Témata prací (Výběr práce)Témata prací (Výběr práce)(verze: 368)
Detail práce
   Přihlásit přes CAS
Martin Heidegger, Meyer Schapiro, van Goghovy Boty a některé problémy interpretace
Název práce v češtině: Martin Heidegger, Meyer Schapiro, van Goghovy Boty
a některé problémy interpretace
Název v anglickém jazyce: Martin Heidegger, Meyer Schapiro, van Goghs´s shoes and some problems
of interpretation
Klíčová slova: Martin Heidegger, Meyer Schapiro, Vincent van Gogh, boty, interpretace
Klíčová slova anglicky: Martin Heidegger, Meyer Schapiro, Vincent van Gogh, shoes, interpretation
Akademický rok vypsání: 2008/2009
Typ práce: bakalářská práce
Jazyk práce: čeština
Ústav: Ústav pro dějiny umění (21-UDU)
Vedoucí / školitel: prof. PhDr. Lubomír Konečný
Řešitel: skrytý - zadáno vedoucím/školitelem
Datum přihlášení: 17.01.2011
Datum zadání: 17.01.2011
Schválení administrátorem: zatím neschvalováno
Datum a čas obhajoby: 23.06.2011 00:00
Datum odevzdání elektronické podoby:15.06.2011
Datum proběhlé obhajoby: 23.06.2011
Odevzdaná/finalizovaná: odevzdaná pracovníkem v zastoupení a finalizovaná
Oponenti: prof. PhDr. Vojtěch Lahoda, CSc.
 
 
 
Zásady pro vypracování
Anotace

Ve studii Martin Heidegger, Meyer Schapiro, van Goghovi Boty a některé problémy interpretace se zabývám možnostmi výkladu van Goghova díla Pár bot (Faille F 255). Ve stati Zrození uměleckého díla německého filozofa Martina Heideggera, je rozpracována otázka po bytí bot jako náčiní, přičemž teprve při pohledu na zobrazení bot si divák uvědomuje jejich skutečné bytí, a vnímá je jako autonomní předmět. Heidegger se volně zamýšlí nad obrazem a říká, že se jedná o boty venkovanky. Historik umění Meyer Schapiro napadl v článku Still-Life as a Personal Object Heideggera, že prý obraz fantasticky a svévolně interpretuje. Schapiro dokládá, že boty patří van Goghovi a je potřeba v nich vidět metonymický autoportrét malíře. Z dobových svědectví vyplývá, že znázorněné boty skutečně patřily van Goghovi, jestli však obraz maloval s úmyslem vložit do něj něco z vlastních pocitů není jisté. Práce je dle tématu logicky rozdělena do tří kapitol, první se věnuje Heideggerovi, druhá van Goghovi a třetí Schapirovi.

Annotation

In essay Martin Heidegger, Meyer Schapiro, van Gogh’s Shoes and some Problems of Intrpretation I am dealt with possibilities of interpretation of van Gogh’s artwork Pair of Shoes. In his famous text The Origin of the Work of Art Martin Heidegger considered Shoes as Equipment, which is in common use and being hidden. Only if is eqipment, in this case Shoes, represented in an artwok, one can see it in its real existence. Heidegger freely thought that Shoes on van Gogh’s painting belongs to peasant women. American Scholar and art Historian Meyer Schapiro refused Heideggers free interpretation of van Goghś Painting as bizzare and wilful in his Article Still-life as Personal Object. Schapiro document’s that Shoes were in van Gogh property and are painted as piece of Painter’s personality, as self-portrait. From contemporary evidences we can say that Shoes really belonged to van Gogh, if he wanted to give in the painting something from his own personality is not sure.
Seznam odborné literatury
ARENDTOVÁ Hannah: Vita activa, Praha 2009

BAUDELAIRE Charles: Úvahy o některých současnících, Praha 1968

BADT Kurt: Die Farbenlehre Van Gogh, DuMont Schauberg 1961
BIČ Miloš, J. B. SOUČEK: Biblická konkordance, Praha 1963
BIEMEL Walter: Martin Heidegger, Praha 1995

BIEMEL Walter: Zur Deutung der Polyperspektivität bei Picasso, in: Philosphische Jahrbuch der Goerresgesellschaft, LXXIV, 1966

BRUIN John: Heidegger and two Kinds of Art, in: The Journal of Aesthetic and Art Criticism
1994

BRYSON Normen: Looking at overlooked, four essays on still life painting, London 1990.

CLARK Timhoty J.: Image of the people. Gustav Courbet and 1848 Revolution, London 1999

ČAPEK Josef: Diktátorské boty, Praha 1938

ECO Umberto: Meze interpretace, Praha 2004

FAILLE Jakob Baart de la: Vincent van Gogh: his paintings and drawings, Amsterodam 1970

FRANCASTEL Pierre: Malířství a společnost, Brno 2003

GADAMER Hans Georg: Pravda a metoda, Praha 2010

GEMAR-KOELTZCH Erika: Holländische Stilleben maler im 17 Jahrhundert bd. II, 1995

GOGH Vincent van: Dopisy, Praha 1958

GREW Francis: Shoes and pattens, Woodbridge 2001

HADOT Pierre: Závoj Isidin, Praha 2008

HAMILTON Georgie H.: Painting and Sculpture in Europe 1800-1940, London 1967

HEIDEGGER Martin: Bytí a čas, Praha 2008

HEIDEGGER Martin: Konec filozofie a úkol myšlení, Praha 2006

HEIDEGGER Martin: O pravdě a bytí, Praha 1971

HEIDEGGER Martin: Věk obrazu světa in: Orientace V 1969

HEIDEGGER Martin: Zrození uměleckého díla, in: Orientace 1968/1969

HULSKER Jan: The Complete van Gogh: Paintings, Drawings, Sketches, Oxford, 1977


CHVATÍK Květoslav: Od avantgardy k druhé moderně, Praha 2004

JANKOVIČ Milan: Dílo jako dění smyslu, in: Orientace 1967

KOCKELMANS Joseph: Heidegger on art and artworks, Dortrecht 1985

KORTE Claus: Van Gogh und das Schuh-Stilleben der Bataille du Realisme, in: Schuhwerke. Aspekte zum Menschenbild, Nürnberg 1976

MANN Paul de: Rétorika temporality, in.: Vlastimil ZUSKA (ed.): Umění, krása, šeredno. Praha 2004

MOKREJŠ Antonín: Projekt filosofie a problém estetiky, in: Orientace 1969

NEBESKÝ Václav: Vincent van Gogh, Praha 1941

NOCHLIN Linda: Realism, New York 1970

NOVÁK Aleš (rec.): Otto Pöggeler: Bild und Technik. Heidegger, Klee und die moderne Kunst, in: Reflexe XXVI, 2004.

OWENS Craig: The Allegorical Impulse: Toward a Theory of Postmodernism, in.: Charles HARRISON, Paul WOOD (eds.): Art in Theory, 1900-2000, Oxford

OWENS Wayne D.: Heidegger’s Philosophy of Art, in: British Journal of Aesthetics, 29, 1989

PANOFSKY Erwin: Early Netherlandish Painting I, New York 1971

PATOČKA Jan: Dopisy Václavu Richterovi, Praha 2001

PATTISON George: Routledge philosophy guidebook to the later Heidegger, New York 2000

PERNIOLA Mario: Estetika 20. století, Praha 2006

PEŠINA Jaroslav: Česká malba pozdní gotiky a renesance, Praha 1950

PEŠINA Jaroslav: Podíl Čech na vývoji zátiší v evropské malbě pozdního středověku, Umění 1960 VII

ROSENBLUM Robert: Modern Painting and the Northern Romantic Tradition, New York 1975

SCHAPIRO Meyer: Dílo a styl, Praha 2006

SCHAPIRO Meyer: Theory and Philosophy of Art, New York 1994

SCHLOSSER Hanspeter: Moses, in: Lexikon der Christlischen Ikonographie III, Freiburg 1990

SINGH Raj: Heidegger and the World in an Artwork, in: The Journal of Aesthetics and Art Criticism IIL, 1990

ŠTÝBROVÁ Miroslava: Boty, botky, botičky, Praha 2009

The Complete Letters of Vincent van Gogh I-IV, New York 1988

VENTURI Lionello: History of Art Criticism, Dutton 1964

WALTHER Ingo F., METZGER Reiner: Vincent van Gogh, Praha 2003

WEISBERG Gabriel, William TALBOT: Chardin and the Still-life Tradition in France,
Cleveland, 1979

WELSH-OVCHAROV Bogomila: Van Gogh in Perspektive, New Jersey 1974
WERNESS Hope D.: Some observations on van Gogh and the vanitas tradition, in: Studies in Iconography, VI 1980
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK