Výuka českého jazyka v 1. - 3. ročníku základních škol pro sluchově postižené - popis současného stavu a možnosti inovace
Název práce v češtině: | Výuka českého jazyka v 1. - 3. ročníku základních škol pro sluchově postižené - popis současného stavu a možnosti inovace |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | Learning Czech language in the 1 - 3 grade of elementary schools for hearing impaired - description of current situation and potentiality of innovation |
Klíčová slova: | lingvodidaktika, čeština jako mateřský jazyk, čeština jako cizí jazyk, český znakový jazyk, prvopočáteční čtení a psaní, žák se sluchovým postižením, prelingválně neslyšící žák |
Klíčová slova anglicky: | Linguistic Didactic, Czech as a Mother Language, Czech as a Foreign Language, Czech Sign language, Reading and Writing Education, Hearing Impaired Pupil, Profoundly Deaf Pupil |
Akademický rok vypsání: | 2010/2011 |
Typ práce: | diplomová práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Ústav českého jazyka a teorie komunikace (21-UCJTK) |
Vedoucí / školitel: | Mgr. Andrea Hudáková, Ph.D. |
Řešitel: | skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd. |
Datum přihlášení: | 12.05.2011 |
Datum zadání: | 12.05.2011 |
Schválení administrátorem: | zatím neschvalováno |
Datum a čas obhajoby: | 13.09.2013 00:00 |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 07.08.2013 |
Datum proběhlé obhajoby: | 13.09.2013 |
Odevzdaná/finalizovaná: | odevzdaná studentem a finalizovaná |
Oponenti: | PhDr. Romana Petráňová, Ph.D. |
Zásady pro vypracování |
Práce je zaměřena na výuku českého jazyka u dětí se sluchovým postižením v 1. – 3. ročnících ZŠ pro sluchově postižené, v nichž žáci jednak začínají pronikat do systému češtiny a jednak si musí osvojit elementární (mechanickou) techniku čtení a psaní.
V první části práce se diplomantka na základě pozorování výuky a následných rozhovorů s pozorovanými učiteli a také studia příslušné literatury pokusí popsat současný stav. Zaměří se při tom zejména na používané metody, postupy, učební materiály a pomůcky. V druhé části práce pak diplomantka zváží možnosti inovace vyučování českého jazyka v ZŠ pro sluchově postižené, a to včetně využití metod, postupů, učebních materiálů a pomůcek užívaných při výuce češtiny jako cizího jazyka u dětí. Jedním z hlavních cílů práce je posoudit, jak lze u dětí, jejichž prvním jazykem je český znakový jazyk, účelně propojit výuku prvopočátečního čtení a psaní s výukou češtiny jako cizího jazyka a do jaké míry je při tom možno opírat se o Společný evropský referenční rámec pro jazyky. |
Seznam odborné literatury |
Advances In Cognition, Education and Deafness. Washington, D.C. : Gallaudet University Press, 1991.
ČADSKÁ, M. akol. K některým problémům výuky češtiny jako cizího jazyka. Praha : ÚJOP UK, 1997. ČECHOVÁ, M., STYBLÍK, V. Čeština a její vyučování. Praha : SPN, 1998. Educating Deaf Students: Global Perspectives. Washington : GUP, 2004. Gregory, S. a kol. (eds) Problémy vzdělávání sluchově postižených. Praha : FF UK, 2001. HÁJKOVÁ, E. Žák s cizím mateřským jazykem v české škole. In Čeština - jazyk slovanský. Ostrava : Ostravská univerzita, 2001. HENDRICH, J. akol. Didaktika cizích jazyků. Praha : SPN, 1988. HRDLIČKA, M. Čeština - cizí jazyk. Praha : ISV, 2002. HRDLIČKA, M. Čeština je cizí jazyk 2010: Úroveň A1 podle SERR. Plzeň : Západočeská univerzita. HRDLIČKA, M. Gramatika a výuka češtiny jako cizího jazyka (K prezentaci gramatiky českého jazyka v učebnicích češtiny pro cizince). Praha : Karolinum, 2009. HRDLIČKA, M. Kapitoly o češtině jako cizím jazyku. Plzeň : Západočeská univerzita v Plzni, 2010. KOMORNÁ, M. Systém vzdělávání osob se sluchovým postižením v ČR a specifika vzdělávacích metod při výuce. Praha : Česká komora tlumočníků znakového jazyka, 2008. KŘIVÁNEK, Z., WILDOVÁ, R. Didaktika prvopočátečního čtení a psaní. Praha : PedF UK, 1998. MARSCHARK, M. Educating Deaf Students: From Research to Practice. New York : Oxford University Press, 2002. MARSCHARK, M., HAUSER, P. (eds) Deaf cognition: foundations and outcomes. New York, N. Y. : Oxford University Press, 2008. METZGER, M. (ed.). Bilingualism and Identity in Deaf Communities. Washington : Gallaudet University Press, 2000. MOORES, D. F. Deaf Learners: development in Curriculum and Instruction. Washington, DC : Gallaudet University Press, 2006. Společný evropský referenční rámec pro jazyky. Jak se učíme jazykům, jak je vyučujeme a jak v jazycích hodnotíme. Překlad Ivanová, J. a kol. Olomouc, 2001. ŠEBESTA, K. Od jazyka ke komunikaci: didaktika českého jazyka a komunikační výchova. Praha : Karolinum, 2005. WILDOVÁ, R.(ed.) Aktuální problémy didaktiky prvopočátečního psaní a čtení. Praha : PedF UK, 2002. učební materiály na český jazyk používané v základních šklách pro sluchově postižené a učební materiály používané při výuce češtiny u malých cizinců |