Vlastivědné učivo v učebnicích Výchovy k občanství na ZŠ po roce 1989
Název práce v češtině: | Vlastivědné učivo v učebnicích Výchovy k občanství na ZŠ po roce 1989 |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | Regionalistic Issues in textbooks of Civic Education after 1989 |
Klíčová slova: | učebnice, vlastivěda, výchova k občanství |
Klíčová slova anglicky: | textbooks, regionalistic issues, civic education |
Akademický rok vypsání: | 2010/2011 |
Typ práce: | diplomová práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Katedra občanské výchovy a filosofie (41-KOVF) |
Vedoucí / školitel: | Ing. Michaela Dvořáková, Ph.D. |
Řešitel: | skrytý - zadáno vedoucím/školitelem |
Datum přihlášení: | 01.03.2011 |
Datum zadání: | 01.03.2011 |
Datum a čas obhajoby: | 23.05.2011 00:00 |
Místo konání obhajoby: | KOVF |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 08.04.2011 |
Datum proběhlé obhajoby: | 23.05.2011 |
Předmět: | výsledek diplomové práce (OSZD001) |
Oponenti: | Mgr. Ivana Havlínová, Ph.D. |
Zásady pro vypracování |
Diplomant stručně představí vývoj učiva občanské výchovy do roku 1989. Zpracuje přehled změn kurikula předmětu po roce 1989, ve kterém se zaměří zejména na vlastivědnou složku kurikula. Analyzuje obsah vlastivědných témat v učebnicích občanské výchovy vydaných po roce 1989. Identifikuje nejčastější stereotypy národní historie, které tyto učebnice podporují. V závěru práce navrhne doporučení, jak dané stereotypy překonat.
|
Seznam odborné literatury |
• Beneš, Zdeněk. Dějiny 20. století jako didaktická i metodická výzva. Úvaly: Albra, 2001. In: Společenskovědní předměty: čtvrtletník pro pedagogy základních a středních škol Roč. 7, č. 3 (2007/2008). • Beneš, Zdeněk (eds.). Historie a škola I. Otázky koncepce českého školního dějepisu: sborník ze semináře "Ke koncepci výuky dějepisu a občanské výchovy na základní a střední škole" zorganizovaného MŠMT v Telči ve dnech 11. - 12. dubna 2002. Úvaly: Albra 2002. • Beneš, Zdeněk (eds.). Historie a škola II. Člověk, společnost, dějiny: seminář k Rámcovým vzdělávacím programům pro základní a střední vzdělávání, vzdělávací oblast Člověk a společnost, zorganizovaný MŠMT v Telči ve dnech 8. - 9. září 2003. Praha: Ústav pro informace ve vzdělávání, 2004. • Beneš, Zdeněk (eds.). Historie a škola III. Člověk, společnost, dějiny II - jak učit dějiny 20. století: seminář ke koncepci výuky dějepisu a občanské nauky na základní a střední škole zorganizovaný MŠMT ČR v Telči ve dnech 7. - 8. 10. 2004. Praha: Ústav pro informace ve vzdělávání, 2006. • Beneš, Zdeněk a kol. Duchem, ne mečem: fakta: úvahy: souvislosti. Praha: Nakladatelství Lidové noviny, • Beneš, Zdeněk. Společná, či společné učebnice? In: Společenskovědní předměty: čtvrtletník pro pedagogy základních a středních škol, roč. 6, č. 4 (2006/2007). • Beneš, Zdeněk. Základ a aplikace: dějepis mezi historickou vědou a školním vzděláním. In: Pedagogika: časopis pro vědy o vzdělávání a výchově, roč. 59, č. 2 (2009). • Dostálová Radmila a kol. Civitas: text pro učitele občanské výchovy, občanské nauky a základů společenských věd. Praha: ISV 2001. • Hrachovcová, Marie, Horská, Viola, Zouhar, Jan. Pomáháme při tvorbě školního vzdělávacího programu: vzdělávací obor Výchova k občanství. Úvaly u Prahy: Praha: Albra; SPL - Práce, 2007. • Hrachovcová, Marie. Problémy s tvorbou učebních osnov Výchovy k občanství: plánujeme v souvislostech. In: Společenskovědní předměty: čtvrtletník pro pedagogy základních a středních škol, roč. 6, č. 1 (2006/2007). • Knecht, Petr, Janík, Tomáš (eds.). Pedagogický výzkum v teorii a praxi; sv. 11 Učebnice z pohledu pedagogického výzkumu Brno: Paido, 2008. • Knecht, Petr, Maňák, Josef (eds.). Hodnocení učebnic. Brno: Paido, 2007. • Kolektiv autorů. Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání. Praha: VUP 2007. • Kolektiv autorů. Vzdělávací program Národní škola – vzdělávací program pro 1. - 9. ročník základního školství. Praha: MŠMT, Asociace pedagogů základního školství ČR 1997. • Kolektiv autorů. Vzdělávací program Obecná škola 6. - 9. ročník, s platností od 1. 9. 1997. • Kolektiv autorů. Vzdělávací program Základní škola. Praha: Fortuna 1998. • Křížová, Ivana a kol. Znalosti, dovednosti a postoje čtrnáctiletých žáků v oblasti výchovy k občanství. Praha: Ústav pro informace ve vzdělávání, nakl. Tauris, 2001. • Občanská nauka a mravouka (Zásady občanské výchovy a etiky za první českolsovenské republiky). 1922. • Piťha, Petr, Hellus, Zdeněk. Návrh pojetí občanské školy. Praha: Portál (vydavatelství), 1994. • Piťha, Petr. K občanské výchově. Vlastivěda. In: Učitelské noviny, roč. 94, č. 37 (1991). • Piťha, Petr. K občanství bez klece. In: Lidové noviny. roč. 4, č. 91 (1991), příl. s. 3. • Piťha, Petr. Nad kritikou osnov občanské výchovy. In: Lidové noviny, roč. 9, č. 23. (1996). • Piťha, Petr. Učební osnovy pro 6. - 9. ročník základní školy a příslušné ročníky osmiletého gymnázia: Občanská výchova. Praha: AVED, 1991. • Piťha, Petr. Úvod do výchovy k občanství: Knížka pro učitele a veřejnost. Praha: AVED, 1992. • Piťha, Petr. Vlastivěda v Obecné škole. In: Moderní vyučování, roč. 3, č. 5 (1997). • Prudký, Libor. Hodnoty a normy v české společnosti - stav a vývoj v posledních letech. Brno: CERM, 2004. • Průcha, Jan. Hodnocení obtížnosti učebnic: Struktury a parametry učiva. Praha: Státní nakladatelství technické literatury, 1984. • Průcha, Jan. Rámcové vzdělávací programy: problém vymezování "kompetencí žáků". In: Pedagogika: časopis pro vědy o vzdělávání a výchově. Roč. 55, č. 1 (2005). • Průcha, Jan. Učebnice: Teorie a analýzy edukačního média: příručka pro studenty, učitele, autory učebnic a výzkumné pracovníky. Brno: Paido, 1998. • Průcha, Jan. Učebnice: teorie, výzkum a potřeby praxe. In: Josef Maňák, Dušan Klapko (ed.): Pedagogický výzkum v teorii a praxi Učebnice pod lupou. Brno, Paido, 2006. • Staněk, Miloš. Slovníček vybraných pojmů k občanské výchově: Pro 6. - 9. ročník základní školy a odpovídající ročníky víceletých gymnázií. Praha: Fortuna, 1994. • Výchova k občanství ve školách v Evropě. Brussels: Eurydice, 2005. • Wasserbauer, Jan. Myšlenkové základy a praxe občanské nauky. 1925. |