Témata prací (Výběr práce)Témata prací (Výběr práce)(verze: 385)
Detail práce
   Přihlásit přes CAS
Vliv genderu na profesionální výběr zpráv: Posuzují editorky zpravodajskou hodnotu událostí jinak než editoři? Existují "ženské" a "mužské" preference zpravodajských hodnot?
Název práce v češtině: Vliv genderu na profesionální výběr zpráv: Posuzují editorky zpravodajskou hodnotu událostí jinak než editoři? Existují "ženské" a "mužské" preference zpravodajských hodnot?
Název v anglickém jazyce: Gender Influence on Professional News Selection: DO Female Editors Judge News Value of Events Differently Than Male Editors? Are There "Female" and "Male" Preferences of News Values_
Klíčová slova: gender – genderové stereotypy – novinářky – editorky – zpravodajské hodnoty – „tvrdé“ a „měkké“ zprávy – rozhodovací procesy – výběr zpráv
Klíčová slova anglicky: gender – gender stereotypes – female journalists – female editors – news values – „hard“ and „soft“ news – decision making processes – news selection
Akademický rok vypsání: 2008/2009
Typ práce: diplomová práce
Jazyk práce: čeština
Ústav: Katedra mediálních studií (23-KMS)
Vedoucí / školitel: PhDr. Lenka Vochocová, Ph.D.
Řešitel: skrytý - zadáno vedoucím/školitelem
Datum přihlášení: 13.05.2011
Datum zadání: 13.05.2011
Datum a čas obhajoby: 23.06.2011 00:00
Místo konání obhajoby: FSV Praha 1.
Datum odevzdání elektronické podoby:20.05.2011
Datum proběhlé obhajoby: 23.06.2011
Oponenti: PhDr. Sylvie Fišerová
 
 
 
Seznam odborné literatury
ALDOORY, L. The Social Construction of Leadership and its Implication for Women in Mass Communication. In CREEDON, P. – CRAMER, J. (eds.) Women in Mass Communication. 3rd edition. Thousand Oaks: SAGE Publications, 2007, s. 247-255. ISBN 1-4129-3695-0.

BEASLEY, M. How to Stir Up a Hornet´s Nest: Studying the Implications of Women Journalism Majors. In CREEDON, P. – CRAMER, J. (eds.) Women in Mass Communication. 3rd edition. Thousand Oaks: SAGE Publications, 2007, s. 23-46. ISBN 1-4129-3695-0.

BERNARD, J. My Four Revolutions: An Autobiographical History of ASA. The American Journal of Sociology, 1973, vol. 78, no. 4, s. 773-791. ISSN 0002-9602.

BRUIN, M. de. Organizational, Professional and Gender Identities: Overlapping, Coinciding and Contradicting Realities in Carribean Media Practice. In BRUIN, M. de. – ROSS, K. (eds.) Gender and Newsroom Cultures: Identities at Work. 1st edition. Creskill: Hampton Press, 2004, s. 1-16. ISBN 1-57273-588-0.

BRUIN, M. de. – ROSS, K. Introduction: Beyond the Body Counts. In BRUIN, M. de. – ROSS, K. (eds.) Gender and Newsroom Cultures: Identities at Work. 1st edition. Creskill: Hampton Press, 2004, s. i-xiv. ISBN 1-57273-588-0.

BYERLY, C. – ROSS, K. Women and Media: A Critical Introduction. Malden: Blackwell Publishing, 2006. 293 s. ISBN 9781405116077.

CARTER, C. – BRANSTON, G. – ALLAN, S. Setting New(s) Agendas:
An Introduction. In CARTER, C. – BRANSTON, G. – ALLAN, S. (eds.) News, Gender and Power. 1st edition. London: Routledge, 1998, s. 1-12. ISBN 0-415-17016-8.

CARTER, C. – BRANSTON, G. – ALLAN, S. The Gender Politics of Journalism:
An Introduction. In CARTER, C. – BRANSTON, G. – ALLAN, S. (eds.) News, Gender and Power. 1st edition. London: Routledge, 1998, s. 13-16. ISBN 0-415-17016-8.

CARTER, C. – STEINER, L. Mapping the Contested Terrain of Media and Gender Research. In CARTER, C. – STEINER, L. (eds.) Critical Readings: Media and Gender. 1st edition. Maidenhead: Open University Press, 2004, s. 11-35. ISBN
0-335-21097.

CHAMBERS, D. – STEINER, L. – FLEMING, C. Women and Journalism. 1st edition. London: Routledge, 2004. 278 s. ISBN 0-415-27445-1.

CRAFT, S. – WANTA, W. Women in the Newsroom: Influence of Female Editors and Reporters on the News Agenda. Journalism and Mass Communication Quarterly, 2004, vol. 81, no. 1, s. 124-138. ISSN 1077-6990.

DELANO, A. Women Journalists: What´s the Difference? Journalism Studies, 2003, vol. 4, no. 2, s. 273-286. ISSN 1461-670X.

DJERF-PIERRE, M. The Gender of Journalism: The Structure and Logic of the Field in the Twentieth Century. Nordicom Review, 2007, Jubilee Issue, s. 81-104. ISSN 0349-5949.

DJERF-PIERRE, M. – LÖFGREN NILSSON, M. Gender Typing in the Newsrooms: The Feminization of Swedish Television News Production, 1958 – 2000. In BRUIN, M. de. – ROSS, K. (eds.) Gender and Newsroom Cultures: Identities at Work.
1st edition. Creskill: Hampton Press, 2004, s. 79-104. ISBN 1-57273-588-0.

DOW, B. Prime Time Feminism: Entertainment Televison and Women´s Progress.
In LONT, C. (ed.) Women and Media: Content, Careers, Criticism. 1st edition. Betmont: Wadsworth, 1995, s. 192-227. ISBN 0-534-24732-6.

FOOTE, J. Women Correspondents and the Evening News. In LONT, C. (ed.) Women and Media: Content, Careers, Criticism. 1st edition. Betmont: Wadsworth, 1995, s. 229-238. ISBN 0-534-24732-6.

FRÖHLICH, R. Feminine and Feminist Values in Communication Professions: Exceptional Skills and Expertise or „Friendliness Trap“? In BRUIN, M. de. – ROSS, K. (eds.) Gender and Newsroom Cultures: Identities at Work. 1st edition. Creskill: Hampton Press, 2004, s. 65-77. ISBN 1-57273-588-0.

FRÖHLICH, R. Three Steps Forward and Two Back? Women Journalists in the Western World Between Progress, Standstill and Retreat. In Creedon, P. – Cramer, J. (eds.) Women in Mass Communication. 3rd edition. Thousand Oaks: SAGE Publications, 2007, s. 35-46. ISBN 1-4129-3695-0.

GALLAGHER, M. Unequal Opportunities: The Case of Women and the Media.
1st edition. Paris: The UNESCO Press, 1981. 221 s. ISBN 92-3-101897-3.

GALLEGO, J. – et al. Gender Stereotyping in the Production of News. In BRUIN, M. de. – ROSS, K. (eds.) Gender and Newsroom Cultures: Identities at Work.
1st edition. Creskill: Hampton Press, 2004, s. 43-63. ISBN 1-57273-588-0.

GALTUNG, J. – RUGE M. The Structure of Foreign News: The Presentation of the Congo, Cuba and Cyprus Crises in Four Norwegian Newspapers. Journal of Peace Research, 1965, vol. 2, no. 1, s. 64–91. ISSN 0022-3433.

HALLIN, D. – MANCINI, P. Systémy médií v postmoderním světě. 1. vydání. Praha: Portál, 2008. 368 s. ISBN 978-807367-377-2.

HARCUP, T. – O´NEILL, D. What Is News? Galtung and Ruge Revisited. Journalism Studies, vol. 2, no. 2, s. 261-280. ISSN 1461-670X.

HENDL, J. Přehled statistických metod zpracování dat: Analýza a metaanalýza dat. 1. vydání. Praha: Portál, 2004. 584 s. ISBN 80-7178-820-1.

HOLLAND, P. The Politics of the Smile: „Soft News“ and the Sexualisation of the Popular Press. In CARTER, C. – BRANSTON, G. – ALLAN, S. (eds.) News, Gender and Power. 1st edition. London: Routledge, 1998, s. 17-32. ISBN 0-415-17016-8.

JOSEPH, A. The Gender (Dis)advantage in Indian Print Media. In BRUIN, M. de. – ROSS, K. (eds.) Gender and Newsroom Cultures: Identities at Work. 1st edition. Creskill: Hampton Press, 2004, s. 161-178. ISBN 1-57273-588-0.

JOSEPHI, B. Journalism Education. In WAHL-JORGENSEN, K. – HANITZSCH, T. (eds.) The Handbook of Journalism Studies. 1st edition. New York: Routledge, 2009, s. 42-56. ISBN 0-203-87768-3.

KITZINGER, J. The Gender-politics of News Production: Silenced Voices and False Memories. In CARTER, C. – BRANSTON, G. – ALLAN, S. (eds.) News, Gender and Power. 1st edition. London: Routledge, 1998, s. 186-203. ISBN 0-415-17016-8.

LAFKY, S. Women in Broadcast News: More than Window Dressing on the Set, Less Than Equal with Men. In LONT, C. (ed.) Women and Media: Content, Careers, Criticism. 1st edition. Betmont: Wadsworth, 1995, s. 251-260. ISBN 0-534-24732-6.

LAVIE, A. Organizational Factors in the Radio Newsroom: Cause for Hope or Despair? In BRUIN, M. de. – ROSS, K. (eds.) Gender and Newsroom Cultures: Identities at Work. 1st edition. Creskill: Hampton Press, 2004, s. 119-142. ISBN
1-57273-588-0.

LAVIE, A. – LEHMAN-WILZIG, S. Whose News? Does Gender Determine the Editorial Product? European Journal of Communication, 2003, vol. 18, no. 1, s. 5-29. ISSN 0267-3231.

LEHMAN-WILZIG, S. – SELETZKY, M. Hard News, Soft News, „General“ News: The Necessity and Utility of an Intermediate Classification. Journalism, 2010, vol. 11,
no. 1, s. 37-56. ISSN 1464-8849.

LONT, C. Introduction. In LONT, C. (ed.) Women and Media: Content, Careers, Criticism. 1st edition. Betmont: Wadsworth, 1995, s. 1-15. ISBN 0-534-24732-6.

MACHARIA, S. – O´CONNOR, D. – NDANGAM, L. (eds.) Who Makes the News? Global Media Monitoring Project 2010. London, Toronto: World Association for Christian Communication, 2010. 112 s. [cit. 2011-03-23]. Dostupný z WWW: http://www.whomakesthenews.org/images/stories/restricted/global/global_en.pdf

MELIN-HIGGINS, M. Coping with Journalism: Gendered Newsroom Culture.
In BRUIN, M. de. – ROSS, K. (eds.) Gender and Newsroom Cultures: Identities at Work. 1st edition. Creskill: Hampton Press, 2004, s. 195-220. ISBN 1-57273-588-0.

NICHOLSON, J. Women in Newspaper Journalism (Since the 1990s). In CREEDON, P. – CRAMER, J. (eds.) Women in Mass Communication. 3rd edition. Thousand Oaks: SAGE Publications, 2007, s. 35-46. ISBN 1-4129-3695-0.

O´NEILL, D. – HARCUP, T. News Values and Selectivity. In WAHL-JORGENSEN,
K. – HANITZSCH, T. (eds.) The Handbook of Journalism Studies. 1st edition. New York: Routledge, 2009, s. 161-174. ISBN 0-203-87768-3.

RENZETTI, C. – CURRAN, D. Ženy, muži a společnost. 1. vydání. Praha: Karolinum, 2003. 642 s. ISBN 80-246-0525-2.

ROBINSON, G. Gender in the Newsroom: Canadian Experiences. In BRUIN, M. de. – ROSS, K. (eds.) Gender and Newsroom Cultures: Identities at Work. 1st edition. Creskill: Hampton Press, 2004, 179-183. ISBN 1-57273-588-0.

ROSS, K. Sex at Work: Gender Politics and Newsroom Culture. In BRUIN, M. de. – ROSS, K. (eds.) Gender and Newsroom Cultures: Identities at Work. 1st edition. Creskill: Hampton Press, 2004, s. 143-160. ISBN 1-57273-588-0.

SCHULMAN, N. Wrinkling the Fabric of the Press: Newspaper Opinion Columns in
a Different Voice. In LONT, C. (ed.) Women and Media: Content, Careers, Criticism. 1st edition. Betmont: Wadsworth, 1995, s. 55-67. ISBN 0-534-24732-6.

STEEVES, L. The Global Context of Women in Communication. In CREEDON, P. – CRAMER, J. (eds.) Women in Mass Communication. 3rd edition. Thousand Oaks: SAGE Publications, 2007, s. 191-206. ISBN 1-4129-3695-0.

THIEL STERN, S. Increased Legitimacy, Fewer Women? Analyzing Editorial Leadership and Gender in Online Journalism. In CREEDON, P. – CRAMER, J. (eds.) Women in Mass Communication. 3rd edition. Thousand Oaks: SAGE Publications, 2007, s. 133-145. ISBN 1-4129-3695-0.

TRAMPOTA, T. Zpravodajství. 1. vydání. Praha: Portál, 2006. 191 s. ISBN
80-7367-096-8.

TUCHMAN, G. Making News: A Study in the Construction of Reality. 1st edition. New York: The Free Press, 1978. 244 s. ISBN 0-02-932960-4.

TUCHMAN, G. Objectivity as Strategic Ritual: An Examination of Newsmen's Notions of Objectivity. The American Journal of Sociology, 1972, vol. 77, no. 4, s. 660-679. ISSN 0002-9602.

VOCHOCOVÁ, L. Genderové složení zpravodajských redakcí v ČR: Metodologické komplikace a pokus o teoretické řešení. In: JIRÁK, J. – KÖPPLOVÁ, B. – KASL KOLMANNOVÁ, D. (eds.) Média 20 let poté. 1. vydání. Praha: Portál, 2009,
s. 159-168. ISBN 978-80-7367-446-5.

VOCHOCOVÁ, L. Ženy ve zpravodajských redakcích: Falešné naděje na dobytí maskulinní pevnosti. Mediální studia, 2008, roč. 3, č. 2, s. 130–153, ISSN
1801-9978.

WEAVER, D. – WILHOIT, C. The American Journalist: A Portrait of U.S. News People and Their Work. 1st edition. Bloomington: Indiana University Press, 1986.
216 s. ISBN 0-253-30602-7.

WESTERSTÄHL, J. – JOHANSSON, F. Foreign News: News Values and Ideologies. European Journal of Communication, 1994, vol. 9, no. 1, s. 71-89. ISSN 0267-3231.

WHITLOW, S. How Male and Female Gatekeepers Respond to News Stories about Women. Journalism Quarterly, 1977, vol. 54, no. 3, s. 573-579, 609. ISSN
0196-3031.

WILLIAMS, C. The Glass Escalator: Hidden Advantages for Men in the „Female“ Professions. In KIMMEL, M. – ARONSON, A. (eds.) The Gendered Society Reader. 1st edition. New York: Oxford University Press, 2000, s. 294-310. ISBN
0-19-512586-X.

ZOONEN, L. van. Feminist Media Studies. 1st edition. London: SAGE Publications, 1994. 173 s. ISBN 0-8039-8554-1.

ZOONEN, L. van. One of the girls? The Changing Gender of Journalism.
In CARTER, C. – BRANSTON, G. – ALLAN, S. (eds.) News, Gender and Power.
1st edition. London: Routledge, 1998, s. 33-46. ISBN 0-415-17016-8.

Internetové zdroje
The Art and Popular Culture Encyclopedia
http://www.artandpopularculture.com/Bra_burning [cit. 2010-11-09].

European Federation of Journalists
http://europe.ifj.org/en/articles/efj-survey-women-journalists-in-the-european-integration-process [cit. 2011-05-10].

International Federation of Journalists
http://www.ifj.org/en/pages/gender-issues [cit. 2011-03-28].

You Tube
http://www.youtube.com/watch?v=mFv1IVutReo [cit. 2011-04-12].

Předběžná náplň práce
Tato diplomová práce se bude zabývat organizací mediálních institucí, mediální produkcí a rozhodovacími procesy při výběru zpráv. Popíše pozici novinářek v redakcích a vliv, který mají na mediální obsahy. Jejím cílem je nalézt odpověď na otázku, zdali gender ovlivňuje zpravodajskou produkci a výběr zpráv.
Teoretická část se bude zabývat různými přístupy k tematice genderových vlivů na produkci zpráv, popisem postavení a stereotypizace novinářek a strategií, které volí, aby se s nimi vyrovnaly. Dále stručně zrekapituluje hlavní teorie zpravodajských hodnot a dichotomii „tvrdých“ a „měkkých“ zpráv.
Výzkumná část popíše studii genderových vlivů na rozhodovací procesy při výběru zpráv v českých celostátních seriózních denících. Tato studie vychází z výzkumu Alizy Lavie a Sama Lehman-Wilziga „„Whose News? Does gender determine the Editorial Product?“ z roku 2003, který se zabývá vlivem na rozhodovací procesy v izraelských denících. Obě studie hledají odpověď na otázky: Posuzují editorky zpravodajskou hodnotu událostí jinak než editoři? Existují „ženské“ a „mužské“ preference zpravodajských hodnot?
Předběžná náplň práce v anglickém jazyce
This thesis is going to focus on the organization of media institutions, media production and on desicion-making processes in news redactions. It will describe female journalists´ position in the redactions and the influence they have on the media content. Its aim is to find an answer to the question if gender influences news production and decision making processes.
The theoretical part is going to deal with different approaches to the topic of gender influence on the news production, describe the situation and stereotyping of female journalists and strategies they choose to deal with it. Next it will briefly recapitulate the main news values theories and the dichotomy of „hard“ and „soft“ news.
The research part will describe the study of gender influence on decision-making processes during news selection in Czech national daily broadsheet newspapers. The current study has its base in the 2003 research of Aliza Lavie and Sam Lehman-Wilzig „Whose News? Does gender determine the Editorial Product?“, which investigates the gender influence on decision making processes in Israeli daily newspapers. Both studies search for answers to two main questions: Do female editors judge the news value of events differently than male editors? Are there „female“ and „male“ preferences of news values?
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK