Témata prací (Výběr práce)Témata prací (Výběr práce)(verze: 368)
Detail práce
   Přihlásit přes CAS
Problémy implementace environmentálního vzdělávání na středních školách v Praze
Název práce v češtině: Problémy implementace environmentálního vzdělávání na středních školách v Praze
Název v anglickém jazyce: Problems of implementation of environmental education in high schools in Prague
Klíčová slova: Environmentální vzdělávání, implementace, střední školy, Praha.
Klíčová slova anglicky: Environmental education, implementation, high schools, Prague.
Akademický rok vypsání: 2010/2011
Typ práce: diplomová práce
Jazyk práce: čeština
Ústav: Katedra veřejné a sociální politiky (23-KVSP)
Vedoucí / školitel: Ing. Zuzana Drhová, Ph.D.
Řešitel: skrytý - zadáno vedoucím/školitelem
Datum přihlášení: 18.01.2011
Datum zadání: 18.01.2011
Datum a čas obhajoby: 25.06.2012 00:00
Datum odevzdání elektronické podoby:18.05.2012
Datum proběhlé obhajoby: 25.06.2012
Oponenti: PhDr. Ing. Pavel Mička
 
 
 
Seznam odborné literatury
Předpokládaná literatura:
Analýza stavu environmentálního vzdělávání, výchovy a osvěty (EVVO). 2009. [Online] Praha: SSEV Pavučina. Dostupné z www: http://www.msmt.cz/vzdelavani/analyza-stavu-environmentalniho-vzdelavani-vychovy-a-osvety
ČINČERA, J. 2007. Environmentální výchova: od cílů k prostředkům. Brno: Paido. ISBN 978-80-7315-147-8

ČINČERA, J. 2008. Výchova k udržitelnému rozvoji: mýtus nebo nová vlna? [Online] Envigogika 2008/III/1. Cit. 6. 3. 2012. Dostupné z www: http://www.envigogika.cuni.cz/index.php/cz/cs/texty/20081/172-vychova-k-udritelnemu-rozvoji-mytus-nebo-nova-vlna

ČINČERA, J. 2009. Efektivita, evaluace a podpora programů environmentální výchovy. [Online] Envigogika 2009/IV/2. Dostupné z www: http://www.envigogika.cuni.cz/index.php/cz/recenzovane-clanky/2009/20092/315-efektivita-evaluace-a-podpora-programu-environmentalni-vychovy

DLOUHÁ, J. 2007. Pansofie v díle Jana Amose Komenského. [Online] Envigogika 2007/II/2. Online. Cit. 23. 3. 2012. Dostupné z www: http://www.envigogika.cuni.cz/index.php/cz/recenzovane-clanky/2007/20072/97-pansofie-v-dile-jana-amose-komenskeho

DLOUHÁ, J. a kol. 2009. Vědění a participace: teoretická východiska environmentálního vzdělávání. Praha: Nakladatelství Karolinum. ISBN 978-80-246-1656-8 (brož.).
FIALA, P. SCHUBERT, K. 2000. Moderní analýza politiky. Uvedení do teorií a metod policy analysis. Brno: Barrister & Principal. ISBN 80-85947-50-1.
KALOUS, J., VESELÝ, A. 2006. Teorie a nástroje vzdělávací politiky. Praha: Nakladatelství Karolinum. ISBN 80- 246- 1260- 7.

Krajská koncepce environmentálního vzdělávání, výchovy a osvěty na území hlavního města Prahy. (Krajská koncepce EVVO Praha) 2004. [Online] Zpracovaly: Regionální environmentální centrum Česká republika, Centrum pro komunitní práci střední Čechy. Dostupné na www: http://envis.praha-mesto.cz/(epe0r4f5mc15au45q0qowv55)/files/=29595/KoncepceEVVO_fin_verze_b.pdf
MÁCHAL, A. 2000. Průvodce praktickou ekologickou výchovou. Brno: Rezekvítek, Lipka- dům ekologické výchovy Brno. ISBN: 80-902954-0-1.
MOLDAN, B. (Ed.) 1993. Konference OSN o životním prostředí a rozvoji. Rio de Janeiro, 3.- 14. června 1992. Dokumenty a komentáře. Praha: Management Press. ISBN 80-85603-43-8 (Management Press), ISBN 80-85368-51-X (MŽP ČR).

MŠMT. 2001b. Národní program rozvoje vzdělávání v České republice. Bílá kniha. [Online] Praha. Dostupné z www <http://www.msmt.cz/vzdelavani/strategicke-a-koncepcni-dokumenty-cerven-2009 >.
MŠMT. 2008a. Metodický pokyn k zajištění environmentálního vzdělávání, výchovy a osvěty. [Online] Praha: MŠMT. Dostupné z www http://www.msmt.cz/vzdelavani/metodicky-pokyn-msmt-k-zajisteni-environmentalniho

MŠMT. 2008b. Strategie vzdělávání pro udržitelný rozvoj České republiky (2008- 2015). [Online] Cit. 8. 9. 2011. Dostupné z www http://www.msmt.cz/dokumenty/strategie-vzdelavani-pro-udrzitelny-rozvoj-ceske-republiky
MŽP. 2004. Státní politika životního prostředí České republiky 2004- 2010. [Online] Praha: MŽP. ISBN 80-7212-283-5. Dostupné z www: http://www.cenia.cz/web/www/web-pub2.nsf/$pid/MZPMSFHDHER2/$FILE/spzp_cz_2004.pdf

Národní ústav odborného vzdělávání. (NÚOV) 2010. Rámcový vzdělávací program pro obor vzdělávání 23-62-L/51 Optik. [Online] Praha: MŠMT, NÚOV. Dostupné z www: http://zpd.nuov.cz/RVP_4_vlna/RVP_2362L51_Optik.pdf

POTŮČEK, M. a kol. 2005. Veřejná politika. Praha: Slon. ISBN 80-86429-50-4.

Státní program environmentálního vzdělávání, výchovy a osvěty ČR (SP EVVO). 2000. [Online]. [cit. 2009-12-13]. Dostupný z WWW <http://racek.vlada.cz/usneseni/usneseni_webtest.nsf/0/27B9705C2E95A755C12571B6006E363D>.
The Belgrade Charter: A Framework for Environmental Education. 1975. [Online] Dostupné z www: http://unesdoc.unesco.org/images/0001/000177/017772eb.pdf

UNECE. 2005. Strategie pro vzdělávání pro udržitelný rozvoj. Vilniuská deklarace. [Online] Praha: MŽP. Dostupné z www: http://www.unece.org/fileadmin/DAM/env/esd/strategytext/strategyinczech.pdf

UNESCO. 1977. Intergovernmental Conference on Environmental Education. Tbilisi. Final report. [Online] Paris 1978. Dostupné z www: http://unesdoc.unesco.org/images/0003/000327/032763eo.pdf

UNESCO. 1996. Learning: The treasure whithin. Report to UNESCO of the International Commission on Education for the Twenty-first Century. Highlights. [Online] UNESCO Publishing. Dostupné z www: http://unesdoc.unesco.org/images/0010/001095/109590eo.pdf

Výzkumný ústav pedagogický v Praze. (VÚP) 2007. Rámcový vzdělávací program pro gymnázia. [Online] Praha: VÚP. ISBN 978-80-87000-11-3. Dostupný z www: http://www.vuppraha.cz/wp-content/uploads/2009/12/RVPG-2007-07_final.pdf

VESELÝ, A., NEKOLA, M. (eds.) 2007. Analýza a tvorba veřejných politik. Přístupy, metody a praxe. Praha: Slon. ISBN 978-80-86429-75-5.

Zákon č. 17/ 1992 Sb., o životním prostředí. [Online] Dostupné z www: http://www.mzp.cz/www/platnalegislativa.nsf/d79c09c54250df0dc1256e8900296e32/5b17dd457274213ec12572f3002827de?OpenDocument

Zelený kruh. 2009. Člověk + příroda = udržitelnost? Texty o proměně vztahů lidí k přírodě, environmentální výchově a udržitelnosti. [Online] Praha: Zelený kruh. ISBN 978-80-903968-5-2. Dostupné z www: http://www.zelenykruh.cz/dokumenty/300409-clovek-priroda-fin.pdf
Předběžná náplň práce
Téma a zaměření práce
Ochrana životního prostředí a udržitelný rozvoj jsou nebo by měly být jedním z hlavních cílů veřejných politik. Pro naplnění těchto cílů má nezbytnou roli vzdělávání a to na všech úrovních a v permanentní podobě. Právě environmentálně vzdělaná společnost může odpovědně naplňovat tyto cíle.
Proto bych se ve své diplomové práci ráda zabývala tím, jak je v České republice environmentální vzdělávání implementováno, jak současná environemntálně vzdělávací politika přispívá k naplňování těchto cílů.
V současnosti je environmentální vzdělávání (EV) na národní úrovni politicky ukotveno především v zákoně o životním prostředí, ve Státní politice životního prostředí a ve Státním Programu Environmentálního vzdělávání, výchovy a osvěty (EVVO). EV je pak konkrétně realizováno prostřednictvím rámcových vzdělávacích programů (průřezové téma), které zajišťují určitý standard tohoto vzdělávání všem středoškolským studentům. Na nejnižší úrovni- na jednotlivých školách- je pak uskutečňováno prostřednictvím školních vzdělávacích programů. Dalšími nástroji pro realizaci EV na školách je doporučující metodický pokyn MŠMT k realizaci EVVO a střediska ekologické výchovy.
V roce 2009 byla na zakázku MŠMT realizována Analýza stavu Environmentálního vzdělávání, výchovy a osvěty ve všech krajích České republiky kromě Prahy. Proto bych svou práci chtěla zaměřit na kraj Praha a doplnit tak chybějící informace o způsobech realizace environemntálního vzdělávání na školách. Téma bych ráda zúžila na střední školy, neboť mládež je pro mne zajímavou cílovou skupinou. Toto zúžení mi také umožní oblast středních škol prozkoumat detailněji.
V rámci práce bude uskutečněn výzkum o tom, jakým způsobem střední školy v Praze realizují environmentální vzdělávání. Výsledkem prozkoumání nastavených formálních podmínek pro implementaci EV a tohoto výzkumu bude identifikace základních překážek pro efektivní implementaci environmentálního vzdělávání v České republice.

Cíle diplomové práce:
Prozkoumat formální podmínky pro implementaci environmentálního vzdělávání.
Zjistit, jakými způsoby je environmentální vzdělávání implementováno na středních školách v Praze.
Identifikovat hlavní překážky efektivní implementace EV.

Výzkumné otázky:
1.) Jsou v politice environmentálního vzdělávání jasně stanovené cíle pro EV?
2.) Jsou nástroje pro implementaci EV dostatečně efektivní?
3.) Jak je na středních školách realizována EV?
Realizace EV:
· Jakými způsoby školy zařazují EV do výuky? (speciální předmět, integrace do více předmětů, využívají výukové programy, jsou zapojeny v projektech, jednorázově, dlouhodobě…)
EV v dokumentech školy:
· Mají školy ve svých ŠVP jasně stanovené cíle EV?
· Vytvářejí školy samostatný školním programu EVVO?
Koordinace EV:
· Mají školy osobu pověřenou koordinací aktivit EV? (školní koordinátor EVVO)
· Podílí se na plánování a realizaci EV i jiní pracovníci školy než školní koordinátor?
· Jaký je postoj ostatních pracovníků školy (ostatní učitelé, ředitel) k plánování a realizaci EV?
Zapojení studentů:
· Podílejí se na plánování EV studenti?
· Podílejí se na realizaci EV studenti?
· Jakými způsoby jsou do plánování a realizace EV studenti zapojeni?

4) Existují ve výše uvedených oblastech realizace EV rozdíly mezi jednotlivými typy škol, respektive jsou určité znaky charakteristické pro určitý typ školy?

5) Monitorují a vyhodnocují střední školy účinnost EV?
· Sledují školy účinky aktivit EV?
· Sledují školy, zda dochází k naplňování cílů EV stanovených v dokumentech školy?

6) Jaké lze identifikovat nedostatky v implementaci politiky EV?

Metody:
Předpokládané metody této práce jsou studium dokumnetů, expertní rozhovory a vlastní výzkum založený na průřezovém designu.
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK