Vliv rozvoje ICT na mediální gramotnost
Název práce v češtině: | Vliv rozvoje ICT na mediální gramotnost |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | The influence of the ICT development on the media literacy |
Klíčová slova: | Informace, média, mediální gramotnost, digitalizace, technologie, komunikace |
Klíčová slova anglicky: | Information, media, literacy, digitalization, technology, communication |
Akademický rok vypsání: | 2010/2011 |
Typ práce: | bakalářská práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Ústav informačních studií a knihovnictví (21-UISK) |
Vedoucí / školitel: | Mgr. Jakub Štogr, BBS |
Řešitel: | skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd. |
Datum přihlášení: | 15.04.2011 |
Datum zadání: | 15.04.2011 |
Schválení administrátorem: | zatím neschvalováno |
Datum a čas obhajoby: | 23.06.2014 09:00 |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 14.04.2014 |
Datum proběhlé obhajoby: | 23.06.2014 |
Odevzdaná/finalizovaná: | odevzdaná studentem a finalizovaná |
Oponenti: | doc. RNDr. Jiří Souček, DrSc. |
Zásady pro vypracování |
Cíl: Dobrá schopnost ovládání ICT je základním předpokladem dobré mediální gramotnosti společnosti. Cílem této práce je vyhodnotit úroveň mediální gramotnosti a určit omezující faktory jejího rozvoje v souvislosti s ICT a krátké srovnání s EU a okrajově se zbytkem světa.
Osnova: 1. Teoretický úvod do tématu 1.1. ICT 1.1.1. Vymezení pojmu 1.1.2. Historie ICT 1.1.3. ICT a Česká společnost (statistiky) 1.1.4. Mediální gramotnost a informační propast v ČR 1.2. Mediální gramotnost 1.2.1. Vymezení pojmu 1.2.2. Vývoj mediální gramotnosti v ČR 1.2.3. Postmoderní teoretici: Marschall McLuhan, Raymond Williams, Denis McQuail a další 1.2.4. Moderní teorie: Kaarle Nordenstreng z finské university v Tampere, Beata Klimkiewicz a Ann Gray z britské Lincoln University a další 1.2.5. Digital divide – informační propast 1.3. Vymezení pojmu 1.4. Výzkumné práce MUNI v Brně 1.5. Statistiky via statistický úřad 2. Bariéry a ICT v ČR 2.1. Ekonomické zdroje - ceny na pořízení ICT a vybudování potřebné infrastruktury 2.2. Geografický činitel - rozdíl mezi městskými aglomeracemi a venkovem, 2.3. Věkový činitel 2.4. Rozdíl mezi muži a ženami 2.5. Jazykový činitel - angličtina 2.6. Vzdělání a sociálně-kulturní zázemí 2.7. Zaměstnanost - v mnoha zemích je přístup k Internetu omezen pouze dobou fyzicky strávenou v zaměstnání 2.8. Fyzický a/nebo mentální handicap. 3. Porovnání 3.1. Česko x EU 4. Shrnutí poznatků Bakalářská práce bude připravena v souladu s platnými vnitřními předpisy FF UK a dalšími metodickými pokyny a normativními dokumenty. |
Seznam odborné literatury |
1. Dějiny českých médií 20. století / Jakub Končelík, Pavel Večeřa, Petr Orság. -- Vyd. 1.. -- Praha : Portál, 2010.
2. Člověk, média a elektronická kultura : výbor z díla / Herbert Marshall McLuhan ; [z anglického originálu ... přeložili Irena Přibylová a Martin Krejza ; doslov Ivo Pondělíček]. -- Vyd. 1.. -- Brno : Jota, 2000. -- 415 s. : il. ; 22 cm. -- (Nové obzory). ISBN 80-7217-128-3 3. ZOUNEK, Jiří. ICT, digitální propast a vzdělávání dospělých: socioekonomické a vzdělávací aspekty digitální propasti v České republice. SPFFBU, Brno, Masarykova univerzita. ISSN 1211-6971, 2006, vol. 2006, no. U11, pp. 101-118. 4. VACEK, Patrik. Digitální gramotnost: parciální pojmový konstrukt nebo specifická mediální kompetence?. 2010. 5. Teorie masové komunikace / Melvin L. DeFleur, Sandra J. Ballová-Rokeachová ; [z angličtiny přeložili Jan Jirák a Otakar Šoltys]. -- 1. čes. vyd.. -- Praha : Karolinum, 1996. -- 363 s. ; 21 cm.ISBN 80-7184-420-9 6. Úvod do studia médií / Graeme Burton, Jan Jirák. -- Dotisk 1. vyd.. -- Brno : Barrister & Principal, 2003. -- 391 s.. -- (Studium). ISBN 80-85947-67-6 7. Jak rozumět médiím : extenze člověka / Marshall McLuhan ; [přeložil Miloš Calda ; doslov napsal Jaroslav Střítecký]. -- Vyd. 1.. -- Praha : Odeon, 1991. ISBN 80-207-0296-2 8. Dostál, J. (editor) Infotech 2007 - moderní informační a komunikační technologie ve vzdělávání. Olomouc: Votobia, 2007. 881 s. ISBN 978-80-7220-301-7. |