Utváření vztahů předškolních dětí k současné ilustraci
Název práce v češtině: | Utváření vztahů předškolních dětí k současné ilustraci |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | Shaping the relationship of preschool children to contemporary illustration |
Klíčová slova: | výzkum, mateřská škola, současná ilustrace, preference, pedagogické ovlivňování, výtvarné programy |
Klíčová slova anglicky: | research, kindergarten, contemporary illustration, preferences, pedagogical ingluence, art programs |
Akademický rok vypsání: | 2010/2011 |
Typ práce: | bakalářská práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Katedra výtvarné výchovy (41-KVV) |
Vedoucí / školitel: | PaedDr. Helena Hazuková, CSc. |
Řešitel: | skrytý![]() |
Datum přihlášení: | 14.03.2011 |
Datum zadání: | 14.03.2011 |
Datum a čas obhajoby: | 20.05.2015 09:00 |
Místo konání obhajoby: | M. Rettigové 4, Praha 1, R128, 128, divadlo, 1. patro, vlevo, zadní trakt |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 09.04.2015 |
Datum proběhlé obhajoby: | 20.05.2015 |
Oponenti: | Mgr. Helena Kafková, Ph.D. |
Konzultanti: | doc. PhDr. Martin Raudenský, Ph.D. |
Zásady pro vypracování |
Výzkumné šetření.
Zaměření na preference dětí při výběru ilustrátorů dětských knih časopisů jako východiska pro výtvarné činnosti s konkrétním vzdělávacím záměrem. Návrhy výtvarných programů, jejich experimentální ověření a hodnotící reflexe. Pokyny pro zpracování: V teoretické části uveďte přehled obecných funkcí ilustrace a jejích základních typů. Doložte ukázkami ilustrací z děl našich , popř. zahraničních ilustrátorů se zaměřením na současnou ilustrační tvorbu. Po seznámení s metodami pedagogického výzkumu připravte metodiku pro vlastní průzkum 1) repertoáru ilustrátorů, s nimiž pracují učitelky v edukačních procesech v mateřské škole, popř. způsobů, jak jich didakticky využívají ve výtvarných činnostech s dětmi (výtvarné tvorbě, výtvarném vnímání.). 2) preferencí dětí předškolního věku při výběru ilustrátorů a možnosti jejich pedagogického ovlivňování. Tento průzkum realizujte. Výsledky průzkumu přehledně uspořádejte a vyvoďte z nich závěry pro tvorbu vzdělávacích programů v MŠ. Připojte vlastní návrhy zajímavého využití funkcí ilustrace v plánování výtvarných i dalších činností dětí v MŠ jako integrovaných vzdělávacích celků. Rozsah textu (NS):cca 30 stran Rozsah výtvarných prací: Příloha dokumentující poznatky z obou částí průzkumu i navrhovaných integrovaných programů( autentické dětské kresby, reprodukce profesionální tvorby). Připojit dle možností i záznamy zajímavých komentářů dětí, učitelek i pozorovatelů). |
Seznam odborné literatury |
Seznam odborné literatury:
STEHLÍKOVÁ,B. Současná ilustrace dětské knihy. Praha .Odeon STEHLÍKOVÁ,B. Ilustrace. Praha: Odeon OPRAVILOVÁ,E.Kniha jako prostředek výchovy. Praha, UK 1984 MEGLINOVI, D. + N.: Kreslení jako cesta k sebevyjádření. Portál, Praha 2001 VANČÁT, J.: Tvorba vizuálního zobrazení. Gnozeologický a komunikační aspekt výtvarného umění ve výtvarné výchově. Praha 2000 SLAVÍK,J.: Od výrazu k dialogu ve výchově. Artefiletika. Praha 1997 ŠTIKAR, J.: Obrazová komunikace. Praha 1992@LH 6 CHOBOLA,L. Dětský výtvar. projev a klasikové jeho teorie. Brno, 1975 PELIKÁN,J. Základy empirického výzkumu pedagogických jevů.Praha : Karolinum 1998. HAZUKOVÁ,H: Výtvarná výchova jako integrovaná a integrující složka primárního vzdělávání. In: K současným problémům vnitřní transformace primární školy. Praha, HAZUKOVÁ,H: Užitá tvorba jako druh výtvarné činnosti v mateřské škole – knižní ilustrace a příležitostná grafika. Praha:Raabe,Vedení mateřské školy, D1.39, s.1 - 28, září 2004 HOLEŠOVSKÝ,F.Naše ilustrace pro děti. Praha:SNDK 1962 |
Předběžná náplň práce v anglickém jazyce |
Elaboration instructions:
In the theoretical part, name a list of general functions of illustration and its basic types. Attach illustration examples of Czech, eventually foreign illustrators with emphasis on current illustration production. After getting familiar with the methods of pedagogical research, prepare a methodology for your own survey of: 1) Repertoire of illustrators, which is used by teachers in kindergarten educational process, or means of using them didactically in art activities with children (art creation, perception of art) 2) Preferences of preschool children regarding the selection of illustrators and possibilities of their pedagogical influence Conduct this survey. Organize the survey results transparently and draw a conclusion about creating kindergarten educational programs. Append your own ideas of interesting use of illustration functions in the planning of art activities as well as other activities in kindergarten combined in an integrated education bundle. |