effects: Sense of Place and Social Benefits. Journal of Experiential Education. Ročník 31, číslo 3: s.435-439.
BABBIE, Earl. 2004. The Practice of Social Research. Belmont: Wadsworth.
BELZ, Horst, SIEGRIST, Marco. 2001. Klíčové kompetence a jejich rozvíjení. Praha: Portál.
BETTS David; CRADOCK, Mary; JASON, Leonard A.; JOHNSON, Jay; KRUECKEBERG, Suzy; SMITH, Sue. 1989. An evaluation of an orientation plus tutoring school-based prevention program. Professional School Psychology. Ročník 4, číslo 4: 273-284.
BUCHTÍK, Martin. 2009. Měření sociální koheze v třídních kolektivech. Diplomová práce. Praha: Univerzita Karlova v Praze.
CURTIS, Rick. 1994. Running a Frosh Wilderness orientation program. IN: Experiential Education: A Critical Resource for the 21st Century. Proceedings Manual of the Annual International Conference of the Association for Experiential Education (22., Austin, Texas, 3.-6. listopadu 1994)
ČAPEK, Robert. 2010. Třídní klima a školní klima. Praha: Grada
DELORS, Jacques et al. 2006. Learning: The Treasure Within. Report to UNESCO of the International Commission. Paříž: UNESCO Publishing.
URL: < http://www.unesco.org/education/pdf/DELORS_E.PDF>
DUBEC, Michal. 2007. Adaptační (stmelovací) soustředění. Praha: Projekt Odyssea
DURKHEIM, Emile. 2012. Moral Education. IN Ballantine, Jeanne H.; Spade, Joan Z. (eds.): Schools and society: a sociological approach to education (s. 29-34). Los Angeles: Sage/Pine Forge Press
EGOLF, Donald B. 2001 Forming Storming Norming Performing. Lincoln: Writers Club Press
FORSYTH, Donelson R. 2009. Group dynamics. Belmont: Wadsworth.
FRANC, Daniel; MARTIN, Andy; ZOUNKOVÁ, Daniela. 2007. Učení zážitkem a hrou: praktická příručka instruktora. Brno: Computer Press
FRANKOVSKÝ, Miroslav, KENTOŠ, Michal. 2008. Sociální konflikty. IN Výrost, Jozef, Slaměník, Ivan (eds.): Sociální psychologie. Praha: Grada.
GASS, Michael A.; GARVEY, Daniel E.; SUGERMAN, Deborah A. 2003. The long-term effects of a first-year student wilderness orientation program. The Journal of Experiential Education. Ročník 26, číslo 1: s. 34 – 41.
GILLERNOVÁ,Ilona. 1998. Sociální psychologie školy. IN Výrost, Jozef, Slaměník, Ivan: Aplikovaná sociální psychologie I. Praha, Portál.
GOSENPUD, Jerry. 1990. Evaluation of Experiential Learning. IN GENTRY, James (ed.): Guide to Business Gaming and Experiential Learning. East Brunswick: Nichols/GP Publishing
URL: < http://sbaweb.wayne.edu/~absel/bkl/BG/BGf3.pdf >
GRACEY, Harry L. 2012. Learning the Student Role: Kindergarten as Academic Boot Camp. IN Ballantine, Jeanne H.; Spade, Joan Z. (eds.): Schools and society: a sociological approach to education (s. 131-137). Los Angeles: Sage/Pine Forge Press
HANUŠ, Radek; CHYTILOVÁ, Lenka. 2009. Zážitkově pedagogické učení. Praha: Grada
HATTIE, John; MARSH, H.W.; NEILL, James T.; RICHARDS, Garry E. 1997. Adventure education and outward bound: Out-of-class experiences that make a lasting diference. Review of Educational Research. Ročník 67, číslo 1: s. 43 – 58.
HAVLÍK, Radomír; KOŤA, Jaroslav. 2011. Sociologie výchovy a školy. Praha: Portál
HELUS, Zdeněk. 2007. Sociální psychologie pro pedagogy. Praha: Grada.
JANOUŠEK, Jaromír. 2008. Sociální komunikace. IN Výrost, Jozef, Slaměník, Ivan (eds.): Sociální psychologie. Praha: Grada.
JOHNSON, David W.; JOHNSON,Frank P. 2003. Joining together: group theory and group skills. Boston: Allyn and Bacon.
JOSSE, Jane; SMITH, Artur. 1957. Some social-psychological aspects of the high school orientation program. Journal of Educational Sociology. Ročník 31: s. 99-106.
KAY, Gregor; WOLFE, Brent D. 2011. Perceived Impact of an Outdoor Orientation Program for First-Year University Students. Journal of Experiential Education. Ročník 34, číslo 1: 19 – 34.
KIRCHNER, Jiří. 2009. Psychologie prožitku a dobrodružství. Brno: Computer Press.
KOHOUT, Karel. 2010. Základy obecné pedagogiky. Praha: Univerzita Jana Amose Komenského
KOZEL, Martin. 2011. Skupinová dynamika školních tříd. Diplomová práce. Praha: Univerzita Karlova v Praze.
KOŽNAR, Jan. 1992. Skupinová dynamika: teorie a výzkum. Praha: Karolinum.
KUH, George D.; RANSDELL, Gary A. 1980. Evaluation by Discussion: An Evaluation Design for Postsecondary Programs quick view. The Journal of Higher Education, Ročník 51, Číslo 3: sg. 301-313.
LOVAŠ, Ladislav. 1998. Človek a zákon: Sociálne normy, sociálna spravodlivosť a psychológia práva. IN Výrost, Jozef, Slaměník, Ivan: Aplikovaná sociální psychologie I. Praha, Portál.
LOVAŠ, Ladislav. 2008. Malé sociální skupiny. IN Výrost, Jozef, Slaměník, Ivan (eds.): Sociální psychologie. Praha: Grada.
MACNAIR-SEMANDS, Rebecca. 2000. Examining the Beneficial Components of Groups: Commentary on Estabrooks and Carron (2000) and Terry et al. (2000). Group Dynamics: Theory, Research, and Practice. Ročník 4, číslo 3: 254-258.
MUSIL, Jiří V. 2003. Sociometrie v psychologické kognici. Olomouc: Cyrilometodějská fakuta UP Olomouc.
NAKONEČNÝ, Milan. 2009. Sociální psychologie. Praha: Academia.
NOEL, Daniel R. 2006. The Relationship of Cohesion to Stages of Group Development. Dizertační práce. Regent University.
PARSONS, Talcott. 2012. School Class as a Social System. IN Ballantine, Jeanne H.; Spade, Joan Z. (eds.): Schools and society: a sociological approach to education (s. 80-86). Los Angeles: Sage/Pine Forge Press
PETERSON, R.S. 2002. The Group Dynamics Q-Sort in Group Communication Research. IN Frey, Lawrence, R. (ed.): New Directions in Group Communication. Sage Pub.
PUNCH, Keith. 2008. Základy kvantitativního šetření. Praha: Portál.
SEDLÁČKOVÁ, M., ŠAFR, J. 2008. Koncept sociální koheze, důvěry a sociálního kapitálu v sociologii. IN Šubrt, J., a kol. (ed.): Soudobá sociologie II. Teorie sociálního jednání a sociální struktury. Praha: Karolinum.
SHAW, Martin E. 1976. Group Dynamics The Psychology of Small Group Behavior. New York: McGraw-Hill
TETLOCK, Philip, E., PETERSON, S. Randall, McGUIRE, Charles, CHANG, Shi-jie, FELD, Peter. 1992. Assessing Political Group Dynamics: A Test of the Groupthink Model. Journal of Personality and Social Psychology, Ročník 63, číslo 3: 403-425
TUCKMAN, Bruce. 1965. Developmental sequence in small groups. Psychological Bulletin, Ročník 63, číslo 6: s. 384-399
TUCKMAN, Bruce; JENSEN Mary Ann. 1977. Stages of Group Development Revisited. Group & Organization Management, Ročník 2, číslo 4: s. 419-427.
VALENTA, Josef. 2006. Osobnostní a sociální výchova a její cesty k žákovi. Kladno: Aisis
VÁŽANSKÝ, Mojmír. 1992. Volný čas a pedagogika zážitku. Brno: Masarykova univerzita
VECHETA, Vladimír. 2009. Outdoor aktivity. Brno: Comupter Press
Předběžná náplň práce
Bakalářská práce se zabývá měřením změn skupinové dynamiky školních tříd, jakožto důsledku absolvování adaptačního kurzu na začátku společné třídní historie, konkrétně se snaží o navržení validního dotazníku, který by tyto změny měřil. Nejdříve je vybrán a představen robustní konceptuální model skupinové dynamiky, který obsahuje dimenze, které pod tuto oblast sociálně psychologického zkoumání skupin můžeme zahrnout. Tento model je srovnán s tématy a cíli, na něž adaptační kurzy míří a je následně zúžen na ty dimenze skupinové dynamiky, které jsou pro třídu absolvující adaptační kurz relevantní. Tento zúžený model je dále podrobněji konceptualizován a operacionalizován. Výsledkem jsou indexy vyjadřující stav jednotlivých dimenzí skupinové dynamiky v dané třídě. Navržen je také celý výzkumný design měření skupinové dynamiky třídy po adaptačním kurzu. Na závěr jsou diskutovány další směry a možnosti pro validizaci a využití navrženého instrumentu.
Předběžná náplň práce v anglickém jazyce
The thesis focuses on the measurement of change in group dynamics in school classes, as a result of passing the orientation program in the beginning of their common class history. Concretely we want to propose a valid questionnaire, which will measure the change. First, we choose and introduce the robust conceptual model of group dynamics, which consist of dimensions, which we can include into this area of social psychological investigation of groups. This model is compared to the themes and goals of orientation programs and it is then reduced to those dimensions of group dynamics, which are relevant to the class that passed the orientation program. The reduced model is then further conceptualized and operationalized. As a result we form indexes expressing the quality of particular dimensions of group dynamics in the assessed class. The whole research design of measuring group dynamics in school class after orientation program is also proposed. In the end, further directions and possibilities for validization of the instrument and its usage are discussed.
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK