Hobojové sólo ve Smetanově Blaníku v kontextu pastorálních motivů v hudbě 19. století
Název práce v češtině: | Hobojové sólo ve Smetanově Blaníku v kontextu pastorálních motivů v hudbě 19. století |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | The oboe solo in Smetana's Blaník in the context of the 19th century pastoral musical motifs |
Klíčová slova: | Blaník, Bedřich Smetana, symfonická báseň, programní hudba, pastorale, lokální kolorit, hoboj, anglický roh |
Klíčová slova anglicky: | Blaník, Bedřich Smetana, symphonic poem, programme music, pastoral, couleur locale, oboe, english horn |
Akademický rok vypsání: | 2010/2011 |
Typ práce: | bakalářská práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Ústav hudební vědy (21-UHV) |
Vedoucí / školitel: | prof. PhDr. Marta Ottlová |
Řešitel: | skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd. |
Datum přihlášení: | 26.04.2011 |
Datum zadání: | 26.04.2011 |
Schválení administrátorem: | zatím neschvalováno |
Datum a čas obhajoby: | 13.09.2012 00:00 |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 14.08.2012 |
Datum proběhlé obhajoby: | 13.09.2012 |
Odevzdaná/finalizovaná: | odevzdaná studentem a finalizovaná |
Oponenti: | prof. PhDr. Jarmila Gabrielová, CSc. |
Zásady pro vypracování |
Cílem mé bakalářské práce je poukázání na pastorální tradici v symfonické hudbě 19. století s využitím sólového hoboje či anglického rohu jako charakteristických nástrojů pro tento kolorit. Opěrným bodem pro mou bakalářskou práci je hobojové sólo ve Smetanově symfonické básni Blaník. V souvislosti se Smetanovým Blaníkem byly v této práci shrnuty veškeré nám dosud známé analýzy této symfonické básně a též navržena nová možnost přístupu v hudební analýze, a to ve dvou samostatných kapitolách. Prostřednictvím dalších hudebních ukázek, kterými jsou vybrané části z děl Beethovena, Rossiniho, Berlioze či Wagnera dokládám další přístupy skladatelů k tomuto topos evropské symfonické hudby 19. století. |
Seznam odborné literatury |
ANONYM, Composers. Hector Berlioz. L'enfance du Christ, Op. 25. Work information, in: Naxos Music Library, 7. 8. 2012,www.naxosmusiclibrary.com
ANONYM, Idyll, in: Alison Latham (ed.) The Oxford Companion to Music. Oxford Music Online, 12. 8. 2012, www.oxfordmusiconline.com ANONYM, Ranz des vaches, in: Deane Root (ed.), Grove Music Online. Oxford Music Online, 23. 7. 2012, www.oxfordmusiconline.com ANTONOVÁ, JANA, Problematika žánru ve Smetanově švédské symfonické tvorbě, Hudební věda XI, 1974, č. 2, s. 175-185 BARTHÉLEMY, M. Pastorale, in: Marc Honegger (ed.), Dictionnaire de la musique. Science de la musique. Formes, Technique, Instruments, sv. 2, Paris, 1976, s. 766-767 BARTOLI, J[EAN]-P[IERRE], Harold en Italie, in: Pierre Citron – Cécile Reynaud (ed.), Dictionnaire Berlioz, [Paris], 2003, s. 248-251 BARTOLI, J[EAN]-P[IERRE], Symphonie fantastique, in: Pierre Citron – Cécile Reynaud (ed.), Dictionnaire Berlioz, [Paris], 2003, s. 537-541 BARTOŠ, FRANTIŠEK, Bedřich Smetana, Má vlast, Partitura, Praha 1966 BARTOŠ, FRANTIŠEK, Myšlenka Blaníka u B. Smetany, in: Hana Humlová (ed.), Smetanova Má vlast, 51. ročenka Dobročinného komitétu v Brně, Brno 1939, s.74-79 BECKER, HEINZ, Die „Couleur locale“ als Stilkategorie der Oper, in: Heinz Becker (ed.) Die „Couleur locale“ in der Oper des 19. Jahrhunderts. Studien zur Musikgeschichte des 19. Jahrhunderts, sv. 42, Regensburg, 1976, s. 23-45 BERKOVEC, JIŘÍ, České pastorely, Praha, 1987 BLOOM, P[ETER], Harold en Italie, in: Joël-Marie Fauquet (ed.), Dictionnaire de la musique en France au XIXe siècle, Paris, 2003, s. 576-577 BLOOM, P[ETER], Symphonie fantastique, in: Joël-Marie Fauquet (ed.), Dictionnaire de la musique en France au XIXe siècle, Paris, 2003, s. 1192 BONDS, MARK EVAN, Symphony. §II: 19th century. Beethoven, in: Deane Root (ed.), Grove Music Online. Oxford Music Online, 31. 7. 2012,www.oxfordmusiconline.com BOWNESS, ALAN, The Tate Galery. An illustrated companion, London, 31984 BROWN, MAURICE J. E. – HAMILTON, KENNETH L., Eclogue, in: Deane L. Root (ed.), Grove Music Online. Oxford Music Online, 12. 8. 2012, www.oxfordmusiconline.com BURGESS, GEOFFREY, The oboe in Romantic and Modernist music: cultural themes and implications. Echoes of the pastoral, in: BURGESS, GEOFFREY – HAYNES, BRUCE, The Oboe, New Haven, 2004, s. 216-236 CINOTTI, MIA – LAVERGNÉE, ARNAUD BREJON DE, Maliarske zbierky. Louvre Paríž, Bratislava, 1989 DAHLHAUS, CARL, Die Symphonische Dichtung, in: Dahlhaus, Carl (ed.) Die Musik des 19. Jahrhunderts (Neues Handbuch der Musikwissenschaft 6), Laaber, 1980, s. 197-203 DÖMLING, WOLFGANG, Die Symphonie fantastique und Berlioz‘ Auffassung von Programmusik, in: Die Musikforschung 28, 1975, s. 260-283 HENZE-DÖHRING, SABINE, Wilhelm Tell und die Musik, in: Helen Geyer – Wolfgang Osthoff – Astrid Stäber (ed.), Schiller und die Musik, Köln, Weimar, Wien, 2007, s. 83-95 HOLOMAN, D. KERN, Instrumentation and orchestration. 19th century, in: Deane Root (ed.), Grove Music Online. Oxford Music Online, 1. 8. 2012, www.oxfordmusiconline.com CHARLTON, DAVID, Guillaume Tell (i), in: Deane Root (ed.), Grove Music Online. Oxford Music Online, 20. 6. 2012,www.oxfordmusiconline.com CHEW, GEOFFREY – JANDER, OWEN, Pastoral, in: Deane Root (ed.), Grove Music Online. Oxford Music Online, 20. 6. 2012,www.oxfordmusiconline.com JANEČEK, KAREL, Forma a sloh Mé vlasti, Tempo XIV, Praha 1935, s. 261-275 JANEČEK, KAREL, Hudební formy, Praha 1955, s. 422-428 JANEČEK, KAREL, Tvorba a tvůrci, Praha 1968, s.165-220 JEREMIÁŠ, OTAKAR, Poznámky k provedení Smetanova cyklu Má vlast, in: Hana Humlová (ed.), Smetanova Má vlast, 51. ročenka Dobročinného komitétu v Brně, Brno, 1939, s. 111-132 JUNG, HERMANN – ENGEL, HANS, Pastorale, in: Ludwig Finscher (ed.), Die Musik in Geschichte und Gegenwart, Sachteil 7, Kassel, London, Basel, New York, Praha – Stuttgart, Weimar, 1997, sl. 1499-1509 KING, A[LEXANDER] HYATT, Mountains, Music, and Musicians, in: The Musical Quarterly 31, 1945, č. 4, s. 395-419 KOLDAU, LINDA MARIA, Die Moldau, Smetanas Zyklus Mein Vaterland, Köln, Weimar, Wien 2007, s. 129-145 KOLEKTIV AUTORŮ, Marie-Hélène Coudroy-Saghaï (ed.), Hector Berlioz. La critique musicale 1823-1863, sv. 1, Paris, 1996 KOLEKTIV AUTORŮ, Miloslava Neumannová (ed.) Umění a lidstvo. Encyklopedie umění nové doby, Praha, 1974 LÉBL, VLADIMÍR – LUDVOVÁ, JITKA, Dobové kořeny a souvislosti Smetanovy Mé vlasti, Hudební věda XVIII, 1981, č. 2 MACDONALD, HUGH, Berlioz, Hector. §5: 1848–63, in: Deane Root (ed.), Grove Music Online. Oxford Music Online, 7. 8. 2012, www.oxfordmusiconline.com MARKEVITCH, IGOR, Die Sinfonien von Ludwig van Beethoven. Historische, analytische und praktische Studien, Leipzig, 1983, s. 313-363 MÉTRAUX, GUY, Le ranz des vaches, in: Edouard Glissant (ed.) Le Courrier. Les pays alpins, Paris, Février 1987, s. 32-33 MILLINGTON, BARRY, Tristan und Isolde, in: Deane Root (ed.), Grove Music Online. Oxford Music Online, 8. 8. 2012,www.oxfordmusiconline.com MOTTL, FELIX (ed.), Richard Wagner. Tristan und Isolde, partitura, Leipzig, [1912] NEWMAN, WILLIAM S., The sonata since Beethoven. A history of the sonata idea, sv. 3, New York, 21972 OČADLÍK, MIRKO, Smetanova Má vlast, Praha, 1953, s. 40-48 OSBORNE, RICHARD, Guillaume Tell (ii) [Guglielmo Tell (‘William Tell’)], in: Deane Root (ed.), Grove Music Online. Oxford Music Online, 20. 6. 2012,www.oxfordmusiconline.com OTTLOVÁ MARTA, Bedřich Smetana a Richard Wagner, in: Pavel Petráněk (ed.), Richard Wagner a česká kultura, Praha, 2005, s. 221-238 OTTLOVÁ, MARTA, Smetana, Má vlast, Mistři klasické hudby 6, Praha [1999], s. 96 PISKÁČEK, ADOLF, B. Smetana: Má vlast, Praha, [1917], s. 53-60 POWERS, HAROLD S., Lydian, in: Deane Root (ed.), Grove Music Online. Oxford Music Online, 1. 8. 2012,www.oxfordmusiconline.com ROUSSEAU, JEAN-JACQUES, Dictionnaire de musique, Paris, 1768 SMETANA, ROBERT, Program Mé vlasti, in: Hana Humlová (ed.), Smetanova Má vlast, 51. ročenka Dobročinného komitétu v Brně, Brno 1939, s. 24-33 SMOLKA, JAROSLAV, Smetanova symfonická tvorba, Praha, 1984, s. 282-304 SYCHRA, ANTONÍN, Estetika Dvořákovy symfonické tvorby, Praha, 1959 JT-LP [TROJAN, JAN – PŘIBYLOVÁ, LENKA], Pastorela, in: Jiří Vysloužil (ed.), Slovník české hudební kultury, Praha, 1997, s. 683-684 VETTER, ISOLDE – VOSS, EGON (ed.), Richard Wagner. Tristan und Isolde, partitura, London, Eulenburg, 2001 M. V. [VIGNAL, MARC], Pastorale, in: Marc Vignal (ed.), Larousse de la musique, sv. 2, Paris, 1982, s. 1200-1201 HW [WEBER, HORST], Pastorale op. 68, in: Heinz von Loesch – Claus Raab (ed.), Das Beethoven-Lexikon, Laaber, 2008, s. 576-577 ZICH, OTAKAR, Symfonické básně Smetanovy, Praha, 21949, s. 150-162 |