Rozvoj prostorové představivosti a fantazie v předškolním věku prostřednictvím modelování
Název práce v češtině: | Rozvoj prostorové představivosti a fantazie v předškolním věku prostřednictvím modelování |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | Developing of space imagination and fantasy in preschool age by means object modelling |
Klíčová slova: | hra, fantasie, materiál, čas, prostor |
Klíčová slova anglicky: | hra, imagination, material, time, space |
Akademický rok vypsání: | 2009/2010 |
Typ práce: | bakalářská práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Katedra výtvarné výchovy (41-KVV) |
Vedoucí / školitel: | doc. MgA. Michal Sedlák, Ph.D. |
Řešitel: | skrytý - zadáno vedoucím/školitelem, čeká na schválení garantem |
Datum přihlášení: | 23.03.2011 |
Datum zadání: | 23.03.2011 |
Datum a čas obhajoby: | 08.06.2011 00:00 |
Místo konání obhajoby: | KPP |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 06.04.2011 |
Datum proběhlé obhajoby: | 08.06.2011 |
Oponenti: | Mgr. Kateřina Špičková, Ph.D. |
Konzultanti: | PaedDr. Helena Hazuková, CSc. |
Zásady pro vypracování |
Vytvořte práci, která se bude zabývat vztahem dětí předškolního věku k prostorové tvorbě a prostorovým formám, které mají rozvíjet fantazii a představivost vymezené věkové skupiny. Popište dnes běžně používané metody modelování v MŠ a srovnejte Váš přístup k této problematice, který má za cíl buď rozvíjení či radikální změnu dosavadních metod.
Na základě přiblížení pojmů představivost a fantazie připravte projekt, ve kterém budete sama aktivní součástí v rámci skupiny dětí. Zaměřte se tedy především na prostorovou a objektovou tvorbu v souladu s charakteristikou a stupně rozvoje myšlenkových operací dětí předškolního věku. Jako úkoly – hry pro děti použijte adekvátní formy modelování a prostorového tvoření, které povedou ke komplexnímu rozvoji jedince. Experimentujte, použijte různé materiály k tvorbě. V této souvislosti zohledněte například pojmy cit pro tvar, prostor, barvu, ale také kooperaci, sociální inteligenci, rozvoj osobnosti atd. Prostřednictvím pozorování a odborné literatury vyhodnoťte, jak děti v předškolním věku vnímají prostor, jak jim pomoci v rozvoji prostřednictvím a prostorového výtvarného vyjadřování. Rozsah výtvarných prací: Komplexní dokumentace projektu s případnou instalací jako vzorku spolupráce s dětmi. Součástí bakalářské práce bude prezentace postupu vzniku projektu, dílčí naznačené cesty např. ve formě skic, modelů, fotografií apod. Přesné formální pojetí vznikne v průběhu průběžných konzultací s vedoucím a konzultanty práce. Rozsah textu (NS): 40 |
Seznam odborné literatury |
DEMPMSEYOVÁ, A.; Umělecké styly, školy a hnutí. Encyklopedický průvodce moderním uměním. Praha: Slovart 2002. ISBN 80-7209-402-5.
CHALUPECKÝ, J.; Nové umění v Čechách. 1. vyd. Praha: H+H 1994, ISBN 80-85787-81- Dorance, S.: Co si dneska vytvoříme?: výtvarné nápady pro mateřské školy, vyd. 1., Praha: Portál, 2008, 181 s., ISBN: 978-80-7367-9 Kirchnerová, V.: Hravé tvoření pro malá stvoření, vyd. 1., Praha: Portál, 2009, 125 s., ISBN: 978-80-7367-524-0 Molnár, J.: Rozvíjení prostorové představivosti (nejen) ve stereometrii, 2. rozš. vydání, Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2009, 142 s., ISBN: 978-80-244-2254-1 Pevný, J.: Tvořivostí k rozvoji prostorové představivosti, 1. vyd., Liberec, technická Univerzita v Liberci, 2004, 77 s., ISBN: 80-7083-802-7 Smékal, V., Macek, P.: Utváření a vývoj osobnosti: psychologické, sociální a pedagogické aspekty, vyd. 1., 264 s., 1997, ISBN: 80-85947-83-8 Švingalová, D: Kapitoly z vývojové psychologie pro učitelství mateřských škol, vyd. 1., Liberec, Technická Univerzita, 2003, 84 s. |