Témata prací (Výběr práce)Témata prací (Výběr práce)(verze: 368)
Detail práce
   Přihlásit přes CAS
Rozvoj prostorové představivosti a fantazie v předškolním věku prostřednictvím modelování
Název práce v češtině: Rozvoj prostorové představivosti a fantazie v předškolním věku
prostřednictvím modelování
Název v anglickém jazyce: Developing of space imagination and fantasy in preschool age
by means object modelling
Klíčová slova: hra, fantasie, materiál, čas, prostor
Klíčová slova anglicky: hra, imagination, material, time, space
Akademický rok vypsání: 2009/2010
Typ práce: bakalářská práce
Jazyk práce: čeština
Ústav: Katedra výtvarné výchovy (41-KVV)
Vedoucí / školitel: doc. MgA. Michal Sedlák, Ph.D.
Řešitel: skrytý - zadáno vedoucím/školitelem
Datum přihlášení: 23.03.2011
Datum zadání: 23.03.2011
Datum a čas obhajoby: 08.06.2011 00:00
Místo konání obhajoby: KPP
Datum odevzdání elektronické podoby:06.04.2011
Datum proběhlé obhajoby: 08.06.2011
Oponenti: Mgr. Kateřina Špičková, Ph.D.
 
 
 
Konzultanti: PaedDr. Helena Hazuková, CSc.
Zásady pro vypracování
Vytvořte práci, která se bude zabývat vztahem dětí předškolního věku k prostorové tvorbě a prostorovým formám, které mají rozvíjet fantazii a představivost vymezené věkové skupiny. Popište dnes běžně používané metody modelování v MŠ a srovnejte Váš přístup k této problematice, který má za cíl buď rozvíjení či radikální změnu dosavadních metod.
Na základě přiblížení pojmů představivost a fantazie připravte projekt, ve kterém budete sama aktivní součástí v rámci skupiny dětí. Zaměřte se tedy především na prostorovou a objektovou tvorbu v souladu s charakteristikou a stupně rozvoje myšlenkových operací dětí předškolního věku. Jako úkoly – hry pro děti použijte adekvátní formy modelování a prostorového tvoření, které povedou ke komplexnímu rozvoji jedince. Experimentujte, použijte různé materiály k tvorbě. V této souvislosti zohledněte například pojmy cit pro tvar, prostor, barvu, ale také kooperaci, sociální inteligenci, rozvoj osobnosti atd.
Prostřednictvím pozorování a odborné literatury vyhodnoťte, jak děti v předškolním věku vnímají prostor, jak jim pomoci v rozvoji prostřednictvím a prostorového výtvarného vyjadřování.
Rozsah výtvarných prací: Komplexní dokumentace projektu s případnou instalací jako vzorku spolupráce s dětmi. Součástí bakalářské práce bude prezentace postupu vzniku projektu, dílčí naznačené cesty např. ve formě skic, modelů, fotografií apod. Přesné formální pojetí vznikne v průběhu průběžných konzultací s vedoucím a konzultanty práce.
Rozsah textu (NS): 40
Seznam odborné literatury
DEMPMSEYOVÁ, A.; Umělecké styly, školy a hnutí. Encyklopedický průvodce moderním uměním. Praha: Slovart 2002. ISBN 80-7209-402-5.
CHALUPECKÝ, J.; Nové umění v Čechách. 1. vyd. Praha: H+H 1994, ISBN 80-85787-81-
Dorance, S.: Co si dneska vytvoříme?: výtvarné nápady pro mateřské školy, vyd. 1., Praha: Portál, 2008, 181 s., ISBN: 978-80-7367-9
Kirchnerová, V.: Hravé tvoření pro malá stvoření, vyd. 1., Praha: Portál, 2009, 125 s.,
ISBN: 978-80-7367-524-0
Molnár, J.: Rozvíjení prostorové představivosti (nejen) ve stereometrii, 2. rozš. vydání, Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2009, 142 s.,
ISBN: 978-80-244-2254-1
Pevný, J.: Tvořivostí k rozvoji prostorové představivosti, 1. vyd., Liberec, technická
Univerzita v Liberci, 2004, 77 s., ISBN: 80-7083-802-7
Smékal, V., Macek, P.: Utváření a vývoj osobnosti: psychologické, sociální a pedagogické aspekty, vyd. 1., 264 s., 1997, ISBN: 80-85947-83-8
Švingalová, D: Kapitoly z vývojové psychologie pro učitelství mateřských škol, vyd. 1., Liberec, Technická Univerzita, 2003, 84 s.
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK