Informace nebo manipulace? Česká média a katolická církev.
Název práce v češtině: | Informace nebo manipulace? Česká média a katolická církev. |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | Information or Manipulation? Czech Media and the Catholic Church.“ |
Klíčová slova: | média, etika, církev, manipulace, svoboda slova, zpravodajské hodnoty |
Klíčová slova anglicky: | media, ethics, church, manipulation, freedom of speech, news values |
Akademický rok vypsání: | 2010/2011 |
Typ práce: | bakalářská práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Katedra teologické etiky a spirituální teologie (do 2018) (26-KTE) |
Vedoucí / školitel: | doc. MUDr. Jaromír Matějek, Th.D., Ph.D. |
Řešitel: | skrytý![]() |
Datum přihlášení: | 10.05.2011 |
Datum zadání: | 10.05.2011 |
Datum potvrzení stud. oddělením: | 10.06.2011 |
Datum a čas obhajoby: | 01.02.2012 09:00 |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 12.12.2011 |
Datum odevzdání tištěné podoby: | 13.12.2011 |
Datum proběhlé obhajoby: | 01.02.2012 |
Oponenti: | ThLic. Petr Štica, Th.D. |
Seznam odborné literatury |
Literatura
Církevní dokumenty DRUHÝ VATIKÁNSKÝ KONCIL: Dekret o hromadných sdělovacích prostředcích Inter mirifica, (ze dne 4. prosince 1963), in: Dokumenty II. vatikánského koncilu, Praha: Zvon, 2002, 515–525. Pastorální instrukce o sdělovacích prostředcích Communio et progressio, (ze dne 23. května 1971). Pastorální instrukce o sdělovacích prostředcích Aetatis novae, (ze dne 22. února 1992). Monografie GOLDBERG Bernard: Jak novináři manipulují, Praha: Ideál, 2005. IŁOWIECKI, Maciej: Manipulace v médiích, Praha: Univerzita Jana Amose Komenského Praha, 2008. KIERAN, Matthew: Media ethics, London: Routledge, 1998. McCOMBS Maxwell: Agenda setting: nastolování agendy: masová média a veřejné mínění, Praha: Portál, 2009. THOMPSON, Kenneth: Moral panics, London: Routledge, 1999. Sborníky: SHRUM, L. J. (ed.): The psychology of entertainment media: blurring the lines between entertainment and persuasion, Mahwah New Jersey: Lawrence Erlbaum, 2004. |
Předběžná náplň práce |
Práce se pokouší vysledovat etické principy týkající se zpravodajské funkce médií a
poukázat na možná úskalí mediální manipulace. Dále se zaměří na konkrétní zpravodajské výstupy významných českých sdělovacích prostředků týkající se katolické církve a podle dříve definovaných etických principů je posoudí. Tato tematika bude rozdělena do čtyř kapitol, z nichž první se zabývá nároky mediální etiky na zpravodajství (zejména co se týče objektivity, vyváženosti, nepředpojatosti, ale i dalších hodnot), druhá vlastním fenoménem mediální manipulace. Třetí kapitola nabídne rešerši zpravodajských výstupů o katolické církvi s ohledem na tzv. agenda setting, tedy nastolování témat, o nichž se v souvislosti s katolickou církví mluví a která naopak zůstávají bez mediální pozornosti. Čtvrtá kapitola si vybere konkrétní zpravodajské výstupy a posoudí je podle dříve stanovených etických kritérií. |
Předběžná náplň práce v anglickém jazyce |
Thesis characterizes ethical principes of media news and thinks about potencial media manipulation. It focuses on particular news of czech media about catholic church and evaluate it according to the ethical principes. Thesis is divided to four chapters. First specifies requests of media ethics to news, second specifies media manipulation. Third chapter contains search news about catholic church with regard to agenda setting. The last chapter focuses on specific news and judges it according to previously defined ethical principes. |