Česká socialistická reklama v první polovině osmdesátých let
Název práce v češtině: | Česká socialistická reklama v první polovině osmdesátých let |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | Czech socialistic advertisement in the first half of 80s |
Klíčová slova: | Propagace, socialismus, propagační agentury, Pan Vajíčko, televizní reklamy |
Klíčová slova anglicky: | Propagation, socialism, promotion companies, Pan Vajíčko, television commercials |
Akademický rok vypsání: | 2009/2010 |
Typ práce: | bakalářská práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Katedra marketingové komunikace a public relations (23-KMKPR) |
Vedoucí / školitel: | doc. PhDr. Jan Halada, CSc. |
Řešitel: | skrytý![]() |
Datum přihlášení: | 15.12.2010 |
Datum zadání: | 15.12.2010 |
Datum a čas obhajoby: | 19.06.2012 00:00 |
Místo konání obhajoby: | Smetanovo nábř. 6 |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 17.05.2012 |
Datum proběhlé obhajoby: | 19.06.2012 |
Oponenti: | doc. PhDr. Pavla Vošahlíková, DrSc. |
Seznam odborné literatury |
Použitá literatura
BALÁK, Jaromír. Světelná reklama. 1. vyd. Praha: Vydav. obch., 1962. 117, [ii] s. Knižnice propagace; Sv. 1. BÁRTA, Miloš et al. Československo roku 1968. 2. díl, Počátky normalizace. 1. vyd. Praha: Parta, 1993. 134 s. ISBN 80-901337-8-9. BLINKA, Jan. Plakát jako médium propagandy. Brno, 2010, 73 s. Bakalářská práce. Masarykova univerzita v Brně, Filozofická fakulta, Obecná teorie a dějiny umění a kultury/Dějiny umění. Vedoucí práce doc. PhDr. Ladislav Kesner, Ph.D. ČERVENÝ, Zdeněk, KACHLÍK, Alfons. K problematice metodiky propagační práce: plánování, řízení, organizace propagace, užití propagačních prostředků, práce s veřejností: určeno pro posl. fak. žurnalistiky. 1. vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1985. 292 s. DE PELSMACKER, Patrik; GEUENS, Maggie; VAN DEN BERGH, Joeri. Marketingová komunikace. Praha: Grada Publishing, 2003. 581 s. ISBN 80-247-0254-1. FÁROVÁ, Anna, HELLER, Martin. Iren Stehli. 1st ed. Prague: Torst, 2006. 175 s. FotoTorst; 25. ISBN 80-7215-284-X. FUČÍK, Ivan. Počátky reklamy v Československé televizi. Praha, 2005. 15 s. Rešerše. Česká televize. HÄCKL, Bohuš, PAVLŮ, Dušan, KACHLÍK, Alfons. Úvod do teorie socialistické propagace: Určeno pro posl. fak. žurnalistiky. 1. vyd. Praha: SPN, 1974. 67 s. HALADA, Jan. Encyklopedie českých nakladatelství 1949-2006. 1. vyd. Praha: Libri, 2007. 378 s. ISBN 978-80-7277-165-3. JIRÁK, Jan, KÖPPLOVÁ, Barbara. Média a společnost. Vyd. 1. Praha: Portál, 2003. 207 s. ISBN 80-7178-697-7. KONČELÍK, Jakub, VEČEŘA, Pavel, ORSÁG, Petr. Dějiny českých médií 20. století. Vyd. 1. Praha: Portál, 2010. 310 s., xxxii s. obr. příl. ISBN 978-80-7367-698-8. KOTLER, Philip, ARMSTRONG, Gary. Marketing. Praha: Grada, ©2004. 855 s. ISBN 80-247-0513-3. KOUKOLÍK, František, DRTILOVÁ, Jana. Život s deprivanty. II, Základy stupidologie. 1. vyd. Praha: Galén, ©2002. 490 s. Makropulos. Velká řada. ISBN 80-7262-078-9. KŘIVÁNKOVÁ, Alena, ed. a VATRÁL, Jozef, ed. Dějiny československé žurnalistiky: [celostátní vysokošk. učebnice pro stud. fak. žurnalistiky a filozof. fak.]. Díl 4, Český a slovenský tisk v letech 1944-1987. 1. vyd. Praha: Novinář, 1989. 223 s., [24] s. obr. příl. ISBN 80-7077-036-8. LISÝ, Jiří, ed. XXVII. sjezd KSSS a XVII. sjezd KSČ ke kultuře a výchově: [sborník výňatků z referátů. Praha: Středočeské krajské kulturní středisko, 1986. 76, 103 s. OSVALDOVÁ, Barbora, HALADA, Jan a kol. Praktická encyklopedie žurnalistiky a marketingové komunikace. 3., rozš. vyd. Praha: Libri, 2007. 263 s. ISBN 978-80-7277-266-7. PAVLŮ, Dušan. Propagace - specifická forma sociální komunikace: k některým základním otázkám propagačního působení v socialistické společnosti. 1. vyd. Praha: Novinář, 1984. 206 s. Knihovnička novináře; sv. 34. PAVLŮ, Dušan a kol. Slovník propagace: A.. Z. 1. vyd. Praha: Merkur, 1983. 246 s. PAVLŮ, Dušan. Základní otázky teorie socialistické propagace. 1. vyd. Praha: Univerzita Karlova, 1983. 317 s. PEARCE, David William, et al. Macmillanův slovník moderní ekonomie. 2. vyd. Praha: Victoria Publishing, 1995. 549 s. ISBN 80-7187-041-2. PODLEŠÁK, Petr. Československá rozhlasová propagace v letech 1923-1991, jako významný nástroj ovlivňování spotřebitelského chování. Zlín, 2009, 165 s. Disertační práce. Univerzita Tomáše Bati ve Zlíně, Fakulta managementu a ekonomiky, Management a ekonomika. Vedoucí práce doc. PhDr. Dušan Pavlů, CSc. POLÁČEK, Josef: Propagační agentury a jiné specializované propagační podniky: určeno pro posl. fak. žurnalistiky. 1. vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1983. 145 s. POSTLER, Milan. Média v reklamě: televize, rozhlas, tisk. Vyd. 1. Praha: Oeconomica, 2003. 104 s. ISBN 80-245-0629-7. Prodejna a její výloha - místo prodeje i intenzívní propagace: Sborník přednášek přednesených na semináři k mezin. aranžérskému bienále ARBIEN '87 Brno: Poř. min. obchodu ČSR... [aj.]. Praha: Merkur, 1987. 103 s. PRATKANIS, Anthony R. a ARONSON, Elliot. Age of propaganda: the everyday use and abuse of persuasion. Rev. ed. New York: W.H. Freeman, 2002. xv, 416 s. ISBN 0-8050-7403-1. PRACHÁR, Juraj. Reklama. 1. vyd. Bratislava: Obchodná fakulta VŠE, 1990. 137 s. Vysokoškolské skriptá. PROPAGACE. Ministerstvo obchodu ČSR, Merkur, Praha, r. 1980, 81, 82, 83. STRASMAJER, Vladimír. Historie televize v Československu. 1. díl. 1. vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1979. 55 s. Tři roky Reklubu: 1928: 1929: 1930: [Jak se Reklub narodil a rostl]. V Praze: Reklamní klub československý, 1931. 76 - [I] s. VYSEKALOVÁ, Jitka, KOMÁRKOVÁ, Růžena. Psychologie reklamy. 2., rozš. a aktualiz. vyd. Praha: Grada, 2002. 264 s. ISBN 80-247-0402-1. VYSEKALOVÁ, Jitka, MIKEŠ, Jiří. Reklama: Jak dělat reklamu. 2. aktual. a rozš. vyd. Praha: Grada Publishing, 2008. 192 s. ISBN 978-80-247-2001-2. WRÓBEL, Alina. Výchova a manipulace: podstata manipulace, mechanizmy a proces, vynucování a násilí, propaganda. Vyd. 1. Praha: Grada, 2008. 199 s. Pedagogika. ISBN 978-80-247-2337-2. |
Předběžná náplň práce |
Bakalářská práce „Česká socialistická reklama v první polovině osmdesátých let“ pojednává o reklamním (respektive propagačním) průmyslu v socialistickém Československu. Reklama tohoto období nese jiné znaky než reklama, kterou známe dnes. Díky centrálně plánovanému hospodářství a téměř nulovému konkurenčnímu prostředí byly reklamy minulého režimu velice specifické. V Československu nebyl klasický trh nabídky a poptávky, tudíž reklamy a upoutávky na propagované zboží byly vyráběny za účelem zvýšení povědomí o produktu, často z důvodu jeho nadbytku. Nikoliv kvůli odlišení se od podobného produktu. Tehdejší reklama s sebou nesla i prvky, které měly občany vychovávat k státnímu a ideologickému myšlení. Hlavní pozornost se věnuje ideologickým teoriím propagace a samotnému procesu tvorby reklamy. Neméně podstatnou složkou práce tvoří charakteristické rysy socialistické propagace, které v dnešní reklamě již takové místo nemají. V závěru práce a přiložené příloze jsem vybrala rozličné reklamní výstupy, na kterých si lze dobře dobu socialismu představit. Svou roli zde významně hrály i propagační podniky, jako byl například Rapid, Merkur či ČTK-Made in Publicity. Významným bodem práce je televizní propagační tvorba symbolizovaná legendární postavičkou Pana Vajíčka. |
Předběžná náplň práce v anglickém jazyce |
Diploma thesis „Czech Socialistic Advertising in the First Half of 1980s“deals with advertising (or propagation) industry in socialistic Czechoslovakia. The advertising of this age had different signs than commercials we know now. The commercials were quite specific, thanks to the centrally planned economy and no competitive environment. There were no classic supply – demand market, therefore the commercials and advertising itself were made to increase the product’s awareness, often because of its surplus. Not to differ it from similar ones. The socialistic advertising, apart from offering products, had to educate the Czechoslovakian population to think both in state and ideological way. The main part of this work deals with ideological theories of propagation and to the process of creating such commercials. Quite a strong role played promotion companies, such as Rapid, Merkur or ČTK-Made in Publicity. Important part of the bachelor thesis is a television propagation symbolized by legendary character called Pan Vajíčko (Mister Egg). |