Témata prací (Výběr práce)Témata prací (Výběr práce)(verze: 368)
Detail práce
   Přihlásit přes CAS
Vliv rozvoje ICT na mediální gramotnost
Název práce v češtině: Vliv rozvoje ICT na mediální gramotnost
Název v anglickém jazyce: The influence of the ICT development on the media literacy
Klíčová slova: Informace, média, mediální gramotnost, digitalizace, technologie, komunikace
Klíčová slova anglicky: Information, media, literacy, digitalization, technology, communication
Akademický rok vypsání: 2010/2011
Typ práce: bakalářská práce
Jazyk práce: čeština
Ústav: Ústav informačních studií a knihovnictví (21-UISK)
Vedoucí / školitel: Mgr. Jakub Štogr, BBS
Řešitel: skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd.
Datum přihlášení: 15.04.2011
Datum zadání: 15.04.2011
Schválení administrátorem: zatím neschvalováno
Datum a čas obhajoby: 23.06.2014 09:00
Datum odevzdání elektronické podoby:14.04.2014
Datum proběhlé obhajoby: 23.06.2014
Odevzdaná/finalizovaná: odevzdaná studentem a finalizovaná
Oponenti: doc. RNDr. Jiří Souček, DrSc.
 
 
 
Zásady pro vypracování
Cíl: Dobrá schopnost ovládání ICT je základním předpokladem dobré mediální gramotnosti společnosti. Cílem této práce je vyhodnotit úroveň mediální gramotnosti a určit omezující faktory jejího rozvoje v souvislosti s ICT a krátké srovnání s EU a okrajově se zbytkem světa.
Osnova:
1. Teoretický úvod do tématu
1.1. ICT
1.1.1. Vymezení pojmu
1.1.2. Historie ICT
1.1.3. ICT a Česká společnost (statistiky)
1.1.4. Mediální gramotnost a informační propast v ČR

1.2. Mediální gramotnost
1.2.1. Vymezení pojmu
1.2.2. Vývoj mediální gramotnosti v ČR
1.2.3. Postmoderní teoretici: Marschall McLuhan, Raymond Williams, Denis McQuail a další
1.2.4. Moderní teorie: Kaarle Nordenstreng z finské university v Tampere, Beata Klimkiewicz a Ann Gray z britské Lincoln University a další
1.2.5. Digital divide – informační propast

1.3. Vymezení pojmu
1.4. Výzkumné práce MUNI v Brně
1.5. Statistiky via statistický úřad

2. Bariéry a ICT v ČR
2.1. Ekonomické zdroje - ceny na pořízení ICT a vybudování potřebné infrastruktury
2.2. Geografický činitel - rozdíl mezi městskými aglomeracemi a venkovem,
2.3. Věkový činitel
2.4. Rozdíl mezi muži a ženami
2.5. Jazykový činitel - angličtina
2.6. Vzdělání a sociálně-kulturní zázemí
2.7. Zaměstnanost - v mnoha zemích je přístup k Internetu omezen pouze dobou fyzicky strávenou v zaměstnání
2.8. Fyzický a/nebo mentální handicap.

3. Porovnání
3.1. Česko x EU

4. Shrnutí poznatků

Bakalářská práce bude připravena v souladu s platnými vnitřními předpisy FF UK a dalšími metodickými pokyny a normativními dokumenty.
Seznam odborné literatury
1. Dějiny českých médií 20. století / Jakub Končelík, Pavel Večeřa, Petr Orság. -- Vyd. 1.. -- Praha : Portál, 2010.
2. Člověk, média a elektronická kultura : výbor z díla / Herbert Marshall McLuhan ; [z anglického originálu ... přeložili Irena Přibylová a Martin Krejza ; doslov Ivo Pondělíček]. -- Vyd. 1.. -- Brno : Jota, 2000. -- 415 s. : il. ; 22 cm. -- (Nové obzory). ISBN 80-7217-128-3
3. ZOUNEK, Jiří. ICT, digitální propast a vzdělávání dospělých: socioekonomické a vzdělávací aspekty digitální propasti v České republice. SPFFBU, Brno, Masarykova univerzita. ISSN 1211-6971, 2006, vol. 2006, no. U11, pp. 101-118.
4. VACEK, Patrik. Digitální gramotnost: parciální pojmový konstrukt nebo specifická mediální kompetence?. 2010.
5. Teorie masové komunikace / Melvin L. DeFleur, Sandra J. Ballová-Rokeachová ; [z angličtiny přeložili Jan Jirák a Otakar Šoltys]. -- 1. čes. vyd.. -- Praha : Karolinum, 1996. -- 363 s. ; 21 cm.ISBN 80-7184-420-9
6. Úvod do studia médií / Graeme Burton, Jan Jirák. -- Dotisk 1. vyd.. -- Brno : Barrister & Principal, 2003. -- 391 s.. -- (Studium). ISBN 80-85947-67-6
7. Jak rozumět médiím : extenze člověka / Marshall McLuhan ; [přeložil Miloš Calda ; doslov napsal Jaroslav Střítecký]. -- Vyd. 1.. -- Praha : Odeon, 1991. ISBN 80-207-0296-2
8. Dostál, J. (editor) Infotech 2007 - moderní informační a komunikační technologie ve vzdělávání. Olomouc: Votobia, 2007. 881 s. ISBN 978-80-7220-301-7.
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK