Role učitele primární školy při výběru volnočasových aktivit dětí mladšího školního věku
Název práce v češtině: | Role učitele primární školy při výběru volnočasových aktivit dětí mladšího školního věku |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | Primary school teacher’s role when choosing leisure time activities for children of first grades of primary schools |
Klíčová slova: | volnočasové aktivity, dítě, rodina, škola, učitel primární školy, způsob využívání volného času |
Klíčová slova anglicky: | leisure time activities, child, family, school, primary school teacher, ways of spending leisure time |
Akademický rok vypsání: | 2010/2011 |
Typ práce: | diplomová práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Katedra pedagogiky (41-KPG) |
Vedoucí / školitel: | PaedDr. Eva Marádová, CSc. |
Řešitel: | skrytý - zadáno vedoucím/školitelem |
Datum přihlášení: | 06.03.2011 |
Datum zadání: | 08.03.2011 |
Datum a čas obhajoby: | 23.05.2011 00:00 |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 11.03.2011 |
Datum proběhlé obhajoby: | 23.05.2011 |
Předmět: | výsledek diplomové práce (OSZD001) |
Oponenti: | PhDr. Jaroslava Hanušová, Ph.D. |
Seznam odborné literatury |
ČÁP, Jan, MAREŠ Jiří. Psychologie pro učitele. Praha : Portál, 2001. ISBN 978-80-7367-273-7.
FONTANA, David. Psychologie ve školní praxi. Praha : Portál, 1997. ISBN 80-7178-063-4. HOFBAUER, Břetislav. Děti, mládež a volný čas. Praha : Portál, 2004. ISBN 80-7178-927-5. KURIC, Josef. a kol. Ontogenetická psychologie. Praha : SPN, 1986. MÜHLPACHER, Pavel. Sociopatologie. Brno : Masarykova univerzita, 2008. ISBN 978-80-210-4550-7. PÁVKOVÁ, Jiřina. Pedagogika volného času. Vyd. 3. Praha : Portál, 2002. ISBN 80-7178-711-6. PRŮCHA, Jan a kol. Pedagogický slovník. Praha : Portál, 2003. ISBN 80-7178-772-8. SAK, Petr. Proměny české mládeže. Praha : Petrklíč, 2000. ISBN 80-7229-042-8. VÁGNEROVÁ, Marie. Kognitivní a sociální psychologie žáka základní školy. Praha: Karolinum, 2002. ISBN 80-246-0181-8. VAŠUTOVÁ, Jaroslava. Profese učitele v českém vzdělávacím kontextu. Brno : Paido, 2004. ISBN 80-7315-082-4. |
Předběžná náplň práce |
Diplomová práce se zabývá problematikou pedagogického ovlivňování výběru volnočasových aktivit u dětí mladšího školního věku. Cílem práce je sledovat, jakým způsobem může učitel 1. st. ZŠ tento proces ovlivňovat. Teoretickými východisky práce jsou pojem volný čas, charakteristika a vývoj dítěte mladšího školního věku a prostředí, které se podílí na výchově dětí v jejich volném čase. Analyzuje vlivy, které na dítě mladšího školního věku působí a formují tak i způsob trávení jeho volného času. Hlavní pozornost je přitom upřena na učitele primární školy a na možnosti jeho vlivu na to, jakým způsobem je směrována zájmová činnost žáků v rámci jejich volného času. Výzkumná část práce předkládá srovnání způsobu využívání volného času dětí v Praze a v malém městě. |
Předběžná náplň práce v anglickém jazyce |
The diploma thesis deals with the issue of how teachers influence the choice of leisure time activities of children of first grades of primary school. The aim is to track in which way a teacher can influence the process. The theoretical background of the thesis are notions, such as leisure time, the characteristics and progress of young school children and the atmosphere in which young children spend their leisure time. The influences are analyzed that form children and affect the way they spend their leisure time. Particular attention is paid to the role of a primary school teacher and the ways in which they can influence their pupils’ leisure time. The practical part compares leisure time activities of children in Prague and in a small town. |