The occurrence of word-initial glottalization in Slovak English
Název práce v češtině: | Výskyt iniciálních glotalizací ve slovenské angličtině |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | The occurrence of word-initial glottalization in Slovak English |
Klíčová slova: | glotalizácia, prozodická štruktúra, slovenčina, angličtina, cudzí prízvuk |
Klíčová slova anglicky: | glottalization, prosodic structure, Slovak, English, foreign accent |
Akademický rok vypsání: | 2010/2011 |
Typ práce: | bakalářská práce |
Jazyk práce: | angličtina |
Ústav: | Ústav anglického jazyka a didaktiky (21-UAJD) |
Vedoucí / školitel: | doc. Mgr. Radek Skarnitzl, Ph.D. |
Řešitel: | skrytý![]() |
Datum přihlášení: | 16.05.2011 |
Datum zadání: | 16.05.2011 |
Schválení administrátorem: | zatím neschvalováno |
Datum a čas obhajoby: | 25.06.2012 00:00 |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 07.06.2012 |
Datum proběhlé obhajoby: | 25.06.2012 |
Odevzdaná/finalizovaná: | odevzdaná studentem a finalizovaná |
Oponenti: | Mgr. Jiřina Popelíková |
Zásady pro vypracování |
- prostudovat relevantní literaturu a vypracovat přehled dosavadních nálezů a metodologie výzkumu - pořídit a zpracovat 15 nahrávek mluvčích slovenské angličtiny (segmentace na slovní úrovni) - identifikace cílových kontextů (slov začínajících na vokály) a zarovnání hranic hlásek - analyzovat a vyhodnotit přítomnost glotalizace z hlediska povahy slova a pozice v promluvovém úseku |
Seznam odborné literatury |
Bacon, S. M. C. & Finnemann, M. D. (1992). “Sex Differences in Self-Reported Beliefs About Foreign-Language Learning and Authentic Oral and Written Input.” Language Learning, 42, pp. 471-495. Bissiri, M.P. & Volín, J. (2010). “Prosodic structure as a predictor of glottal stops before word-initial vowels in Czech English.” In: R. Vích (Ed.), 20th Czech-German Workshop - Speech Processing, Prague, pp. 23-28. Bissiri, M. P., Lecumberri, M. L., Cooke, M. & Volín, J. (2011). “The Role of Word-Initial Glottal Stops in Recognizing English Words.” In: Proceedings of the 12th Annual Conference of the International Speech Communication Association (Interspeech 2011), pp. 165-168. Florence: ISCA, ISSN: 1990-9772. Boersma, P. & Weenink, D. (2012). Praat: doing phonetics by computer, version 5.3.11., www.praat.org. Bőhm T., Both Z., & Németh G. (2010). “Automatic classification of regular vs. irregular phonation types.” Lecture Notes in Computer Science, Vol. 5933, Advances in Nonlinear Speech Processing, pp. 43-50. Carey, M. (2009). “Interlanguage Phonology: Sources of L2 Pronunciation ‘Errors.’” Phonetics and Phonology. Macquarie University. Available on-line fromhttp://clas.mq.edu.au/phonetics/phonology/interlanguage/pronerrors.html (accessed: 5 May 2012) Cenoz, J. & Lecumberri L. G. (1999). “The acquisition of English pronunciation: learner's views.” International Journal of Applied Linguistics 9, No. 1, pp. 3-15. Dilley L., Shattuck-Hufnagel & Ostendorf M. (1996). “Glottalization of word-initial vowels as a function of prosodic structure.” Journal of Phonetics 24, pp. 423-444. Firbas, J. (1992). Functional Sentence Perspective in Written and Spoken Communication. Cambridge: Cambridge University Press. Gass, S. M. & Selinker, L. (2008). Second Language Acquisition: An Introductory Course. New York and London: Routledge. Third edition. Gerratt, B. R. & Kreiman, J. (2001). “Toward a taxonomy of nonmodal phonation.” Journal of Phonetics 29, pp. 365-381. Gordon, M. & Ladefoged, P. (2001). “Phonation types: a cross-linguistic overview.” Journal of Phonetics 29, pp. 383-406 Kráľová, Z. (2005). Slovensko-anglická zvuková interferencia. Žilina: Žilinská univerzita, Fakulta prírodných vied. Leather, J. & James, A. R. (1996). “Second Language Speech.” In: Ritchie, W. C. & Bhatia, T. K. (eds.), Handbook of Second Language Acquisition (269-316). San Diego: Academic Press. Machač, P. & Skarnitzl, R. (2009). Principles of Phonetic Segmentation. Praha: Epocha. Pauliny, E. (1979). Slovenská fonológia. Bratislava: Slovenské pedagogické nakladateľstvo. Redi, L. & Shattuck-Hufnagel, S. (2001). “Variation in the realization of glottalization in normal speakers.” Journal of Phonetics 29, pp. 407-429. Roach, P. (1991). English Phonetics and Phonology. Cambridge: Cambridge University Press. Second edition. Sabol, J. (1979). “Rytmický ráz slovenčiny.” Kultúra slova 13, pp. 193-196. Skarnitzl, R. (2004). “Acoustic categories of nonmodal phonation in the context of the Czech conjunction “a”. Phonetica Pragensia 10, pp. 57-68. Skarnitzl, R. (2011). Znělostní kontrast nejen v češtině. Praha: Epocha. Smith, J. (2011). “Teaching Pronunciation with Multiple Models.” New Zealand Studies in Applied Linguistics 17, Issue 2, pp. 107-115. Volín, J. (2002). IPA-Based Transcription for Czech Students of English. Praha: Karolinum. Volín, J. (2007). Statistické metody ve fonetickém výzkumu. Praha: Epocha. Volín, J., Uhrinová M. & Skarnitzl, R. (2012, in print). “The effect of word-initial glottalization on word monitoring in Slovak speakers of English.” In: Waniek-Klimczak (Ed.), Research in Language, Vol. 10. |