Témata prací (Výběr práce)Témata prací (Výběr práce)(verze: 381)
Detail práce
   Přihlásit přes CAS
Výuka českého jazyka v 1. - 3. ročníku základních škol pro sluchově postižené - popis současného stavu a možnosti inovace
Název práce v češtině: Výuka českého jazyka v 1. - 3. ročníku základních škol pro sluchově postižené
- popis současného stavu a možnosti inovace
Název v anglickém jazyce: Learning Czech language in the 1 - 3 grade of elementary schools
for hearing impaired - description
of current situation and potentiality of innovation
Klíčová slova: lingvodidaktika, čeština jako mateřský jazyk, čeština jako cizí jazyk, český znakový jazyk, prvopočáteční čtení a psaní, žák se sluchovým postižením, prelingválně neslyšící žák
Klíčová slova anglicky: Linguistic Didactic, Czech as a Mother Language, Czech as a Foreign Language, Czech Sign language, Reading and Writing Education, Hearing Impaired Pupil, Profoundly Deaf Pupil
Akademický rok vypsání: 2010/2011
Typ práce: diplomová práce
Jazyk práce: čeština
Ústav: Ústav českého jazyka a teorie komunikace (21-UCJTK)
Vedoucí / školitel: Mgr. Andrea Hudáková, Ph.D.
Řešitel: skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd.
Datum přihlášení: 12.05.2011
Datum zadání: 12.05.2011
Schválení administrátorem: zatím neschvalováno
Datum a čas obhajoby: 13.09.2013 00:00
Datum odevzdání elektronické podoby:07.08.2013
Datum proběhlé obhajoby: 13.09.2013
Odevzdaná/finalizovaná: odevzdaná studentem a finalizovaná
Oponenti: PhDr. Romana Petráňová, Ph.D.
 
 
 
Zásady pro vypracování
Práce je zaměřena na výuku českého jazyka u dětí se sluchovým postižením v 1. – 3. ročnících ZŠ pro sluchově postižené, v nichž žáci jednak začínají pronikat do systému češtiny a jednak si musí osvojit elementární (mechanickou) techniku čtení a psaní.
V první části práce se diplomantka na základě pozorování výuky a následných rozhovorů s pozorovanými učiteli a také studia příslušné literatury pokusí popsat současný stav. Zaměří se při tom zejména na používané metody, postupy, učební materiály a pomůcky. V druhé části práce pak diplomantka zváží možnosti inovace vyučování českého jazyka v ZŠ pro sluchově postižené, a to včetně využití metod, postupů, učebních materiálů a pomůcek užívaných při výuce češtiny jako cizího jazyka u dětí.
Jedním z hlavních cílů práce je posoudit, jak lze u dětí, jejichž prvním jazykem je český znakový jazyk, účelně propojit výuku prvopočátečního čtení a psaní s výukou češtiny jako cizího jazyka a do jaké míry je při tom možno opírat se o Společný evropský referenční rámec pro jazyky.
Seznam odborné literatury
Advances In Cognition, Education and Deafness. Washington, D.C. : Gallaudet University Press, 1991.

ČADSKÁ, M. akol. K některým problémům výuky češtiny jako cizího jazyka. Praha : ÚJOP UK, 1997.
ČECHOVÁ, M., STYBLÍK, V. Čeština a její vyučování. Praha : SPN, 1998.
Educating Deaf Students: Global Perspectives. Washington : GUP, 2004.
Gregory, S. a kol. (eds) Problémy vzdělávání sluchově postižených. Praha : FF UK, 2001.
HÁJKOVÁ, E. Žák s cizím mateřským jazykem v české škole. In Čeština - jazyk slovanský. Ostrava : Ostravská univerzita, 2001.
HENDRICH, J. akol. Didaktika cizích jazyků. Praha : SPN, 1988.
HRDLIČKA, M. Čeština - cizí jazyk. Praha : ISV, 2002.
HRDLIČKA, M. Čeština je cizí jazyk 2010: Úroveň A1 podle SERR. Plzeň : Západočeská univerzita.
HRDLIČKA, M. Gramatika a výuka češtiny jako cizího jazyka (K prezentaci gramatiky českého jazyka v učebnicích češtiny pro cizince). Praha : Karolinum, 2009.
HRDLIČKA, M. Kapitoly o češtině jako cizím jazyku. Plzeň : Západočeská univerzita v Plzni, 2010.
KOMORNÁ, M. Systém vzdělávání osob se sluchovým postižením v ČR a specifika vzdělávacích metod při výuce. Praha : Česká komora tlumočníků znakového jazyka, 2008.
KŘIVÁNEK, Z., WILDOVÁ, R. Didaktika prvopočátečního čtení a psaní. Praha : PedF UK, 1998.
MARSCHARK, M. Educating Deaf Students: From Research to Practice. New York : Oxford University Press, 2002.
MARSCHARK, M., HAUSER, P. (eds) Deaf cognition: foundations and outcomes. New York, N. Y. : Oxford University Press, 2008.
METZGER, M. (ed.). Bilingualism and Identity in Deaf Communities. Washington : Gallaudet University Press, 2000.
MOORES, D. F. Deaf Learners: development in Curriculum and Instruction. Washington, DC : Gallaudet University Press, 2006.
Společný evropský referenční rámec pro jazyky. Jak se učíme jazykům, jak je vyučujeme a jak v jazycích hodnotíme. Překlad Ivanová, J. a kol. Olomouc, 2001.
ŠEBESTA, K. Od jazyka ke komunikaci: didaktika českého jazyka a komunikační výchova. Praha : Karolinum, 2005.
WILDOVÁ, R.(ed.) Aktuální problémy didaktiky prvopočátečního psaní a čtení. Praha : PedF UK, 2002.

učební materiály na český jazyk používané v základních šklách pro sluchově postižené a učební materiály používané při výuce češtiny u malých cizinců
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK