Srovnání profesní orientace dětí na nižším gymnáziu a maturantů na víceletých gymnáziích
Název práce v češtině: | Srovnání profesní orientace dětí na nižším gymnáziu a maturantů na víceletých gymnáziích |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | Comparison of professional aspirations of freshmen and seniors on multiyear gymnasia |
Klíčová slova: | profesní orientace, kvantitativní výzkum, volba povolání, volba další vzdělávací dráhy, gymnázium, srovnání |
Klíčová slova anglicky: | professional orientation, quantitative research, career choice, choosing a further course of education, gymnasium, comparison, |
Akademický rok vypsání: | 2009/2010 |
Typ práce: | bakalářská práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Katedra sociologie (23-KS) |
Vedoucí / školitel: | PhDr. Ing. Petr Soukup, Ph.D. |
Řešitel: | skrytý - zadáno vedoucím/školitelem |
Datum přihlášení: | 28.02.2011 |
Datum zadání: | 28.02.2011 |
Datum a čas obhajoby: | 13.06.2011 00:00 |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 19.05.2011 |
Datum proběhlé obhajoby: | 13.06.2011 |
Oponenti: | Mgr. Martina Štípková, Ph.D. |
Zásady pro vypracování |
Metodologie
Pro svou práci bych chtěl využít data, sebraná v rámci praktik kvantitativního výzkumu s tématem Profesní orientace. Ta mi poslouží pro prozkoumání profesní orientace u mladších dětí. Sběr dat proběhl formou samovyplňovacích dotazníků za přítomnosti tazatele ve třídě, což zajistilo alespoň částečně řádné vyplnění dotazníků. Dále bych chtěl provést další kvantitativní šetření s maturanty na stejných gymnáziích, kde bylo provedeno šetření na mladších studentech, pokud to ovšem bude možné. Chtěl bych zachovat alespoň rámcově rozdělení na muže a ženy a také na pražské a mimopražské školy. Dotazník chci použít stejný, jaký byl použit na šetření mladších studentů s drobnými úpravami – je třeba jej logicky přizpůsobit pro maturanty, tedy vynechat otázky určené pro žáky základních škol a také doplnit nebo vynechat některé otázky, které se ukázaly jako zbytečné nebo naopak chybějící v předchozím šetření. Vzhledem k tomu, že jde o poměrně složitou problematiku, by možná nebylo špatné provést několik hloubkových rozhovorů s maturanty a mladšími studenty, abych získal trochu hlubší vhled do dané problematiky. To by mi také mohlo pomoci při úpravách dotazníku. |
Seznam odborné literatury |
ARCHER, S. L. Career and/or family: The identity process for adolescent girls. Youth
Society, 1985, roč. 16, č. 3, s. 289-314. AUŘEDNÍK, J., BAUEROVÁ, L., DOŇKOVÁ, E. , KOVAŘÍKOVÁ, Z., PODZIMKOVÁ, M. Projekt výzkumného šetření: Profesní orientace, Téma: Aspirace a prestiž. Praha, 2009. Univerzita Karlova, Fakulta sociálních věd, Projekt k výzkumu v rámci kurzu Praktika kvantitativního výzkumu. BARTHOLOMEW, C. G., SCHNORR, D. L. Gender equity: Suggestions for broadening career options of female students. The School Counselor, 1994, roč. 41, č. 4, s. 245-255. ČAČKA, O. Psychologie duševního vývoje dětí a dospívajících s faktory optimalizace. Brno : Doplněk, 2000. ČECH, T. Volný čas a způsob jeho trávení školáky v Brně. Brno, 2002. Masarykova univerzita, katedra sociální pedagogiky Pedagogické fakulty. DOSTÁL, J. Výchova k volbě povolání. Trendy ve vzdělávání, Olomouc: Votobia, 2008. s. 50-53. DOUBEK, D., LEVÍNSKÁ, M. Profi-volba v růžové třídě. Pražská skupina školní etnografie. Profi-volba z deváté třídy. Praha, 2005. Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta. EINSTIEG. Berufswahl in Hamburg 2006 : Eine Umfrage unter Hamburger Schülerinnen und Schülern. Hamburg : Arbeitskreis Einstieg, 2006. FARKAČ, J., JANDOVÁ, P., MIČÍNOVÁ, V., VOJTKOVÁ, M., VTELENSKÁ, A., Profesní a vzdělanostní orientace: Projekt výzkumného šetření Téma: Zájmy, záliby a volný čas. Praha, 2009. Univerzita Karlova, Fakulta sociálních věd, Projekt k výzkumu v rámci kurzu Praktika kvantitativního výzkumu. FOSKETT, N. H., HESKETH, A. J. Constructing Choice in Contiguous and Parallel Markets: Institutional and School Leavers’ Responses to the New Post-16 Marketplace. Oxford Review of Education, 1997, roč. 23, č. 3, s. 299-319. GOLDBERG, A., D. Counseling the high school student-athlete in The school counselor, 1991, roč. 38, č. 5, s. 332-339. GRIBBEN, P. Participation, attitude towards school and academic achievement. 1990. Diplomová práce. Fort ays State University, Hays, KS. 54 HEJKLOVÁ, K. Vliv pořadí sourozenců v rodině pro nasměrování profesní orientace. Č. Bud., 2007. diplomová práce. Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích, Zdravotně sociální fakulta. HLAĎO, P. Aby děti nastoupily do správného vlaku. Rodina a škola, 2007, roč. 54, č. 2, s. 20 - 23. HLAĎO, P. Volba další vzdělávací dráhy žáků základních škol v kontextu rodiny. Brno, 2009a. Disertační práce. Masarykova univerzita, Pedagogická fakulta, Katedra pedagogiky,. HLAĎO, P. Volba povolání žáků základních škol a kariérové poradenství v České republice. Technológia vzdelávania, 2008, roč. 16, č.5., s. 7-10. HOŘÁNKOVÁ, V., et al. Metodická příručka poradce pro volbu povolání. Praha : Sociologické nakladatelství, 1995. HŘEBÍČEK, L. Výchova a profesionální orientace. Praha:SPN, 1987. CHALUPOVÁ, K., PAPOUŠKOVÁ, K., PŘIBÁŇOVÁ, T., ŘÍHOVÁ,A, Projekt výzkumu, téma: Profesní a vzdělanostní orientace, podtéma: Vliv médií na danou problematiku. Praha, 2009. Univerzita Karlova, Fakulta sociálních věd, Projekt k výzkumu v rámci kurzu Praktika kvantitativního výzkumu. JEPSEN, D.A., DICKSON, G.L. Continuity in life-span career development: Career exploration as a precursor to Career Establishment. The Career Development Quarterly,2003, roč. 51, č. 3, s. 217-233. KATRŇÁK, T. Faktory podmiňující vzdělanostní aspirace žáků devátých tříd základních škol v České republice. MATĚJŮ, P., STRAKOVÁ, J., et al. Nerovné šance na vzdělání : vzdělanostní nerovnosti v České republice. Praha : Academia, 2006, s. 173–193. KURIC, J. Ontogenetická psychologie. Brno : CERM, 2000. LANKARD, B. A. Family Role in Career Development. ERIC Digest No. 164., 1995. [citováno dne: 5.4. 2011] (Dostupné z : http://www.ericdigests.org/1996-3/family.htm) MATĚJŮ, P., TUČEK, M., REZLER, L. Rodina '89: zdroje vzdělanostních nerovností. Praha: Sociologický ústav AVČR, 1991. MAZÁČOVÁ, N. Role základní školy v rozvíjení perspektivní orientace žáků. Absolvent základní školy : sborník z pracovního semináře konaného dne 20.–21. června 2007 na Pedagogické fakultě MU. Brno, 2007. MITANOVÁ, A. Možnosti profesní orientace romských žáků. Brno, 2008. Diplomová práce. Masarykova univerzita, Pedagogická fakulta, Katedra speciální pedagogiky. 55 MOJŽÍŠEK, L. Pracovní výchova, polytechnické vzdělávání a profesionální orientace : systém a subsystém pracovní výchovy. Brno : Univerzita J. E. Purkyně, 1981. NEVESELÝ, P. Determinanty profesní orientace dospívajících. Brno, 2009. Bakalářská práce. Univerzita Tomáše Bati ve Zlíně. NORDBY, S.R. Occupational Sex-Role Stereotyping in the Middle School. 1997. Diplomová práce, Fort Hays State University. [citováno dne 7.4. 2011] (Dostupné z: http://eric.ed.gov/PDFS/ED417365.pdf) NÚOV. Výzkum služeb kariérového poradenství a potřeb jeho klientů na základních a středních školách v ČR : souhrnná zpráva. Praha: NÚOV, 2003. PENICK, N. I., JEPSON, D.A. Family functioning and adolescent career exploration. Career Development Quartedrly, 1992, roč. 40, č. 2, s. 208-222. POLEDŇOVÁ, I. (ed.) Sebepojetí dětí a dospívajících v kontextu školy. kapitola Vývoj profesního sebepojetí v období adolescence (ČAVNICKÁ M., POLEDŇOVÁ, I.), Brno : Masarykova univerzita, 2009. ROE, A. The Psychology of Occupation. New York : Wiley, 1956. SMETÁČKOVÁ, I. Gender ve škole. Praha: Otevřená společnost, 2005. STEJSKALOVA, Zina. Problémy studentů zdravotnických škol na odborné praxi. Trenčín, 2009. Bakalářská práce. Trenčianska univerzita A. Dubčeka v Trenčíně, fakulta zdravotnictví, katedra ošetřovatelství. STŘELEC, S. (ed.). Studie z teorie a metodiky výchovy II.kapitola Rodina jako výchovný činitel (STŘELEC, S.). Brno: Masarykova univerzita, 2006, s. 109–123. TAYLOR, M. J. Post-16 Options : Young People’s Awareness, Attitudes, Intentions and Influences on Their Choice. Research Papers in Education, 1992, roč. 7, č. 3, s. 301–335. TRICE, A. D., HUGHES, M. A. The Origins of Children’s Career Aspirations: IV. Testing Hypotheses from Four Theories. The Career Development Quarterly, 1995, roč. 43, č. 4, s. 307–323. VÁGNEROVÁ, M. Vývojová psychologie I. : Dětství a dospívání. Praha: Karolinum, 2005. WHITE, P. Education and Career Choice : A New Model of Decision Making. New York : Palgrave Macmillan, 2007. |
Předběžná náplň práce |
Ve své práci bych se chtěl věnovat profesní orientaci u studentů víceletých gymnázií a to konkrétně těch ve třídách ekvivalentních osmým třídám základních škol a maturantů.
V práci bych se zajímal hlavně o to, do jaké míry jsou studenti již profesně orientovaní, jak toto závisí na dalších faktorech, jako jsou například zájmy dětí, vliv médií a podobně. Těžištěm celé práce by tedy byl nejprve popis profesní orientace u mladších studentů a maturantů zvlášť, ale hlavním tématem by mělo být srovnání. Dá se předpokládat, že maturanti, které čeká výběr další kariéry už velmi brzy, budou mít více vyhraněnou svou ideu svého dalšího profesního života než žáci mladší, takže bude možné pozorovat posun od nejistých představ mladších studentů ke konkrétním vizím maturantů. Také si myslím, že by mohlo být zajímavé pozorovat rozdíly v zájmech a ve způsobech trávení volného času mezi těmito dvěma skupinami, což je také jeden z důležitých faktorů ovlivňujících profesní orientaci. Je možné, že maturanti mají ve svých zájmech více jasno, soustředí se jen na užší okruh svých hlubších zájmů. Už z předchozího vyplývá několik potenciálních hypotéz k danému výzkumu, které se budu snažit potvrdit nebo vyvrátit. Základní výzkumná otázka by mohla znít: Do jaké míry a jakým způsobem se liší profesní orientace dětí na nižším gymnáziu a maturantů na víceletých gymnáziích? |