Témata prací (Výběr práce)Témata prací (Výběr práce)(verze: 385)
Detail práce
   Přihlásit přes CAS
Za hranicami fikčného rozprávania
Název práce v jazyce práce (slovenština): Za hranicami fikčného rozprávania
Název práce v češtině: Za hranicami fikčného rozprávania
Název v anglickém jazyce: Towards the Boundaries of Fictional Narrative
Klíčová slova: teorie vyprávění; metahistorie; fikčnost; hermeneutika; mimésis; zápletka; aporie vnímání času; emplotment; literární komunikace; čtenářská recepce; kognitivní literární věda; literární fakt; představové schéma; fabule; sujet; literární čas; literární prostor; vypravěčské hledisko; dvojnictví; topos hranice; skaz; dialogičnost; příběh a diskurs; Ich-forma vyprávění; reference; nespolehlivý vypravěč; umělé jazyky v literatuře; epistolární próza; umělecký cestopis; mnohojazyčnost; antiutopie
Klíčová slova anglicky: theory of narration; metahistory; fictionality; hermeneutics; mimesis; plot line; aporias of time perception; emplotment; literary communication; reader's reception; cognitive literary science; literary fact; image schema; time and space in literature; narrator's point of view; first-person narration; narrator's double self; reference; unreliable narrator; artificial languages in literature; travelogue; epistolary prose; multilingualism; dystopia
Akademický rok vypsání: 2007/2008
Typ práce: disertační práce
Jazyk práce: slovenština
Ústav: Ústav slavistických a východoevropských studií (21-USVS)
Vedoucí / školitel: prof. Dr. Tomáš Glanc
Řešitel: skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd.
Datum přihlášení: 07.02.2011
Datum zadání: 07.02.2011
Schválení administrátorem: zatím neschvalováno
Datum a čas obhajoby: 28.06.2013 00:00
Datum odevzdání elektronické podoby:11.02.2013
Datum proběhlé obhajoby: 28.06.2013
Odevzdaná/finalizovaná: odevzdaná studentem a finalizovaná
Oponenti: prof. PhDr. Vladimír Svatoň, CSc.
  Dr. Tomasz Derlatka
 
 
Zásady pro vypracování
Disertační práce nahlíží různorodé podoby současného uměleckého vyprávění a zkoumá jeho vztah k jiným typům narace – zejména k textům, ve kterých nad estetickou funkcí převažuje funkce poznávací či informační. Práce je rozdělená do čtyř částí. První část je teoretická, vytyčují se v ní základní problémové okruhy a pojmenovávají se metody, nástroje a modely, o které se budu v práci opírat a ověřovat jejich použitelnost na vybraných příkladech ze slovanských literatur. Druhá část sleduje problematiku časoprostoru fikčního vyprávění, přičemž v kapitole 2.1 analyzuji románový čas a prostor převážně z kompozičního hlediska (na příkladu románu Saši Sokolova Škola pro hlupáky), zatím co v následující kapitole, věnované ideovému prolínání literárních a sociálně-politických utopií, se fikčnost a temporalita chápou šíře než jen jako výhradně narativní kategorie: fungují jako styční plochy mezi imanentním významovým děním „světa textu“ a jeho historickým pozadím. Třetí část pokračuje ve vytyčeném směru, pouze jako kontext se tu již nepojímá nadosobní historické pozadí, ale individuální sféra praktického života, každodennosti. Předmět zkoumání zde tvoří dva žánry na pomezí umělecké literatury a faktografie – intimní korespondence a cestopisné zápisky. Poslední část se soustřeďuje na některé osobitosti jazykového projevu v moderním fikčním narativu, především na jazyk jako prostředek navození iluze hovorové řeči (tzv. skaz) či jazyk jako umělý autorský konstrukt, zastávající funkci jakéhosi vypravěčského „mimikry“. Práce má být zároveň příspěvkem do diskuse o současných podobách a problémech literární komunikace, důležitou součástí každé části jsou proto otázky týkající se čtenářské recepce, interpretačních i překladových úskalí toho kterého textu či žánru.

My thesis examines the nature of contemporary fictional narration and explores its relations to other types of narration – mainly texts where educational or informative function prevails over the aesthetic one. The whole work is divided into four parts. The first part is theoretical; it sets up basic areas of interest and names methods, tools and models that will be tested on selected examples from Slavonic literatures. The second part analyses spatial and temporal relations of fictional narrative. Chapter 2.1 treats time and space in a novel mostly from the compositional point of view (based on the example of Sasha Sokolov's A School for Fools), while in the next chapter, focusing on ideational interconnections between literary and social-political utopias, both fictionality and temporality are understood more broadly than mere narrative categories: they serve as certain points of connection between the immanent occurrence of meaning in the „world of text“ and its historical background. The third part continues in this direction, only what we mean by context here is not the collective historical background, but an individual sphere of everyday life. Our focus switches to two genres standing on the boundary of literary fiction and non-fiction – personal correspondence and a travel journal (travelogue). The last part concentrates on some distinctive features of verbal expression in modern fictional narrative, predominantly on language as a way to create an illusion of spoken speech (so called skaz) or language as an artificial auctorial construct functioning as peculiar narrator's "mimicry". At the same time, the presented work contributes to the discussion on current issues in literary communication – questions regarding a reader's reception, interpretational and translational difficulties in particular texts or genres therefore constitute an integral part of every chapter.
Seznam odborné literatury
AÍNSA, F. Vzkříšení utopie. Brno: Host, 2007.
ANKERSMIT, F. R. Narrative Logic. A Semantic Analysis of the Historian's Language. Hague : Nijhoff, 1983.
ARISTOTELÉS. Poetika. Prel. A. Kříž, Praha : Jan Laichter, 1948.
BACHTIN, M. „Epos a román“. In tenže Román jako dialog. Praha : Odeon, 1980.
BACHTIN, M. Dostojevskij umělec. Praha: Československý spisovatel, 1971.
BACHTIN, M. Problémy poetiky románu. Bratislava : Slovenský spisovateľ, 1973.
BARTHES, R. „Úvod do strukturální analýzy vyprávění“. In Znak, struktura, vyprávění. Výbor z prací francouzského strukturalizmu. Sest. P. Kyloušek. Prel. J. Fryčer et al. Brno : Host, 2002.
BERĎAJEV, N. A. Istoki i smysl russkogo kommunizma. Paríž : YMCA-PRESS, 1955.
BÍLEK, P. A. Hledání jazyka interpretace: k modernímu prozaickému textu. Brno: Host, 2003.
BODENSTEIN, J. The Excitement of Verbal Adventure. A Study of Vladimir Nabokov’s English prose. Part I. Heidelberg, 1977.
BOGUSLAVSKIJ, V. M. Tezisy Marksa o Fejerbache. Moskva : Znanije, 1960.
BOLTON, J. (ed.) Nový historismus/New Historicism. Brno : Host, 2007.
BOYD, B. Nabokov’s Pale Fire: the Magic of Artistic Discovery. Princeton: Princeton University Press, 1999.
BREMOND, C. „Logika narativních možností“. In Znak, struktura, vyprávění: výbor z prací francouzského strukturalismu. Brno: Host, 2002, s. 118-131.
BRODSKIJ, I. A. Brodskij o Cvetajevoj. Moskva : Nezavisimaja gazeta, 1998.
CIOLKOVSKIJ, K. E. Kosmičeskaja filosofija. Moskva : Sfera, 2004.
ČERNYŠOV, J. G. Sociaľno-utopičeskije idei i mif o „zolotom veke“ v drevnem Rime. V 2 č. Č. 1: Do ustanovlenija principiata. Novosibirsk : Izdateľstvo Novosibirskogo universiteta, 1994; online <http://ancientrome.ru/publik/tchernyc/tcher04f.htm> [cit. 16. 10. 2008].
ČERVENKA, M. Obléhání zevnitř. Praha : Torst, 1996.
DAWSON, D. Cities of the Gods: Communist Utopias in Greek Thought. New York : Oxford University Press, 1992.
DERRIDA, J. Jacques Derrida v Moskve: Dekonstrukcia putešestvija. Moskva: RIK „Kuľtura“, 1993; online <http://yanko.lib.ru/books/philosoph/derrida/derrida-in-moscow.htm> [cit. 15. 6. 2012]).
DOLEŽALOVÁ, P. „‘Vy gražny bračny…’ Mechanický pomeranč Anthonyho Burgesse v českém překladu“. Čeština doma a ve světě, 1996, č. 4, s. 246-248.
DOLEŽEL, L. „Skazové vyprávění, jeho formy a poslání“. In Knížka o jazyce a stylu soudobé české literatury: cyklus statí pracovníků Ústavu pro jazyk český ČSAV, Praha : Orbis, 1962.
DOLEŽEL, L. Fikce a historie v období postmoderny. Praha : Academia, 2008.
DROZDA, M. „Umělecký prostor v próze Andreje Platonova“. In Východoevropská moderna a její evropský kontext I. Praha: Karolinum, 1999, s. 125-141.
DROZDA, M. Narativní masky ruské prózy. Od Puškina k Bělému (Kapitoly z historické poetiky). Praha : Univerzita Karlova, 1990.
DUDEK, P. „Porouchaný mechanismus pomeranče“. Literární noviny, 1993, č. 5, s. 12.
EJCHENBAUM, B. M. Skvoz’ literaturu. Sbornik statej. Leningrad: Academia, 1924.
ELIADE, M. Obrazy a symboly: esej o magicko-náboženských symbolech. Prel. Barbora Antonová. Brno : Computer Press, 2004.
ELIADE, M. Posvátné a profánní. Prel. Filip Karfík. Praha : Česká křesťanská akademie, 1994.
FEDOROV, N. F. O filosofii V. Solovjova (Nabroski). [online] URL: <http://www.magister.msk.ru/library/philos/fedorov/fedor097.htm> [cit. 20. 11. 2008].
FEDOROV, N. F. O smertnosti. [online] URL: <http://www.magister.msk.ru/library/philos/fedorov/fedor111.htm> [cit. 8. 11. 2011].
FEDOROV, N. F. Sobranije sočinenij v četyrech tomach. T. 1. 1995.
FLUSSER, V. Jazyk a skutečnost. Prel. K. Palek. Praha : Triáda, 2005.
FOŘT, B. Teorie vyprávění v kontextu Pražské školy. Brno : Masarykova univerzita, 2008.
FOUCAULT, M. Myšlení vnějšku. Prel. Čestmír Pelikán et al. Praha : Herrmann & synové, 2003.
FRANK, S. L. Jeres’ utopizma. München : Rus’, 1972.
FRYNTA, E. „Náčrt základů Hrabalovy prózy“ In Hrabal, B. Automat svět: výbor z povídek. Praha : Mladá fronta, 1966.
GADAMER, H. G. Aktualita krásného: umění jako hra, symbol a slavnost. Praha : Triáda, 2003.
GADAMER, H. G. Pravda a metoda I: nárys filosofické hermeneutiky. Praha : Triáda, 2010.
GENETTE, G. „Rozprava o vyprávění (Esej o metodě)“. Česká literatura, 2003, roč. 51, č. 3, s. 302-327; 2003, roč. 51, č. 4, s. 470-495.
GINZBURG, L. J.: O starom i novom: Staťji i očerki. Leningrad : Sovetskij pisateľ, 1982.
GINZBURGOVÁ, L. J. Psychologická próza. Praha : Odeon, 1982.
GOLDSTEIN, A. Rozlúčka s Narcisom. Prel. Valerij Kupka a Ivana Kupková. Bratislava : Kalligram, 2003.
GOODMAN, N. Jazyky umění: nástin teorie symbolů. Prel. Tomáš Kulka a kol. Praha : Academia, 2007.
GREBENÍČKOVÁ R. Literatura a fiktivní světy. Praha : Český spisovatel, 1995.
HERMAN, D. „Kognitivní dimenze literárního narativu“. In Od struktury k fikčnímu světu: Lubomíru Doleželovi. Ed. Bohumil Fořt, Jiří Hrabal. Olomouc : Aluze, 2004.
HERMAN, D. Přirozený jazyk vyprávění. Brno; Praha : Ústav pro českou literaturu AV ČR, 2005.
HODROVÁ, D. „Paměť a proměny míst. Na okraj tematologie a topologie“. In: Poetika míst. D. Hodrová et al., Jinočany : H & H, 1997.
HODROVÁ, D. et al. Poetika míst: kapitoly z literární tematologie. Jinočany : H&H, 1997.
HOLÝ, J. „Poznámky ke koncepcím „kostnické školy“ a českého strukturalismu“. In Čtenář jako výzva. Výbor z prací kostnické školy recepční estetiky. Brno 2001, s. 271-294.
HOLÝ, J. „Typy vyprávění“. In Červenka, M. et al. Na cestě ke smyslu. Poetika literárního díla 20. století. Praha : Torst, 2005.
HRBATA, Z. „Prostory, místa a jejich konfigurace v literárním díle“. In Červenka, M. et al. Na cestě ke smyslu: poetika literárního díla 20. století. Praha : Torst, 2005, s. 315-509.
HUSSERL, E. Ideje k čisté fenomenologii a fenomenologické filosofii I. Praha : Oikoumené, 2004.
HUSSERL, E. Přednášky k fenomenologii vnitřního časového vědomí. Prel. Vladimír Špalek a Walter Hansel. Praha : Státní pedagogické nakladatelství, 1970.
CHATMAN, S. Příběh a diskurs. Narativní struktura v literatuře a filmu. Brno : Host, 2008.
CHLUPÁČOVÁ, K.-ZADRAŽILOVÁ, M. Texty a kontexty Andreje Platonova. Praha : Karolinum, 2005.
INGARDEN, R. Umělecké dílo literární. Prel. Antonín Mokrejš. Praha : Odeon, 1989.
ISER, W. „Apelová struktura textů. Nedourčenost jako podmínka účinku literární prózy“. In Čtenář jako výzva : výbor prací kostnické školy recepční estetiky. Ed. M. Sedmidubský, M. Červenka, I. Vízdalová. Prel. I. Vízdalová a M. Červenka. Brno : Host, 2001, s. 39-61.
ISER, W. Jak se dělá teorie. Prel. P. Onufer. Praha : Karolinum, 2009.
JAHN, M.: Frames, Preferences, and the Reading of Third-Person Narratives. Towards a Cognitive Narratology. Poetics Today. Vol. 18, No. 4, Winter 1997, pp. 441-468; online <http://www.uni-koeln.de/~ame02/jahn_1997.pdf> [cit. 23. 3. 2012].
JAUSS, H.-R. „Dějiny literatury jako výzva literární vědě“. In Čtenář jako výzva : výbor prací kostnické školy recepční estetiky Ed. M. Sedmidubský, M. Červenka, I. Vízdalová. Prel. I. Vízdalová a M. Červenka. Brno : Host, 2001, s. 7-38.
JEDLIČKOVÁ, A. „Čas a jeho úloha při konstituování narativního díla“. In Červenka, M. et al. Na cestě ke smyslu: poetika literárního díla 20. století. Praha: Torst, 2005, s. 179-243.
JEDLIČKOVÁ, A. Ke komu mluví vypravěč?: adresát v komunikační perspektivě prózy, Jinočany 1993.
KAGARLICKIJ, J. I. Fantastika. Utopie. Antiutopie. Praha: Panorama, 1982.
KANT, I. Kritika čistého rozumu. Prel. Teodor Münz. Bratislava : Pravda, 1979.
KARFÍKOVÁ, L. Čas a řeč. Praha : Oikoumené, 2007.
KARGAŠIN, I. A. Skaz v russkoj literature: voprosy teorii i istorii. Kaluga: Institut usoveršenstvovanija učitelej, 1996.
KLÁTIK, Z. Vývin slovenského cestopisu, Bratislava : Vydavateľstvo Slov. ak. vied, 1968.
KLJUČEVSKIJ, V. O. Kratkij kurs po russkoj istorii. Moskva : Eksmo-Press, 2000.
KOBLÍŽEK T. „Teorie fikčních světů. Kritická reflexe“. Svět literatury, 2009, č. 39.
KRAUSOVÁ, N. Filozofická terapia literárnej vedy. Bratislava : Literárne informačné centrum, 2009.
KROUTVOR, J. Potíže s dějinami: eseje. Praha : Prostor, 1990.
LAKOFF, G. - JOHNSON, M. Metafory, kterými žijeme. Brno : Host, 2002.
LAURET, P. „Derrida a Gadamer: jaký dialóg lze vést mezi hermeneutikou a dekonstrukcí?“ In Vliv díla Jacquesa Derridy na současné myšlení. Praha : Filosofia, 2007.
Literatura na hranici jazyků a kultur. Ed. Vladimír Svatoň, Anna Housková. Praha : Filozofická fakulta Univerzity Karlovy, 2009.
LOKRANTZ, J. T. The underside of the weave : some stylistic devices used by Vladimir Nabokov. Uppsala : Almqvist och Wiksell, 1973.
LOTMAN, J. M. - USPENSKIJ, B. A. „O sémiotickém mechanismu kultury“. In Exotika: výbor z prací tartuské školy. Brno : Host, 2003, s. 36-58.
LOTMAN, J. M. Štruktúra umeleckého textu. Bratislava: Tatran, 1990.
LOTMAN, J. M. Text a kultúra. Bratislava : Archa, 1994.
LYOTARD, J.-F. Fenomenologie. Praha : Victoria Publishing, 1995.
LYOTARD, J.-F. Putování a jiné eseje. Prel. M. Petříček. Praha : Herrmann & synové, 2001.
LYOTARD, J.-F. Rozepře. Praha : Filosofia, 1998.
MACHONINOVÁ, A. a kol. „Svlékání básně (Osm ruských minimalistů)“. Souvislosti, 2006, č. 1, s. 140-182.
MAREŠ, P. „Also: nazdar!“: aspekty textové vícejazyčnosti. Praha : Karolinum, 2003.
MARGOLIN, U. Kognitivní věda, činná mysl a literární vyprávění. Prel. H. Zykmund. Brno; Praha : Ústav pro českou literaturu AV ČR v nakl. Host, 2008.
MATHAUSER, Z. „Literární dílo a skutečnost“. In Červenka, M. et al. Na cestě ke smyslu: poetika literárního díla 20. století. Praha : Torst, 2005.
MATHAUSER, Z. „Básnická avantgarda a fenomenologické ponaučení“. In Cesta k duši díla : Miroslav Mikulášek [jubilejní sborník]. Brno : Masarykova univerzita, 2001.
MEYER, P. Find What the Sailor Has Hidden: Vladimir Nabokov‘s “Pale Fire" (1st ed). Middletown, CT: Wesleyan University Press, 1988; rusky Najdite, čto sprjatal matros: „Blednyj ogon’“ Vladimira Nabokova. Moskva : Novoje literaturnoje obozrenije, 2007.
MICHAJLOV, M. „Filosofija kosmizma i russkaja ideja. Doklad. In Materialy meždunarodnoj naučnoj konferencii „Kosmizm i russkaja literatura. K 100-letiju so dnja smerti Nikolaja Fedorova“; online <http://magazines.russ.ru/bereg/2006/12/mm24.html> [cit. 9. 11. 2011].
MIŁOSZ, C. Svědectví poezie: šest přednášek o neduzích našeho věku. Praha : Mladá fronta, 1992.
MUKAŘOVSKÝ, J. Kapitoly z české poetiky. Díl 3: Máchovské studie. Praha : Nakladatelství Svoboda, 1948.
MUKAŘOVSKÝ, J. Studie I. Brno : Host, 2007.
MUKAŘOVSKÝ, J. Studie z poetiky. Praha : Odeon, 1982.
NEZVAL, V. Moderní básnické směry. Praha : Československý spisovatel, 1984.
PATOČKA, J. Kacířské eseje o filosofii dějin. Praha : Academia, 1990.
PEREGRIN, J. „Děláme světy jazykem?“ In Organon, F5, s. 40-48; online <http://jarda.peregrin.cz/mybibl/mybibl.php?lang=c> [cit. 10. 11. 2011].
PEŠKOVÁ, J. Role vědomí v dějinách a jiné eseje. Praha : Lidové noviny, 1998.
PLATÓN. Dialogy o kráse. Prel. J. Šonka. Praha : Odeon, 1979.
POSPÍŠIL, I. Labyrint kroniky: pokus o teoretické vymezení žánru. Brno : Blok, 1986.
RACHIMKULOVA, G. F. Olakrez Narcissa. Proza Vladimira Nabokova v zerkale jazykovoj igry. Rostov-na-Donu: Izdatel’stvo Rostovskogo universiteta, 2003.
RAZUMOVSKY, M. Marina Cvetajevová: mýtus a skutečnost. Prel. Tereza Javornická. Praha : Garamond, 2009.
RICOEUR, P. Čas a vyprávění I. Zápletka a historické vyprávění. Prel. M. Petříček jr. a V. Dvořáková. Praha : Oikoumené, 2000.
RICOEUR, P. Čas a vyprávění II. Konfigurace ve fiktivním vyprávění. Přel. M. Petříček jr.
Praha : Oikoumené, 2002.
RICOEUR, P. Čas a vyprávění III. Vyprávěný čas. Prel. M. Petříček jr. Praha : Oikouumené, 2007.
RICOEUR, P. Filosofie vůle I. Fenomenologie svobody. Prel. Jakub Čapek, Praha: Oikoumené, 2001.
RICOEUR, P. Teória interpretácie: diskurz a prebytok významu. Bratislava : Archa, 1997.
RICOEUR, P. Time and Narrative. Volume I. Transl. by Kathleen McLaughlin and David Pellauer. The University of Chicago Press : Chicago and London, 1990.
RICOEUR, P. Úkol hermeneutiky: eseje o hermeneutice. Prel. A. Kliková. Praha : Filosofia, 2004.
RICOEUR, P. Život, pravda, symbol. Praha: Oikoumené, 1993.
RICHARDSON, A. - STEEN, F. F. „Literature and the Cognitive Revolution: An Introduction“. Poetics Today. Vol. 23, No. 1, Spring 2002, pp. 1-8; online <http://poeticstoday.dukejournals.org/content/23/1/1.refs> [cit. 23. 3. 2012].
SEMENOVA, S. G. Filosof buduščego veka Nikolaj Fedorov, Moskva : Paškov dom, 2004.
SCHMID, W. Narativní transformace: dění – příběh – vyprávění – prezentace vyprávění. Prel. Petr Málek. Brno; Praha : Ústav pro českou literaturu AV ČR, 2004.
SMITH, A. Pojednání o podstatě a původu bohatství národů. Prel. Vladimír Irgl et al. Praha : Liberální institut, 2001.
SOKOL, J. Čas a rytmus. Praha : Oikoumené, 2004.
SOLOV'JEV, V. – KLEPIKOVA, J. Dovlatov vverch nogami: tragedija veselogo čeloveka. Moskva : Soveršenno sekretno, 2001.
SOLOVJOV, V. S. „Čtení o boholidství (1877-1881). Ze čtení druhého. Co je člověk?“ In Neznámé Rusko (Ruský idealismus XX. století). Zost. Irina Mesnjankina. Prel. Ferdinand Pelikán et. al. Praha : Karolinum, 1995.
SPENGLER, O. Zánik Západu: obrysy morfologie světových dějin. Praha : Academia, 2010.
STAIGER, E. Poetika, interpretace, styl: výbor. Uspor. M. Vajchr. Prel. M. Černý et al. Praha : Triáda, 2008.
STEINER, G. Po Bábelu: otázky jazyka a překladu. Prel. Šárka Grauová. Praha : Triáda 2010.
STRIEDTER, J. Literary Structure, Evolution and Value. Russian Formalism and Czech Structuralism Reconsidered. Cambridge: Harvard University Press, 1989.
SVATOŇ, V. Román v souvislostech času: úvahy o srovnávací literární vědě. Praha : Malvern, 2009.
SVATOŇ, V. Z druhého břehu (Studie a eseje o ruské literatuře). Praha : Torst, 2002.
SVOBODA, E.: Utopie. Praha : Volné myšlenky československé, 1922.
SÝKORA, M. Vladimir Nabokov. „Americká“ témata. Brno: Host, 2004.
ŠKLOVSKIJ, V. B. Teorie Prózy. Prel. B. Mathesius. Praha : Akropolis, 2003.
TAMMI, P. Problems of Nabokov’s Poetics. A Narratological Analysis. Helsinki : Suomalainen Tiedeakatemia, 1985.
TODOROV, T. Poetika prózy. Praha : Triáda, 2000.
TOMAŠEVSKIJ, B. V. Epigramy Puškina na Karamzina. In Puškin – Issledovanija i materialy. Leningrad : Nauka, 1956, Tom 1, s. 208-215; online <http://feb-web.ru/feben/pushkin/serial/is1/is1-208-.htm> [cit. 15. 3. 2012].
TSUR, R. Aspects of Cognitive Poetics [online] 1997 [cit. 10. 04. 2010] URL <http://www2.bc.edu/~richarad/lcb/fea/tsur/cogpoetics.html>.
TURNER, M. Literární mysl: o původu myšlení a jazyka. Brno : Host, 2005.
TYŇANOV, J. N. Literární fakt. prel. L. Zadražil, Praha : Odeon, 1988.
ТYŇANOV, J. N. Poetika. Istorija literatury. Kino. Мoskva : Nauka, 1977.
USPENSKIJ, B. A. Poetika kompozice. Prel. Bruno Solařík. Brno: Host, 2008.
USPENSKIJ, P. D. Vnutrennij krug: O „poslednej čerte“ i o sverchčeloveke: Dve lekcii. Sankt-Peterburg : Trud, 1913.
VALÉRY, P. Literární rozmanitosti. Prel. Jaroslav Fryčer. Praha : Odeon, 1990.
VERNADSKIJ, V. I. Živoje veščestvo. Moskva : Nauka, 1978.
VLAŠÍN, Š. „Hospodská rozprávka v současné české próze“. In Tradice lidové slovesnosti v současné literatuře: sborník materiálů z věd. konf. 27. Bezručovy Opavy 12.-13. září 1984. Opava : Slezské muzeum-Památník Petra Bezruče, 1987.
Vyprávění v konextu. Ed. Alice Jedličková, Ondřej Sládek. Praha : Ústav pro českou literaturu AV ČR, 2008.
WHITE, H. „Historicismus, historie a figurativní obraznost“ [online]. Prel. V. Urbánek. In Reflexe, 1996, č. 16, s. 2-2–2-3 [cit. 24. 3. 2008]. URL: <http://www.reflexe.cz/File/Reflexe%2016/white.pdf>.
WHITE, H. „Z ‚Úvodu k Metahistorii‘“. [online]. Prel. M. Kotásek. In Aluze č. 3, 2008, s. 33. [cit. 28. 3. 2009]. URL: <http://www.aluze.cz/2008_03/05_studie_white.php>.
ŽIRMUNSKIJ, V. M. Poetika a poezie. Prel. Jiří Honzík. Praha : Odeon, 1980.
ŽIŽEK, S. Jednou jako tragédie, podruhé jako fraška, aneb, Proč musela utopie liberalismu zemřít dvakrát. Prel. Radovan Baroš. Praha : Rybka, 2001.
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK