Podnikové vzdělávání a jeho vztah k mobilitě a motivaci
Název práce v češtině: | Podnikové vzdělávání a jeho vztah k mobilitě a motivaci |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | Corporate education and its relationship to mobilty and motivation |
Klíčová slova: | podnikové vzdělávání, mobilita v podniku, motivace ke vzdělávání, letecká společnost, společnost znalostí |
Klíčová slova anglicky: | corporate education, mobility in company, motivation to education, airline, knowledge society |
Akademický rok vypsání: | 2010/2011 |
Typ práce: | bakalářská práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Katedra sociologie (23-KS) |
Vedoucí / školitel: | doc. PhDr. Pavel Kuchař, CSc. |
Řešitel: | skrytý![]() |
Datum přihlášení: | 21.02.2011 |
Datum zadání: | 01.03.2011 |
Datum a čas obhajoby: | 13.06.2011 00:00 |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 20.05.2011 |
Datum proběhlé obhajoby: | 13.06.2011 |
Oponenti: | Mgr. Miroslav Grznár |
Seznam odborné literatury |
ARMSTRONG, Michael. Řízení lidských zdrojů. Vydání první. Praha : Grada, 2007. 789 s. ISBN 978-80-247-1407-3.
ARMSTRONG, Michael. Personální Management. Vydání první. Praha : Grada, 1999. 963 s. ISBN 80-7169-614-5. BABIČKA, Pavel. MLC Model - Mars Leadership capabilities & supporting competencies. (přednáška) Praha : Career Days, 2.3. 2011. BADŽAK, Josef., ČANDÍK, Marek. Management a podnikové vzdělávání v praxi : sborník odborných prací. České Budějovice : Vysoká škola evropských a regionálních studií, o.p.s., 2010. Celoživotní učení z hlediska vzdělávání dospělých, Vzdělávání a rozvoj pracovníků v organizaci. 137 s. ISBN 978-80-87472-02-6. BOEKAERTS, M. Motivation Learning and Institution. In International Encyclopedia of the Social & Behavioral Science. SMELSER, Neil J., BALTES, Paul B. 1st ed. Amsterdam : Elsevier, 2001. s. 10112-10117. ISBN 0-08-043076-7. BRAŇKA, Jiří. Lidské zdroje : příklady z podnikové praxe. Praha : Národní observatoř zaměstnanosti a vzdělávání, 2008. 59 s. ISSN 1801-5476. BRDEK, Miroslav., VYCHOVÁ, Helena. Evropská vzdělávací politika. Programy, principy a cíle. Praha : Aspi Publishing, 2004. ISBN 80-86395-96-0. COLLINS, David. Vzdělávání a rozvoj zaměstnanců. In Management lidských zdrojů. DVOŘÁKOVÁ, Zuzana et al. Vydání první. Praha : C. H. Beck, 2007. s. 286-318. ISBN 978-80-7179-893-4. ČTK. Nezaměstnanost absolventů může růst, MPSV proto chce nový projekt. Budoucnost profesí [online]. 2010-06-22, [cit. 2011-04-20]. Dostupný z WWW: <http://budoucnostprofesi.cz/aktuality.html/11_222-nezamestnanost-absolventu-muze-rust-mpsv-proto-chce-novy-projekt>. DRUCKER, Peter F. Postkapitalistická společnost. Praha : Management Press, 1993. 197 s. ISBN 80-85603-31-4. EASA (European Aviation Safety Agency). European Aviation Safety Agency [online]. xxx [cit. 2011-05-10]. Regulations structure. Dostupné z WWW: <http://easa.europa.eu/regulations/regulations-structure.php>. FAYOL, Henri. Zásady správy všeobecné a správy podniků. Praha : Orbis, 1931. 164 s. GEIST, Bohumil. Psychologický slovník. Vydání druhé. Praha : Vodnář, 2000. 425 s. ISBN 80-86226-07-7. GIDDENS, Antony. Sociologie. Vydání první. Praha : Argo, 1999. 595 s. ISBN 80-7203-124-4 GROSS, Daniel. Největší američtí magnáti. Praha : Baronet, 1997. 5. Henry Ford a jeho model T, s. 384. ISBN 80-7214-049-3. HAMPL, Petr. Vzdělávání v hubených letech?. Moderní řízení [online]. 2009-01-23 [cit. 2010-5-27]. Dostupný z WWW: <http://modernirizeni.ihned.cz/c1-33169720-vzdelavani-v-hubenych-letech>. HAYES, Nicky. Foundations of Psychology : An Introductory Text. 1st ed. London and New York : Routledge, 1994. 1117 p. ISBN 0-415-01560-X ILLICH, Ivan. Odškolnění společnosti : Polemický spis. Praha : Sociologické nakladatelství, 2001. 109 s. ISBN 80-85850-96-6. KASÍK, Emil. Krizové řízení letecké společnosti. Kladno, 2010. Diplomová práce. Vysoká škola finanční a správní. Vedoucí práce Jan Cedl. KASSIN, Saul M. Psychologie. Vydání první. Brno : Computer Press, 2007. 771 s. ISBN 978-80-251-1716-3. KOUBEK, Josef. Řízení lidských zdrojů. Praha : Management Press, 1998. 350 s. ISBN 80-85943-51-4. KOUBEK, Josef. Řízení lidských zdrojů : základy moderní personalistiky. Vydání třetí. Praha : Management Press, 2001. 467 s. ISBN 80-7261-033-3. KUBÁT, Stanislav. E-learning a jeho využití v podnikovém vzdělávání. Praha, 2008. Bakalářská práce. Karlova Univerzita, Filozofická fakulta. 55 s. Vedoucí práce Jaroslav Mužík. KUDZBEL, Marek. Baťa : hospodársky zázrak. Vydání první. [s.l.] : Marianka : Marada Capital Services, 2001. 195 s. ISBN 80-968458-1-0. KUCHAŘ, Pavel. Vzdělání a trh práce. In Vzdělávací politika České republiky v globálním kontextu. VESELÝ, Arnošt; KALOUS, Jaroslav. Vydání první. Praha : Karolinum, 2006. s. 109-126. ISBN 80-246-1261-5. LEDNICKÝ, Václav. Tomáš Baťa a jeho následovníci. Karviná : Slezká univerzita v Opavě, Obchodně podnikatelská fakulta, 2009. 110 s. ISBN 978-80-7248-545-1. LINHART, Jiří; PETRUSEK, Miloslav; VODÁKOVÁ, Alena et al. Velký sociologický slovník. Praha : Karolinum Praha, 1996. Academia. ISBN 80-7184-164-1. MALACH, Antonín. Konkurenceschopnost podniku a vzdělávací politika. In Konkurenceschopnost podniků. Část první. BLAŽEK, Ladislav. Brno : Masarykova univerzita, 2008.s. 415-428. ISBN 978-80-210-4521-7. MARSH, Ian et al.. Sociology : making sense of society. 2nd. ed. London : Prentice Hall, 2000. 840 p. ISBN 0-582-36943-6. PALÁN, Zdeněk. Lidské zdroje : výkladový slovník. Vydání první. Praha : Academia, 2002. 280 s. ISBN 80-200-0950-7. PALÁN, Zdeněk. Výkladový slovník vzdělávání dospělých. Praha : DAHA, 1997. 159 s. ISBN 80-902232-1-4. POCHYLÝ, Jaroslav. Baťova průmyslová revoluce. Vydání první. Praha : Průmyslové vydavatelství a nakladatelství UTRIN, 1990. 142 s. ISBN 80-900127-0-1. POSPÍŠILOVÁ, Vendula. Analýza systému podnikového vzdělávání. Brno, 2009. Bakalářská práce. Ekonomicko-správní fakulta, Masarykova univerzita. Dostupné z WWW: < http://is.muni.cz/th/207168/esf_b_a2/>. RWE. RWE [online]. [cit. 2011-05-18]. Studenti a absolventi. Dostupné z WWW: <http://rwe.jobs.cz/studenti_absolventi.html?brand=g2&exportRCM=1773802&trackingBrand=www.rwe.cz&rps=186&ep= >. SCOTT, John; MARSHAL, Gordon et al. A Dictionary of Sociology. 3rd ed. rev. Oxford : Oxford University Press, 2009. 816 s. ISBN 978-0-19-953300-8. Senát Parlamentu České republiky. Sdělení Komise Evropskému parlamentu, Radě, Evropskému hospodářskému a sociálnímu výboru a Výboru regionů – Agenda pro nové dovednosti a pracovní místa: evropský příspěvek k plné zaměstnanosti. Senátní tisk číslo K 20/08. Senátem přijatý 17.3. 2011. STANĚK, Petr. Motivace k formálnímu vzdělávání dospělých. Brno, 2007. Diplomová práce. Filozofická fakulta, Masarykova univerzita. Dostupné z WWW: < http://is.muni.cz/dok/rfmgr.pl?lang=en;furl=%2Fth%2F78991%2Fff_m_b1%2F;info=>. ŠANDEROVÁ, Jadwiga. Hlavní proudy teorie a výzkumu sociální stratifikace. In Soudobá socioogie II (Teorie sociálního jednání a sociální struktury). ŠUBRT, Jiří et al. Praha: Karolinum, 2008. s. 277-308. ISBN 978-80-246-1413-7. ŠIMBEROVÁ, Zuzana. Učení a vzdělávání v podniku a jejich podmínky. In Pracoviště jako prostor k učení. NOVOTNÝ, Petr. Vydání první. Brno : Masarykova univerzita, 2009. s. 20-30. ISBN 978-80-210-4918-5. ŠULC, Jiří; NĚMEC, Vladimír. Lidský činitel v údržbě letadel. Vydání první. Brno : Akademické nakladatelství CERM, 2006. 151 s. ISBN 80-7204-482-6. VESELÝ, Arnošt. Společnost vědění jako teoretický koncept. Sociologický časopis [online]. 2004, 4, [cit. 2011-04-16]. s. 433-446. Dostupný z WWW: <http://sreview.soc.cas.cz/cs/issue/50-sociologicky-casopis-czech-sociological-review-4-2004>. VODÁK, Josef; KUCHARČÍKOVÁ, Alžběta. Efektivní vzdělávání zaměstnanců. Vydání druhé aktualiz. a rozš. Praha : Grada, 2011. 237 s. ISBN 978-80-247-3651-8. Wall Street Institute. Wall Street Institute [online]. [cit. 2011-04-20]. Our Method. Dostupné z WWW: <http://www.wallstreetinstitute.com/ourMethod/overview.aspx>. WILKE, Helmut. V jaké společnosti vlastně žijeme? : Společenské koncepce - srovnání. PONGS, Armin. Vydání první. Praha : ISV, 2000. Společnost vědění. s. 243-262. ISBN 80-85866-59-5. Zákony online [online]. [cit. 2011-04-1]. Služební zákon. Dostupné z WWW: <http://zakony-online.cz/?s23&q23=254>. |
Předběžná náplň práce |
Bakalářská práce se věnuje podnikovému vzdělávání a v jeho kontextu také podnikové mobilitě a motivaci k tomuto vzdělávání. Rozpracovává širší souvislosti této problematiky, které vidí zejména ve vztahu znalostí a výroby. Vývoj, který tím sleduje, vrcholí v současnosti ve skutečnostech, jež někteří teoretici identifikují jako aspekty společnosti založené na znalostech. Podnikové vzdělávání tato práce chápe jako součást celoživotního vzdělávání a popisuje jeho základní charakteristiky. Stručně charakterizuje i mobilitu pracovníků v podniku a jejich motivaci k podnikovému vzdělávání. Autor využil tento základ jako východiska pro praktický výzkum provedený v technickém úseku letecké společnosti, kde zkoumal postoje jeho pracovníků k problematice své bakalářské práce. Výzkum se zaměřil na pracovní odvětví letecké dopravy, které přináší specifické podmínky pro mobilitu pracovníků, a tudíž i motivaci ke vzdělávání. Zvolená letecká společnost byla vybrána kvůli své velikosti a široce rozpracovanému podnikovému vzdělávání. Výsledky výzkumu ukazují na to, že pracovníci vnímají své podnikové vzdělávání vcelku pozitivně, nevidí ho však jako prostředek využitelný k jejich mobilitě v podniku, přičemž jejich motivace k účasti na podnikovém vzdělávání jsou různé. Práce také přináší seznámení s některými aspekty podnikového vzdělávání konkrétního pracovního odvětví. |
Předběžná náplň práce v anglickém jazyce |
Bachelor thesis concerns with corporate education and in its context concerns also with mobility in company and motivation to education. The thesis elaborates wider background to this topic, which is seen in the relationship of work and knowledge. The development, which it follows, is culminating in facts, which some theorists identify as aspects of the knowledge society. Corporate education is understood as a part of lifelong learning and its basic characteristics are described. The thesis also briefly describes the issues of mobility of workers in the company and their motivation for corporate education. The author used this background as a basis for practical research carried out in the technical section of airline, which examined the attitudes of its staff to issue of the thesis. The research is focused on the business aviation sector, which provides specific conditions for worker mobility, and for the motivation for learning. The selected airline was chosen because of its size and broadly conducted corporate education. The research shows that employees perceive their corporate education positively, but that they do not see it as a good instrument for mobility in company. Their motivation to participate in corporate education seems to be various. The thesis also describes some aspects of corporate education in specific business sector. |