Formy hodnocení žáků ve výuce českého jazyka a literatury
Název práce v češtině: | Formy hodnocení žáků ve výuce českého jazyka a literatury |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | Forms of the Assessment of Pupils in the Education of the Czech Language and Literature |
Klíčová slova: | hodnocení, školní hodnocení, specifika školního hodnocení, pozitivní a negativní hodnocení, typy hodnocení, funkce hodnocení, formy hodnocení, klasifikace, slovní hodnocení, syntéza obou forem |
Klíčová slova anglicky: | assessment, school assessment, special characteristics of school assessment, positive and negative assessment, types of assessment, functions of assessment, forms of assessment, classification, verbal assessment, synthesis of both forms |
Akademický rok vypsání: | 2010/2011 |
Typ práce: | diplomová práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Ústav českého jazyka a teorie komunikace (21-UCJTK) |
Vedoucí / školitel: | doc. PhDr. Jasňa Pacovská, CSc. |
Řešitel: | skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd. |
Datum přihlášení: | 19.04.2011 |
Datum zadání: | 19.04.2011 |
Schválení administrátorem: | zatím neschvalováno |
Datum a čas obhajoby: | 17.06.2013 00:00 |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 20.05.2013 |
Datum proběhlé obhajoby: | 17.06.2013 |
Odevzdaná/finalizovaná: | odevzdaná studentem a finalizovaná |
Oponenti: | prof. PhDr. Karel Šebesta, CSc. |
Zásady pro vypracování |
Cílem práce je porovnání forem hodnocení výsledků výuky v předmětu český jazyk a literatura – tradiční klasifikační stupnice se slovním hodnocením.
Teoretická část bude založena na studiu relevantní odborné literatury, budou porovnány domácí přístupy se zahraničními zkušenostmi. Kromě upřednostňování jedné z forem hodnocení bude pozornost věnována také přístupu, který je založen na syntéze obou forem. Odbornou bázi bude představovat pedagogická a didaktické literatura a současné kurikulární materiály orientované na výuku češtiny. Empirická část diplomové práce bude ověřovat, jak učitelé češtiny na vybraných školách s formami hodnocení pracují, kterému hodnocení a z jakého důvodu dávají přednost, popř. jak kombinují obě formy. Závěrem práce bude porovnání teoretických přístupů k formám hodnocení ve výuce českého jazyka a literatury s výsledky empirického výzkumu. Toto porovnání by mělo směřovat k pokusu o navržení optimálního hodnotícího postupu. |
Seznam odborné literatury |
BARROW, Robin; WOODS, Ronald. An introduction to philosophy of education. 3. vyd. London ; New York : Routledge, 1988. 212 s.
ČÍHALOVÁ, Eva; MAYER, Ivo. Klasifikace a slovní hodnocení : zkušenosti z praxe na ZŠ. Praha : Strom, 1997. 63 s. ISBN 80-901954-6-6. KOLÁŘ, Zdeněk. Hodnocení žáků. Praha : Grada, 2005. 157 s. ISBN 80-247-0885-X. KOLÁŘ, Zdeněk a kol. Školní hodnocení a jeho současné problémy. Ústí nad Labem : Univerzita Jana Evangelisty Purkyně, Pedagogická fakulta, 1998. 35 s. ISBN 80-7044-202-6. KOŠŤÁLOVÁ, Hana a kol. Školní hodnocení žáků a studentů : se zaměřením na slovní hodnocení. Praha : Portál, 2008. 151 s. ISBN 978-80-7367-314-7. SCOTT, David; USHER, Robin. Understanding educational research. London : Routledge, 1996. 189 s. SCHIMUNEK, Franz-Peter. Slovní hodnocení žáků. Praha : Portál, 1994. 54 s. ISBN 80-85282-91-7. SLAVÍK, Jan. Hodnocení v současné škole : východiska a nové metody pro praxi. Praha : Portál, 1999. 190 s. ISBN 80-7178-262-9. ZIEGENSPECK, Jörg W. K problému známkování ve škole : obecná problematika a empirické výzkumy. Pardubice : Univerzita, 2002. 122 s. ISBN 80-7194-509-9. |